Hyppää sisältöön
Media

Hyvällä toimintakulttuurilla erinomaisiin tuloksiin

Työ 2.0

 

Millaista on fiksu johtaminen isossa julkishallinnon organisaatiossa? Pysähdyin pohtimaan aihetta nuoremman kollegani, suunnittelupäällikkö Asko Pajusen kanssa. Katselemme johtamista eri näkökulmasta ja erilaisella kokemuspohjalla, mutta huomasimme samojen asioiden tuntuvan meistä molemmista tärkeiltä.

Vain muutos on pysyvää

Toimintaympäristömme muuttuu jatkuvasti. Se monimutkaistuu ja siitä tulee entistä vaikeammin ennustettava. Muutokset vaativat uudenlaista johtamisotetta ja erilaisia rakenteita. Johtajan on myös jatkuvasti panostettava omaan kehittymiseensä, ja oltava utelias uusia asioita ja ilmiöitä kohtaan. Parhaiten pärjäävät organisaatiot, jotka ennakoivat ja omaksuvat tulevat muutokset nopeimmin.

Verohallinto on pyrkinyt pysymään muutoksen aallonharjalla. Strategian sisäistämisellä ja toteuttamisella on suuri merkitys: pidämme ydintehtävän ja tavoitteet kirkkaina mielessä. Olemme vuosia panostaneet palvelukulttuurimme kehittämiseen. Haluamme toimia asiakaslähtöisesti ja parantaa asiakaskokemusta. Ensisijainen tavoitteemme on tehdä asiointi turhaksi ja tehdä asiat asiakkaan puolesta.

Olemme muuttaneet myös omia toimintatapojamme ja -rakenteitamme entistä joustavampaan ja tehokkaampaan suuntaan. Olemme digitalisoineet toimintaprosessimme, ja toimimme aidosti yksiportaisena Verohallintona. Meneillään oleva tietojärjestelmäuudistuksemme on iso ponnistus, mutta tulee ajan myötä auttamaan meitä merkittävästi tavoitteidemme saavuttamisessa. Nämä ovat vahvuuksia, joille voimme rakentaa jatkotarinamme.

Osallistuvaa ja oikeudenmukaista

Meiltä Verohallinnosta jää eläkkeelle seuraavien viiden vuoden aikana noin viisi prosenttia henkilöstöstä vuosittain. Verotuksen valmisohjelmistouudistuksen myötä monet nykyiset työtehtävät ja käytännöt uudistuvat. Osa tehtävistä automatisoituu. Jäljelle jäävät tehtävät vaikeutuvat ja edellyttävät aiempaa syvempää ja laajempaa osaamista. Siksi tuemme vahvasti osaamisen kehittämistä ja panostamme työssä oppimiseen.

Noin 2 500 työntekijästä koostuvan Henkilöverotusyksikön suunnittelupäällikkönä Asko näkee konkreettisesti suurten ikäluokkien eläköitymisen tahdin. Sama näkyy ja tuntuu varmasti eri puolilla valtion organisaatioita. Erityisesti asiantuntijaorganisaatioissa haasteena on tiedon siirtäminen seuraavalle sukupolvelle. Lisäksi uudenlaiset tekemisen tavat, paperittomuus, etäpalaverit, monitiloissa työskentely ja etätyö asettavat uusia vaatimuksia työlle ja sen johtamiselle. Ihmisten johtamisessa korostuu valmentava ote, luottamus ja vastuunjako. Näiden vastapainoksi on luotava onnistumisen edellytyksiä. Ne tulevat toimintakulttuurista: oikeudenmukaisesta johtamisesta, avoimuudesta, realistisista tavoitteista ja arvostavasta vuorovaikutuksesta

Toimivassa työyhteisössä jokainen tekee parhaansa ja jokaista kohdellaan tasapuolisesti. Ajasta ja paikasta riippumaton työ edellyttää luottamusta siihen, että sovitut tehtävät tehdään määräaikaan mennessä riippumatta siitä, milloin ja missä ne tehdään. Kun työn tavoitteet, roolit ja vastuut on määritelty selkeästi ja konkreettisesti, kaikki osapuolet tietävät mitä pitää tehdä, missä ajassa ja millaisin laatuodotuksin.

Muutama vuosi sitten haastoimme itsemme Verohallinnossa muuttamaan työtapojamme ja tekemisen kulttuuriamme. Halusimme lisätä työhyvinvointia ja vähentää sairauspoissaoloja. Tulokset ovat olleet hyviä. VMBaro-kyselyssä pärjäämme muuta valtiota keskimääräisesti paremmin: kokonaistyötyytyväisyytemme jatkaa kasvuaan, ja työhyvinvointiin keskeisesti vaikuttavien osa-alueiden johtaminen ja työilmapiiri arviot ovat nousseet merkittävästi parin viime vuoden aikana. Myös sairauspoissaolot ovat laskussa, ja erityisesti pitkät poissaolot ovat vähentyneet merkittävästi.

Taustalla vankka arvopohja

Organisaation onnistuminen juontaa juurensa sen johtamis- ja organisaatiokulttuuriin. Nämä puolestaan saavat perustansa arvoista. Me uudistimme arvomme viime kesän kynnyksellä. Verohallinnon arvot ovat luottamus, yhteistyö ja uudistuminen.

Yhteiskunnalle luottamus tarkoittaa sitä, että keräämme verotulot luotettavasti ja oikeudenmukaisesti, ja olemme näin mukana rahoittamassa suomalaisen yhteiskunnan eri toimintoja. Asiakkaillemme luottamus näkyy niin, että me luotamme heihin ja arvostamme heitä, toimintamme on läpinäkyvää, päätöksemme perusteltuja ja palvelumme toimintavarmoja.

Teemme yhteistyötä asiakkaiden ja sidosryhmiemme kanssa. Kehitämme palvelujamme yhdessä asiakkaiden kanssa ja heitä kuunnellen: pyrimme ennakoimaan tarpeita ja vastaamaan niihin. Näin varmistamme omassa ydintehtävässämme onnistumisen.

Verohallinto uudistuu. Kehitämme koko ajan uudenlaisia toimintatapoja. Seuraamme aikaamme ja haluamme tehdä asiat jatkuvasti paremmin. Palvelujen kehittämistä ohjaa aina ajatus siitä, että veroasioiden hoitaminen olisi asiakkaillemme mahdollisimman helppoa ja vaivatonta.

Organisaation arvomaailma näkyy siinä, miten arjessa oikeasti toimitaan. Johdon esimerkki on siinä ratkaisevassa asemassa, mutta loppujen lopuksi kyse on kuitenkin kaikkien työyhteisön jäsenten yhdessä luomasta toimintakulttuurista.

Pekka Ruuhonen
pääjohtaja
Verohallinto

Työ 2.0