Valtionavustussäädöksiä ja -menettelyjä eri hallinnonaloilla on selvitetty
Valtiovarainministeriön asettama työryhmä on selvittänyt valtionavustuksiin liittyviä eri hallinnonalojen käytäntöjä sekä tehnyt ehdotuksia valtionavustusten myöntämiseen, hallintoon ja valvontaan liittyvien menettelyjen yhtenäistämiseksi ja valtioaputoiminnan tehostamiseksi. Työryhmä on arvioimut myös erityislainsäädännön suhdetta yleiseen valtionavustuslakiin ja valtionavustusten vaikuttavuutta sekä tehnyt ehdotuksia valtionavustuslainsäädännön tarkistamiseksi ja yhtenäistämiseksi.
Valtionavustuslaissa säädetään niistä perusteista ja menettelyistä, joita noudatetaan myönnettäessä valtionavustuksia.
Valtionavustuslakiin ja erityislainsäädäntöön ei ehdoteta merkittäviä uudistuksia
Valtionavustusten määrän, laadun ja merkityksen todettiin vaihtelevan huomattavasti eri hallinnonaloilla. Osittain tästä johtuen myös valtionavustuksia koskevissa nykyisissä soveltamiskäytännöissä on jonkinasteisia eroja ja epäyhtenäisyyttä.
Työryhmä ei kuitenkaan ehdota valtionavustuslain sisältöön eikä sen ja erityislainsäädännön väliseen suhteeseen merkittäviä periaatteellisia tai rakenteellisia uudistuksia. Useimmat valtionavustuslain soveltamiskäytäntöön liittyvistä kysymyksistä ja ongelmista eivät ole ratkaistavissa lakia tarkistamalla, vaan selvittämällä kysymysten sisältöä tarkemmin ja tiedottamalla hyvistä soveltamiskäytännöistä ja tulkintaperiaatteista nykyistä tehokkaammin. Valtionavustuslain asemaa valtionavustuksia koskevana yleislakina voidaan edelleen pitää perusteltuna.
Erityislainsäädäntöä on olemassa suhteellisen runsaasti, mutta sen sisältö koskee pääosin erityistyyppisiä valtionavustusten kohdentamiseen, myöntämisperusteisiin ja menettelyihin liittyviä näkökohtia. Näin ollen erityislainsäädännöstä ei voida kategorisesti luopua siten, että kaikkia erityyppisiin valtionavustuksiin liittyviä kysymyksiä voitaisiin säännellä yhdellä yleisellä lailla. Toisaalta esimerkiksi hallintomenettelyä koskevien erityislakien säännösten sisällölliselle yhdistämiselle valtionavustuslakiin ja erityislakien säännösten asteittaiselle vähentämiselle ei tulisi olla esteitä.
Työryhmä ehdottaa valtionavustuslakiin yksittäisiä muutoksia, jotka koskevat erityisesti valtionavustuslain ja EU-sääntelyn välisen suhteen selkiyttämistä sekä valtionavustusten myöntämiseen liittyvän viranomaisen tiedonsaantioikeuden laajentamista. Työryhmä ehdottaa myös eräitä teknisluonteisia tarkistuksia valtionavustuslain säännösten ajantasaistamiseksi.
Kehittämisehdotuksia käytäntöihin
Työryhmä on tehnyt eräitä valtionavustusten hallinnoinnin ja menettelytapojen kehittämiseen ja tehostamiseen liittyviä kehittämisehdotuksia. Ehdotukset koskevat esimerkiksi valtionavustuksia koskevan sähköisen asianhallintajärjestelmän sekä viranomaisten yhteisen ajankohtaisasioista tiedottamiseen ja hyvien käytäntöjen edistämiseen tarkoitetun portaalin kehittämistä.
Valtionavustusten käyttötarkoitusta ja kohdentamista tulisi tarkistaa
Eräissä valtionapuviranomaisten jo tekemissä vaikuttavuusarvioinneissa ja myös Valtiontalouden tarkastusviraston tarkastuksissa on päädytty sellaiseen lopputulokseen, ettei valtionavustuksen tavoiteltu vaikuttavuus ole toteutunut erityisen hyvin. Epäselvää kuitenkin on, käytetäänkö tämäntyyppistä tietoa eri hallinnonaloilla järjestelmällisesti ja riittävästi hyväksi esimerkiksi niin, että vaikuttavuudeltaan heikkojen valtionavustusten suuruutta ja kohdentamista tarkistettaisiin tai näitä valtionavustuksia korvattaisiin esimerkiksi kokonaan muun tyyppisellä tuella.
Valtionavustusten vaikuttavuutta tulisi arvioida nykyistä järjestelmällisemmin säädösvalmistelussa, yksittäisen tuen myöntöprosessissa ja aika ajoin myös kokonaisuutena koko järjestelmän kannalta. Arvioinnin johtopäätösten perusteella valtionavustusten käyttötarkoitusta ja kohdentamista tulisi tarkistaa.
Valtionavustustyöryhmän mietintö
Lisätietoja:
Budjettineuvos Jouko Narikka p. 02955 30017, [email protected]
Erityisasiantuntija Riitta Pirhonen p. 02955 30480, [email protected]