Julkisen
hallinnon tiedonhallinnan s��ntelyn kehitt�mist� selvitt�v�n ty�ryhm�n
asettaminen
Asettaminen ��������������������� Valtiovarainministeri�
asettaa ty�ryhm�n selvitt�m��n julkisen hallinnon tiedonhallintaa koskevan lains��d�nn�n
kehitt�mistarpeita.
Toimikausi������������������������ Ty�ryhm�n
toimikausi on 17.11.2016 � 31.5.2017
Tausta������������������������������� P��ministeri
Juha Sipil�n strategisen hallitusohjelman
yhten� k�rkihankkeena on julkisten palvelujen digitalisointi. Hallituksen
strategisen ohjelman mukaisesti tavoitteena on rakentaa julkiset palvelut
k�ytt�j�l�ht�isiksi ja ensisijassa digitaalisiksi varmistaen tietojen sujuva
siirtyminen viranomaisten v�lill�. Tavoitteena on purkaa turhaa
s��ntely� ja kevent�� hallinnollista taakkaa. Julkinen hallinto sitoutuu
kysym��n samaa tietoa kansalaisilta ja yrityksilt� vain kerran.
������������������������������������������� Useissa
hallituksen uudistuksissa digitaalisuudella on t�rke� rooli. Tietoon,
tietosuojaan ja tiedonhallintaan liittyv�ll� lains��d�nn�ll� haetaan toimintatapojen
digitaalista muutosta. Keskeiset toiminnalliset rakennemuutokset, joissa tiedon
yhteentoimivuudella sek� tietojen ja digitaalisten alustojen hy�dynt�misell�
saadaan tuloksia, ovat sote- ja maakuntauudistukset.
������������������������������������������� Hallitusohjelman
k�rkihankkeiden ja reformien toimeenpanosuunnitelman mukaan tavoitteena on
s��t�� uusi tiedonhallintaa koskeva yleislaki, joka on tarkoitus saada voimaan maaliskuussa
2018. Yleislailla s��dett�isiin yhten�isesti tiedon hallinnasta, julkisuudesta
ja k�yt�st� sek� arkistoinnista. Uuden tiedonhallintalain s��nn�ksill�
vahvistetaan yhten�inen tiedon hallinnan, tietovarantojen hy�dynt�misen ja
kansalaisen oikeuksien toimintamalli ja mahdollistetaan julkisten palvelujen
digitalisointi.
EU:n
tietosuoja-asetus hyv�ksyttiin neuvostossa joulukuussa 2015 ja sen kansallinen soveltaminen
alkaa vuonna 2018. Oikeusministeri� asetti helmikuussa 2016 ty�ryhm�n selvitt�m��n
asetuksen edellytt�mi� muutoksia kansalliseen lains��d�nt��n. Ty�ryhm�n
toimikausi on vuoden 2018 helmikuuhun asti, mutta sen tulee saada
muutosehdotuksensa valmiiksi hallituksen esityksen muodossa 31.5.2017 menness�.
Koska hyv�ll� tiedonhallinnalla ja EU:n tietosuoja-asetuksella on yhtym�kohtia,
julkisen hallinnon tiedonhallinnan kehitt�minen sovitetaan yhteen
tietosuoja-asetuksen kansallisen valmistelun kanssa.
Sote-
ja maakuntauudistusta koskien hallitus on 12.9.2016 linjannut siin�
noudatettavista monikerroksisen tiedon hy�dynt�miseen ja yhteentoimivuuteen
perustuvista palveluekosysteemin periaatteista. T�m�n toteuttaminen on
varmistettava my�s lains��d�nn�ss�.
Julkisessa
hallinnossa on hy�dynnett�v� digitalisaation mahdollisuuksia
Viranomaisten
erillisyyden periaatteella rakennettu laaja, hajanainen lains��d�nt�kokonaisuus
hankaloittaa tietojen hy�dynt�mist� eik� ohjaa riitt�v�sti tiedonhallintaa tai
palveluprosesseja. Viranomaisten osaamisessa sek� tiedonhallinnan
j�rjestelyiss� ja menettelyiss� on my�s puutteita eik� hallinnon keskeisi�
yleisperiaatteita tunneta riitt�v�sti.
Julkisen
hallinnon kustannusten alentaminen ja toiminnan tehostaminen edellytt�v�t, ett�
tietoja voidaan hy�dynt�� digitaalisesti k�sitelt�v�ss� muodossa monipuolisesti,
tehokkaasti sek� mahdollisimman avoimesti ja laajasti. Asiakasl�ht�isess�
digitaalisessa toimintamallissa keskeist� on tietojen vaihto ja hy�dynnett�vyys
palveluketjuissa. T�m� edellytt�� selke�� lains��d�nt�kokonaisuutta. Yhten�iset
toimintatavat, tietojen hy�dynt�minen yli organisaatiorajojen ja maiden v�lill�
on varmistettava ajantasaisella yleislains��d�nn�ll� ja ohjauksella.
Hallitus
on asettanut yhdeksi k�rkihankkeeksi my�s s��d�sten sujuvoittamisen. Sen tavoitteiden
mukaisesti tarpeeton ja p��llekk�inen erityislains��d�nt� on purettava my�s
tiedonhallinnan osalta.
Pitk�n
aikav�lin tavoitetilana tulisi olla yhteen, kattavaan yleislakiin koottu tiedon
koko elinkaarta koskeva s��ntely. Tiedonhallinnasta tulisi s��t�� laintasolla yhdenmukaisesti
ja velvoittavasti. Laissa tulisi olla v�ltt�m�tt�m�t s��d�kset tiedon
vastaanottamisesta, k�sittelyst�, s�ilytt�misest�, suojaamisesta,
luovuttamisesta ja arkistoinnista.
Kansallinen
lains��d�nt� ei saisi vaikeuttaa EU:n tietosuoja-asetuksen keskeisten tavoitteiden
toteuttamista. Asetuksen tavoitteena on lis�t� henkil�tietojen vapaata
liikkuvuutta EU:ssa, parantaa kansalaisten tiedollisia oikeuksia ja tukea
talouskasvua edist�m�ll� digitaalisten sis�markkinoiden kehittymist�.
Salassapitos��nn�ksi�
olisi tarkasteltava eri hallinnonaloilla yhdenmukaisesti ja arvioitava, onko
alkuper�inen tavoite tietyn intressin suojaamiseksi edelleen ajan tasalla.
Salassapidon perustana tulisi olla luottamus ja tavoite rajata tiedon k�ytt�
vain niihin, joilla on oikeus k�sitell� tietoja.
Rekisterien
tarpeellisuus ja tietosis�lt� sek� vastuu tietojen oikeellisuudesta olisi
arvioitava siit� l�ht�kohdasta, ett� niit� k�ytt�v�t jatkossa viranomaisten
lis�ksi yh� useammin my�s yksityiset palveluntuottajat. Uusien rekisterien
tarpeellisuutta olisi arvioitava kriittisesti ja harkittava, edellytt��k� tietojen
hy�dynt�minen v�ltt�m�tt� niiden ker��mist� rekistereihin.����
Digitalisaation
t�ysim��r�inen hy�dynt�minen julkisessa hallinnossa edellytt�� lains��d�nn�n
muutosten lis�ksi kokonaisvaltaista k�sitteellist� yhteen toimivuutta, jolla varmistetaan,
ett� kaikissa palveluissa voidaan k�ytt�� perusrekisterien ja tietovarantojen
tietoja, prosessit automatisoidaan yli virastorajojen ja siirryt��n laajasti
s�hk�iseen itsepalveluun.
Hallitus
on jo k�ynnist�nyt useita hankkeita, joilla edistet��n julkisen hallinnon
digitalisuutta ja uudistetaan toimintatapoja.
Ty�ryhm�n
teht�v�
Julkisen
hallinnon toimintatapojen muutoksen l�pivienti edellytt�� selvityst�, jonka
perusteella voidaan arvioida lainmuutosten tarpeet ja sovittaa yhteen
ehdotukset muiden t�h�n hankkeeseen liittyvien hallituksen esitysten kanssa.
Julkisen hallinnon tiedonhallintaa
s��ntely� kehitt�mist� selvitt�v�n ty�ryhm�n tavoitteena on varmistaa hyv�n
hallinnon periaatteiden noudattaminen sek� tietojen monipuolinen, sujuva ja
turvallinen hy�dynt�minen palveluissa ja palveluprosesseissa.
Ty�ryhm�n ty�ss� kokeillaan uudenlaista
prosessia toteuttamalla valmistelu mahdollisimman avoimena.
Ty�ryhm�n
teht�v�n� on:
1.
selvitt�� julkisen
hallinnon tiedonhallintaa ja tietojen luovuttamista koskevan s��ntelyn ja
tiedonhallintak�yt�nt�jen nykytila ja kehitt�mistarpeet,
2.
selvitt��, onko eri
hallinnonaloilla syntynyt julkisuuslain kanssa tarpeetonta tai p��llekk�ist�
erityislains��d�nt�� salassapidosta,
3.
selvitt�� julkisen hallinnon rekisterien laajemmista hy�dynt�mismahdollisuuksista
ja rekister�innin tarpeista ja
4.
laatia ehdotus lains��d�nn�n kehitt�miseksi siten, ett�
tiedonhallinnan lains��d�nt�� koskeva hallituksen esitys voidaan
antaa kev�tistuntokaudella 2017.
Tiedonhallinnan kehitt�misen yhten�
tavoitteena on edist�� tutkijoiden mahdollisuutta hy�dynt�� rekistereiss�
olevia tietoja tutkimusty�ss��n hyv�n tieteellisen k�yt�nn�n mukaisesti. VM
teett�� yhteisty�ss� OKM:n kanssa tutkijoiden tarpeista l�htev�n tavoitetilan
kuvauksen, jossa m��ritet��n periaatteelliset l�ht�kohdat sille, ett�
tutkimusta voidaan tehd� joustavasti ja kustannustehokkaasti. Ty�ss�
selvitet��n tavoitetilan vaatimat toteuttamisvaihtoehdot ja niiden kustannukset
sek� esitet��n selvityksen perusteella eri n�k�kohdat huomioon ottava
vaihtoehto, sen vaatimat kehitt�mishankkeet ja lainmuutokset.
Ty�ryhm�n ty�n aikana VM:ss� selvitet��n
virkaty�n� EU:ssa hallintojen yhteentoimivuuteen t�ht��v�t hankkeet ja niiden
vaikutus kansalliseen tiedonhallintaan.
Tietoturvallisuutta selvitet��n osana hyv�� tiedonhallintaa VM:n
8.4.2016 asettamassa tietoturvallisuuden ohjausryhm�ss�
(VM/602/00.01.00.01/2016).
Organisointi
Puheenjohtaja
Lains��d�nt�neuvos, yksik�n p��llikk� Sami
Kivivasara, valtiovarainministeri�, julkisen hallinnon tieto- ja
viestint�tekninen osasto
Varapuheenjohtaja
J�senet
Neuvotteleva
virkamies, yksik�n p��llikk� Anne Niemi, valtioneuvoston kanslia
Lains��d�nt�neuvos
Assi Salminen, valtiovarainministeri�
Lakimies
Johanna Erkkil�, ulkoasianministeri�
Erityisasiantuntija
Leena Vettenranta, oikeusministeri�
Tietohallintojohtaja
Tapio Aaltonen, sis�ministeri�
Neuvotteleva
virkamies Aulikki Pakanen, puolustusministeri�
Hallitusneuvos
Laura Hans�n, opetus- ja kulttuuriministeri�
Lains��d�nt�neuvos
Kirsi Taipale, maa- ja mets�talousministeri�
Strategiap��llikk�
Kristiina Pietik�inen, liikenne- ja viestint�ministeri�
Hallitusneuvos
Kari M�kinen, ty�- ja elinkeinoministeri�
Tietohallintoneuvos
Maritta Korhonen, sosiaali- ja terveysministeri�
Hallitussihteeri
Elise Sahivirta, ymp�rist�ministeri�.
P��johtaja
Jussi Nuorteva, Kansallisarkisto
Erityisasiantuntija
Tuula Seppo, Kuntaliitto
Tilasto- ja
tietopalvelup��llikk� Ari Jaakkola, Helsingin kaupunki
Kehitt�misp��llikk�
Juhani P�rtty, Turun kaupunki
Tietohallintosuunnittelija
Ari Andersson, Tampereen kaupunki
Johtaja Ari
Heikkinen, Oulun kaupunki
Asiantuntijaksi
ty�ryhm��n kutsutaan ylitarkastaja Heikki Huhtiniemi Tietosuojavaltuutetun
toimistosta.
Valtiovarainministeri�
nime�� ty�ryhm�lle sihteerist�n.
Ty�ryhm� voi kutsua ty�h�n mukaan my�s
muita asiantuntijoita ja teett�� erillisi� selvityksi� sek� tehd� selvityksi�
alaty�ryhmiss�.
Ty�ryhm�n ty� tehd��n virkaty�n� eik�
puheenjohtajille tai j�senille makseta palkkiota. Ty�ryhm� voi tarvittaessa
kutsua uusia j�seni�, sihteereit� tai asiantuntijoita. Kukin organisaatio
vastaa edustajiensa matka- ja majoituskustannuksista. Muut ty�ryhm�n ty�st� aiheutuvat
kustannukset maksetaan momentilta 28.01.01.
Kunta- ja
uudistusministeri��������������������� Anu
Vehvil�inen
Lains��d�nt�neuvos
������������������������������� Hannele
Kerola
Jakelu
���������� VNK
UM
OM
SM
PLM
VM
OKM
MMM
LVM
TEM
STM
YM
��������������������� Kansallisarkisto
��������������������� Kuntaliitto
Helsingin
kaupunki
Turun kaupunki
Tampereen
kaupunki
Oulun kaupunki
��������������������� Tietosuojavaltuutetun toimisto
Tiedoksi������� Valtiovarainministeri Petteri Orpo
��������������������� Valtiosihteeri,
kansliap��llikk�n� Martti Hetem�ki
��������������������� Hallinto- ja kehitysjohtaja, ylijohtaja Helena Tarkka