Finanssivalvonnan toiminta yhteisessä valvontamekanismissa sekä rahoitus muuttuvassa toimintaympäristössä

Työryhmämuistio

Mietinnössä ehdotetaan tarkistettavaksi Finanssivalvonnasta annettua lakia (878/2008) sekä lakia Finanssivalvonnan valvontamaksusta (879/2008). Ehdotetuilla uudistuksilla pyritään sovittamaan Finanssivalvonnan hallintoelimiä koskeva lainsäädäntö paremmin vastaamaan yhteisen valvontamekanismin vaatimuksia sekä varautumaan Suomen finanssimarkkinoiden rakenteellisiin muutoksiin.

Ehdotuksen mukaan johtokunnan jäsenten lukumäärä olisi mahdollista nostaa kuuteen nykyisen viiden sijasta. Kuten nykyisinkin, jäseniä olisi oltava vähintään viisi.

Finanssivalvonnan johtokunta käsittelisi jatkossa myös yhteistä valvontamekanismia koskevat asiat siinä laajuudessa kuin se olisi YVM-asetuksen ja Finanssivalvonnan hallinto-orgaanien välinen tehtävänjako huomioiden mahdollista ja tarkoituksenmukaista. Lakia ehdotetaan täsmennettäväksi siten, että johtokunnan käsiteltäväksi tuotaisiin sellaiset valvontaelimessä esillä olevat asiat, joilla voisi olla merkittävä vaikutus Finanssivalvonnan toimintaan ja jotka ovat finanssimarkkinoiden kannalta periaatteellisia.

Työryhmän ehdotuksen mukaan Finanssivalvontaa edustaisi valvontaelimessä johtokunnan nimeämä edustaja. Edustajan tehtävänä olisi pitää johtokunta tietoisena valvontaelimen toiminnan kautta tietoon tulleista finanssimarkkinoiden kehitykseen ja finanssialan lainsäädäntöön vaikuttavista seikoista.

Valvontamaksulakia ehdotetaan tarkistettavaksi lisäämällä uusi maksuluokka Euroopan talousalueella toimiluvan saaneen luottolaitoksen Suomessa toimivalle sivuliikkeelle, jota pidetään merkittävänä Suomen finanssimarkkinoiden kannalta sekä uusi maksuluokka sivuliikkeelle, jota pidetään erittäin merkittävänä.

Valvontamaksulain mukaisiin perusmaksuihin ehdotetaan seitsemän prosentin tasokorotusta. Työryhmä ehdottaa lisäksi suhteellisten maksujen kertoimia alennettavaksi kaikissa maksuluokissa.