FI SV

Mitä etäpalvelu on?

ETÄPALVELU – asioi asiantuntijan kanssa verkkoyhteyden avulla

Asiakas voi asioida viranomaisen kanssa verkkoyhteyden avulla. Tätä kutsutaan Etäpalveluksi. Käytännössä yhteispalvelupisteen tai Asiointipisteen palveluneuvoja muodostaa verkkoyhteyden oikealle viranomaiselle, jonka jälkeen asiakas ja viranomainen näkevät toisensa kasvotusten videoyhteyden kautta. Kuvaruudulla voidaan näyttää tarvittavia asiakirjoja kuten lomakkeita tai näyttää tietoja nettisivuilta. Viranomainen voi sijaita missä päin Suomea tahansa ja asiakkaan tarvitsee mennä vain etäpalvelua tarjoavaan yhteispalvelu- tai Asiointipisteeseen. Asiointitapahtumaan voidaan ottaa mukaan myös tulkki ja toinen viranomainen. Asiakas säästää aikaa ja rahaa, kun hänen ei tarvitse matkustaa toiselle paikkakunnalle hoitaakseen asiansa.

Etäpalvelu on käytössä 58 yhteispalvelu- ja Asiointipisteessä viidessä eri maakunnassa. Palvelujaan etäpalveluna tarjoavat TE-toimistot, maistraatit, Kela, oikeusapu, Verohallinto ja osittain kunnat. Palveluvalikoima vaihtelee paikkakunnittain, ja kunnan palvelut ovat kuntakohtaisia.

Tutustu palveluun: Etäpalvelu tutuksi –video
Kartta etäpalvelua tarjoavista kunnista
Etäpalvelua tarjoavat yhteispalvelupisteet sekä Asiointipisteet (ASPA-piste)

Asiointia viranomaisen kanssa myös kotona

Ei ole enää pelkkää tulevaisuutta, että kansalainen voi ottaa etäyhteyden viranomaiseen myös omalta kotikoneeltaan. Etäpalvelun kotikäyttökokeiluissa keväällä 2015 testattiin eri etäkäyttötapoja todellisissa asiakastilanteissa ja kerättiin arvokasta tietoa siitä, mitä palveluja kannattaa etäpalveluina kansalaisille tarjota. Tästä tiedosta Etäpalveluhanke tuottaa myös etäpalveluiden käyttöönoton käsikirjan, joka ilmestyy syksyllä 2015.

Lue lisää kotikäyttökokeilusta

Ajanvarausjärjestelmä

Etäpalveluun suunnitellaan uusi ajanvarausjärjestelmä. Järjestelmää voivat käyttää etäpalvelua tarjoavien yhteispalvelupisteiden ja Asiointipisteiden lisäksi myös etäpalvelua tuottavat valtion viranomaiset sekä myöhemmin myös kansalaiset.

Osa julkisen hallinnon yhteistä asiakaspalvelua

Julkisen hallinnon asiakaspalvelun kehittämishankkeen (Asiakaspalvelu2014-hanke) keskeisenä tavoitteena on, että asiakkaat saavat julkisen hallinnon asiakaspalvelut yhteisistä Asiointipisteistä koko maassa yhdenvertaisesti ja kohtuuetäisyydellä asuinpaikastaan. Etäpalvelu on oleellinen osa yhteistä asiakaspalvelua ja tarjoaa asiointikanavan Asiointipisteistä viranomaisten asiantuntijoihin. Yhteistä asiakaspalvelua on kokeiltu viidessä kunnassa: Oulun Kiimingissä, Saarijärvellä, Pelkosenniemellä, Mikkelissä ja Paraisilla. Etäpalvelu pyritään laajentamaan koko maan kattavaksi osana Asiakaspalvelu2014-hanketta vuoden 2019 loppuun mennessä.

Asiakaspalvelu2014-hanke
Esittelyvideo: Asiakaspalvelu2014 - keskeiset valtion ja kuntien asiakaspalvelut yhdellä käynnillä