Hyppää sisältöön
Media

Lyhennelmä

A oli työskennellyt yliopistossa suunnitteluassistenttina ja suunnittelijana 1.8.1995 - 31.12.2008 yhteensä 19 määräaikaisessa virkasuhteessa. Yliopiston selvityksen mukaan kaikkien määräaikaisten nimitysten perusteena oli ollut projektiluontoinen työ. A oli toiminut hyvin monenlaisissa tehtävissä, mutta tehtävät olivat kuitenkin liittyneet yliopiston Venäjä-toimintaan.

Virkamieslautakunta totesi, että käytettäessä työn luonnetta määräaikaisen virkasuhteen perusteena on työn oltava määrällisesti tai ajallisesti rajattavissa. Mikäli tällaista rajausta ei pystytä nimittämishetkellä tekemään, on tehtävä ensisijaisesti pysyvä. Työn projektimaisuus ja se, että rahoitukseen on käytetty ulkopuolisia varoja, eivät vielä sellaisenaan osoita, että määräaikaisille virkasuhteille on laissa tarkoitettu hyväksyttävä peruste. Yliopisto ei ollut esittänyt selvitystä, jonka perusteella A:n määräaikaiset nimitykset olisi sidottu tiettyyn tai tiettyihin hankkeisiin. Kun virkamieslautakunta otti huomioon A:n palvelussuhteen pituuden ja sen, ettei yliopiston Venäjä-toiminta ollut missään vaiheessa esitetyn selvityksen perusteella ollut päättymässä, vaan toimintaa oli yliopiston sisällä ainoastaan kanavoitu eri tavalla, A:n tehtävissä ei ollut kyse vain Venäjä-toiminnan suunnitteluun ja käynnistämiseen liittyvistä tilapäisistä tehtävistä. Näillä perusteilla työn luonne ei ollut edellyttänyt A:n nimittämistä määräaikaisiin virkasuhteisiin.

Virkamieslain säännös, jonka mukaan nimittämiskirjasta tulee ilmetä määräaikaisuuden peruste, on tullut voimaan 1.1.2008. Näin ollen sitä, ettei A:n nimittämiskirjoissa ollut ennen 12.12.2006 päivättyä nimittämiskirjaa ilmoitettu määräaikaisuuden perustetta, ei ollut otettava huomioon korvauksen määrää korottavana seikkana.

Virkamieslautakunta velvoitti, A:n vaatimuksen enemmälti hyläten, yliopiston maksamaan A:lle 14 kuukauden palkkaa vastaavan korvauksen (äänestys 4-3-2).

Valtion_virkamiesL_9_§
Valtion_virkamiesL_56_§