FI SV

Värdegrund och etik

I grunden innebär offentlig verksamhet att verka bemyndigad av medborgarna, med deras medel och i deras intresse. När tjänstemannens etik och moral förs på tal avses oftast allmänna värderingar och principer som gäller tjänstemän. Som utövare av offentlig makt har myndigheten, det enskilda ämbetsverket och tjänstemannen ett ansvar för att verksamheten bl.a. uppfyller kraven på opartiskhet, oberoende och lika behandling. Tjänstemannen står i ett speciellt förhållande till medborgaren och anställningsförhållandet medför värderingar och principer som avspeglar detta.

Statsförvaltningens värderingar

Ett mål för statens personalpolitik är att stärka och utnyttja statens gemensamma värdegrund och enhetliga verksamhetskultur. Statsförvaltningens gemensamma värdegrund definierades 2001 i statsrådets principbeslut om statens personalpolitiska linje. Enligt den ska statsförvaltningens verksamhet vara värdeorienterad och på en hög etisk nivå. Förstärkning av värdegrunden och etiken innebär att hela personalen gör dessa till en del av det dagliga arbetet.

Statsförvaltningens gemensamma värdegrund består av värderingar som effektivitet, öppenhet, kvalitet och gedigen sakkunskap, förtroende, betjäningsprincipen, opartiskhet och oberoende, jämställdhet och ansvar.

Handbok som stöd för värdearbetet

Värde- och etikhandboken (Arvot arjessa - Virkamiehen etiikka -käsikirja, 2005) är ett hjälpmedel för statens enheter när de omsätter värderingarna och tjänstemannaetikens principer till praktiska förfaringssätt. Handboken beskriver innehållet i statsförvaltningens gemensamma värderingar och centrala principer för tjänstemannens ställning och ledningsarbetet när det gäller att upprätthålla en verksamhet på hög etisk nivå. Det rekommenderas att handboken delas ut till chefer och personal samt som introduktions- och utbildningsmaterial.

Internationellt etikarbete

Statens arbetsmarknadsverk deltar i det arbete OECD:s kommitté för offentlig förvaltning bedriver för att stärka god och etiskt högstående förvaltning i medlemsländerna. I arbetet har man bl.a. utvecklat instrument för att förebygga intressekonflikter och för bedömning av måluppfyllelsen i medlemsländerna när det gäller rättvis och god förvaltning. OECD har även gett ut många böcker på temat. I publikationen Public Sector Integrity, a Framework for Assessment ingår en rapport som beskriver etikarbetet inom den finländska statsförvaltningen (Values to be Part of the Daily Job – The Finnish Experience).

Både OECD och regeringarna i EU:s medlemsstater är oroade över att medborgarnas förtroende för förvaltningssystemen kan minska och korruptionen öka till följd av förändringarna inom förvaltningen. Oron är aktuell även i Finland trots att Finland i de senaste internationella studierna visat sig vara ett av de minst korrumperade länderna i världen.

Ytterligare information

Rapport från statens tjänstemannaetiska kommitté (2014)
Om gästfrihet, förmåner och gåvor, anvisning 23.8.2010
Värdena i tjänstemannens vardag 4/2007, sammanfattning
Jämförande studie gällande etik inom den offentliga förvaltningen i EU:s medlemsstater 1/2007 (på engelska)
Värden i vardagen - tjänstemannens etik (2005)
Förvaltningsetik 8/2000, sammanfattning
Jämställdhet och likabehandling
OECD Ethics and Corruption in the Public Sector (mer information om OECD:s etikarbete)
Public Sector Integrity: A framework for assessment (mer information om OECD:s etikarbete)
TI - Transparency International (mer information om internationella korruptionsforskningar) 

Kontaktuppgifter

Konsultativ tjänsteman
Riitta Bäck
tfn 02955 30116
förnamn.efternamn@vm.fi

Arbetsmarknadsjurist
Anna Gau
tfn 02955 30321
förnamn.efternamn@vm.fi

Konsultativ tjänsteman
Jarmo Huotari
tfn 02955 30418
förnamn.efternamn@vm.fi

Konsultativ tjänsteman
Miska Lautiainen
tfn 02955 30212
förnamn.efternamn@vm.fi

Regeringsråd
Kirsi Äijälä
tfn 02955 30172
förnamn.efternamn@vm.fi