FI SV EN

Tjänsteresor

Tjänsteresor är resor som företas på order av närmaste chef för att sköta tjänsteuppgifter utanför tjänstestället. Samma regler tillämpas på anställda i arbetsavtalsförhållande.

Det finns ett tjänste- och arbetskollektivavtal om ersättning av de statliga tjänstemännens och arbetstagarnas resekostnader (s.k. resereglemente), som uppdateras kalenderårsvis.

Reglementet anger vilka resekostnader som ersätts, dvs. extra kostnader som tjänsteresan orsakar. Ersättningarna omfattar bl.a. resekostnader, traktamente, måltidsersättning och kostnader för inkvartering eller hotell. Närmare information om kostnadsslagen och villkoren för utbetalning finns i resereglementet Statens resereglemente 2016.

Ersättningarna som anges i resereglementet är i huvudsak skattefri inkomst, men det finns undantag (t.ex. arbete på flera orter, passavgift). Skatteförvaltningen informerar om vilka resekostnader som är skattepliktiga respektive skattefria. Ersättningar för kostnader för arbetsresor, 7.2.2014.

Vid upphandling av tjänsteresor ska alltid eventuella serviceavtal inom samordnad upphandling beaktas (t.ex. ramavtal) liksom skyldigheten att tillämpa dem. Ramavtal, Hansel Ab

Mera information

Avtal (länken till sidan)

Ändringar i ersättningarna för resekostnader fr.o.m. 1.1.2016, pressmeddelande 26.11.2015

Statens resereglemente 2016, publikation 1b/2016 

Statens logitjänster inom landet och utomlands, mötestjänster inom landet, avtal av serviceflygtjänster, båt- och tågresetjänster samt resebyråtjänster finns på www-sidor Hansel Ab

Kontaktuppgifter

Konsultativ tjänsteman
Lauri Liusvaara
tfn 02955 30126
förnamn.efternamn@vm.fi

Konsultativ tjänsteman
Joanna Autiovuori
tfn 0295 5 30268
förnamn.efternamn@vm.fi