virsu


VIRSU
Hankenumero

VM040:00/2014

Asettaja


Hankkeen tila

Arkistoitu

Toimikausi/aikataulu

11.04.2014 - 28.02.2015

Yhteyshenkilö

Hallitusneuvos Tarja Hyvönen

Organisointitapa

Työryhmä

Tehtävä

Kehittämis- ja uudistushanke

Tehtäväkuvaus

Keskushallinnon selvitysryhmän tehtävänä on

1. luoda luokittelu (esimerkiksi perinteinen hallintovirasto, valvonta- ja lupavirasto, tutkimuslaitos, kehittämisvirasto ja palvelukeskus), jonka pohjalta selvitystyötä voidaan tehdä näitä eri kokonaisuuksia tarkastellen

2. selvittää näiden eri virastomallien kehittämisen lähtökohdat ja mahdollisuudet erityisesti yhtenäisemmän virastorakenteen kokonaisuuden näkökulmasta. Selvitysryhmä voi asettaa virastomallikohtaisia alatyöryhmiä.

3. tehdä selvitystyö huomioiden erityisesti virastojen tehtävät (miksi/mitä tehtävää varten virasto on olemassa) ja toiminnan luonne sekä toimivien ohjausjärjestelmien, johtamisen sekä näitä palvelevan rakenteen näkökulmat ja resurssitehokkuus (0,5 % tuottavuusvaatimus) sekä mahdollisuudet resurssien uudelleen allokointiin.

4. tehdä yhdessä hallinnonalojen kanssa selvitys erityisesti pienten virastojen kokoamismahdollisuuksista

Aluehallinnon selvitysryhmän tehtävänä on:

1. Selvittää
 aluehallinnon ja keskushallinnon virastojen välistä työnjakoa tavoitteena
o työnjaon selkeys ja päällekkäisen työn välttäminen
o tuottavuuden parantaminen sekä alue- että keskushallinnossa
o tarkoituksenmukainen ja kustannustehokas kokonaisuus

 valtion ja kuntien välistä työnjakoa tavoitteena
o valtiollisen ja kunnallisen aluehallinnon ja kuntien tarkoituksenmukainen ja taloudellinen työnjako ja tarvittavat yhteistyömenettelyt
o metropolialueen erityistarpeiden huomioon ottaminen

2. Tarkastella aluehallinnon tehtäviä siitä näkökulmasta,
 mitkä tehtävistä edellyttävät toiminnallisesti niiden hoitamista tietyllä alueella ja mitkä ovat tässä suhteessa paikkariippumattomia,
 missä tehtävissä toimivallan tulisi olla oikeudellisesti tiettyyn alueeseen sidottu,
 voidaanko joistakin tehtävistä luopua,
 miten toimintaprosesseja voidaan uudistaa ja keventää peruspalvelujen saatavuutta ja oikeusturvaa vaarantamatta sekä
 miten toiminnan ja palvelujen sähköistäminen ja asiakaspalvelun kokoaminen muuttavat aluehallinnossa tehtävää työtä.

3. Selvittää aluehallinnon uudistusvaihtoehtoja ja niiden vaikutuksia ottaen huomioon
 virastojen kokoamismahdollisuus,
 TE-palvelujen tarkoituksenmukainen ja asiakaslähtöinen järjestäminen,
 ohjausmalli, jolla varmistetaan se, että toimivaltainen ministeriö ohjaa viraston toimintaa toimialallaan sekä
 tarkasteltavien vaihtoehtojen toteuttamisen edellytyksenä olevat oikeudelliset reunaehdot.

4. Kaikkia vaihtoehtoja arvioidaan suhteessa edellä todettuihin uudistuksen tavoitteisiin. Selvitystyössä arvioidaan vaihtoehtojen keskeiset vaikutukset (mm. taloudelliset, asiakas- ja henkilöstövaikutukset, kielelliset vaikutukset sekä vaikutukset viranomaisten toimintaan ja ohjaukseen) ja vaikutukset resurssitehokkuuteen (0,5 % tuottavuusvaatimus) sekä mahdollisuudet resurssien uudelleen allokointiin.

Tavoitteet

Keskushallinnon selvitysryhmän tavoitteena on

- selvittää keskushallinnon virastorakenteen kehittämismahdollisuudet niin, että virastojen kehittämisessä huomioidaan erityisesti myös valtioyhteisön kokonaisuuden kehittämistarpeet
- tarkastella keskeisten muutosten, kuten julkisen hallinnon ja palvelujen laajenevan siirtymisen sähköisiksi, kestävyysvajeen tuomien taloudellisten reunaehtojen, kansalaisten lisääntyvien odotusten, asiakaslähtöisyyden, lisääntyvän kansainvälisyyden ja strategisten kumppanuuksien, vaikutuksia rakenteen kehittämistarpeisiin.

Keskushallinnon selvitysryhmän tavoitteena on

- selvittää keskushallinnon virastorakenteen kehittämismahdollisuudet niin, että virastojen kehittämisessä huomioidaan erityisesti myös valtioyhteisön kokonaisuuden kehittämistarpeet
- tarkastella keskeisten muutosten, kuten julkisen hallinnon ja palvelujen laajenevan siirtymisen sähköisiksi, kestävyysvajeen tuomien taloudellisten reunaehtojen, kansalaisten lisääntyvien odotusten, asiakaslähtöisyyden, lisääntyvän kansainvälisyyden ja strategisten kumppanuuksien, vaikutuksia rakenteen kehittämistarpeisiin.

Aluehallintoa koskevan selvitystyön tavoitteet eri näkökulmista ovat:
Asiakkaiden näkökulma
 Palvelujen saatavuutta on parannettava resurssien pienenemisestä huolimatta. Palvelujen on oltava tasalaatuisia ja sisällöltään samanlaisia kaikkialla maassa.
 Asiointi valtion aluehallinnossa täytyy tehdä nykyistä helpommaksi ja joustavammaksi.
 Asiakkaiden oikeusturva ja yhdenvertaisuus tulee turvata koko maassa
 Perusoikeuksien ml. kielellisten oikeuksien toteutuminen tulee turvata koko maassa.
Organisaationäkökulma
 Valtion aluehallinnon järjestelmää, tehtäviä ja tavoitteita tulee selkeyttää ja yhtenäistää
 Valtion aluehallinnon tulee muodostua monialaisista viranomaisista ja sen tulee hoitaa asioita poikkihallinnollisesti.
 Resursseja tulee voida käyttää nykyistä joustavammin ja asiantuntemus tulee turvata vähenevien resurssien olosuhteissa.
 Valtion aluehallinnon tulee olla nykyistä tehokkaampi, taloudellisempi ja sen tuottavuuden tulee nousta 0,5 % vuotuisesti.
 Valtion aluehallinnon päätöksenteko ja läsnäolo alueilla tulee varmistaa.
 Hyvän hallinnon toteutuminen tulee turvata.
Aluekehittämisen ja sidosryhmien näkökulma
 Kunnille ja maakunnan liitoille tulee löytyä valtiolta kehittämiskumppani ja vastinpari alueellisten ja paikallisten asioiden hoitamiseen.
 On varmistettava, että alueelliset kumppanuudet palvelujen tuotannossa toimivat.

Tausta

Hallituksen rakennepoliittisen ohjelman talouden kasvuedellytysten vahvistamiseksi ja julkisen talouden kestävyysvajeen umpeen kuromiseksi 29.8.2013 mukaan:

”Valtionhallinto on edelleen sekä rakenteellisesti että toiminnallisesti hajautunut, mikä vaikeuttaa voimavarojen tehokasta kohdentumista ja yhteisten linjausten läpiviemistä ja heikentää tätä kautta saavutettavaa vaikuttavuutta ja saa aikaan päällekkäistä työtä. Kansalaisille ja yrityksille tarjottavien sähköisten palvelujen osuutta on lisättävä siten, että palvelut voidaan jatkossa hoitaa laadukkaasti nykyistä tehokkaammin ja taloudellisemmin. Palvelurakenteita ja toimintoja uudistetaan sekä keskushallinnossa että aluehallinnossa valtionhallinnon tuottavuuden ja vaikuttavuuden parantamiseksi. Kansliapäälliköt vastaavat uudistusten valmistelusta ja siinä tarvittavasta yhteistyöstä osana rakennepoliittisen ohjelman jatkovalmistelua ottaen huomioon sekä valtion vaikuttavuus‐ ja tuloksellisuusohjelman että keskushallinnon uudistusohjelman.”

Hallitus antoi 29.11.2013 päätöksen rakennepoliittisen ohjelman toimeenpanosta. Keskus- ja aluehallintoa koskien päätöksessä todetaan mm. seuraavaa:

”Hallitus täydentää esityksiä valtionhallinnon palvelurakenteiksi siten, että mm. valtion keskushallinnon ja aluehallinnon uudelleen järjestämisen yhteydessä käytetään henkilöresursseja aiempaa joustavammin ja järjestetään hallinnollisia tehtäviä uudelleen niin, että julkisen palvelutuotannon tuottavuudelle asetettu 0,5 prosentin vuotuinen kasvutavoite toteutuu myös valtion toiminnoissa.

Valmistelua jatketaan painopisteen ollessa erityisesti hallitusryhmien puheenjohtajien 8.11.2013 tekemien linjausten (mm. KEHU, aluehallinto) mukaisissa toimenpiteissä. Erityisesti valtion aluehallinnon uudelleen järjestämisen yhteydessä käytetään asiantuntijaresursseja aiempaa joustavammin ja järjestetään hallinnollisia tehtäviä uudelleen niin, että julkisen palvelutuotannon tuottavuudelle asetettu 0,5 prosentin vuotuinen kasvutavoite toteutuu myös valtion toiminnoissa. Kansliapäällikköryhmä antaa esityksen aluehallinnon uudelleen järjestämiseksi 31.1.2014 mennessä.”

Valtion keskushallinnon ja valtion aluehallinnon alustavaa selvitystyötä on tehty toisistaan erillään. Toimintaympäristön muutokset ja toiminnan kehittämisen haasteet ovat kuitenkin hyvin samanlaisia sekä keskushallinto- että aluehallintotasolla. Asiakkuuksiin, kumppanuuksiin, ohjaukseen, työnjakoon, organisaation kokoon, resursseihin, toimintatapamuutoksiin ja sähköistämisen vaikutuksiin liittyvät kysymykset ovat yhteisiä. Näistä syistä selvitystyö yhdistetään yhdeksi kokonaisuudeksi.

Kustannukset ja rahoitus

Hankkeen työ tehdään virkatyönä. Muut kustannukset maksetaan momentilta 28.01.01

Tehtävän määräaikaisuus / pysyvyys

Määräaikainen tehtävä

Organisointikuvaus

Valtiovarainministeriö on tänään asettanut hallituksen rakennepoliittisen ohjelman 3.9 kohtaan perustuen keskus- ja aluehallinnon virastoselvitys –hankkeen (VIRSU).

Hanke organisoidaan seuraavasti:

Ohjausryhmä
Ohjausryhmä ohjaa selvitystyötä ja hyväksyy päätösesitykset hallinnon ja aluekehityksen ministerityöryhmälle sekä huolehtii muiden kansliapäälliköiden informoinnista ja kuulemisesta.

Selvitysryhmä 1: Keskushallinnon virastot
Selvitysryhmä 2: Aluehallinnon virastot ml. TE-toimistot ja maistraatit

Hallinnon ja aluekehityksen ministerityöryhmä ohjaa ja linjaa hankkeen työtä.

Hanke voi asettaa selvitysryhmille tarvittavan määrän alatyöryhmiä, joista osa on selvitysryhmien yhteisiä. Alatyöryhmille yhteisiä näkökulmia ovat mm. palvelujen sähköistäminen, asiakasnäkökulma, organisaatioihin liittyvät asiat kuten koko, työnjako ja ohjaus sekä toimintatapamuutokset.

Hanke voi käyttää myös ulkopuolisia asiantuntijoita.

Selvitysryhmät työskentelevät ohjaavien tahojen, keskushallinnon virastojen, kohteena olevien organisaatioiden ja henkilöstön asiantuntemusta ja näkemyksiä aktiivisesti hakien.

Valtioneuvoston asettama hanke

Ei

Hankkeen suhde hallitusohjelmaan

Ei

Hankkeen suhde hallitusohjelmaan, kuvaus

Liittyy hallituksen rakennepoliittiseen ohjelmaan

Hankkeen suhde talousarvioon

Ei

Hankkeen suhde Suomen lainsäädäntöön

Ei

Hankkeen suhde EU:n lainsäädäntöön

Ei

HE:n kiireellisyys

Ei

Aihealueet

Aluehallinto. Aluepolitiikka

Asiasanat

Aluehallinto, Hallinnon kehittäminen

Asettamispäätöksen allekirjoittajat

Henna Virkkunen, Päivi Laajala

Aluehallinnon selvitysryhmä

Nimi Nimike Työnantaja Rooli
Hyvönen Tarja hallitusneuvos valtiovarainministeriö Puheenjohtaja
Pihlman Marja-Riitta teollisuusneuvos työ- ja elinkeinoministeriö Varapuheenjohtaja
Nousiainen Anu neuvotteleva virkamies valtiovarainministeriö Jäsen
Manninen Ari-Pekka neuvotteleva virkamies Liikenne- ja viestintäministeriö Jäsen
Reivonen Tarja neuvotteleva virkamies työ- ja elinkeinoministeriö Jäsen
Oilinki-Nenonen Pirkko kehittämispäällikkö ympäristöministeriö Jäsen
Kaivosoja Riitta ylijohtaja opetus- ja kulttuuriministeriö Jäsen
Tenhola Leena ylijohtaja Maaseutuvirasto Jäsen
Staff Mikko talousjohtaja sosiaali- ja terveysministeriö Jäsen
Manninen Ari-Pekka neuvotteleva virkamies Liikenne- ja viestintäministeriö Jäsen
Häkämies Kari ylijohtaja Lounais-Suomen aluehallintovirasto Jäsen
Virranta Kari ylijohtaja Pohjois-Savon ELY-keskus Jäsen
Peltoniemi Auli maistraatin päällikkö Sisä-Suomen maistraatti Jäsen
Patrikainen Pasi johtaja Pohjois-Savon TE-toimisto Jäsen
Sirén Harri neuvottelujohtaja Palkansaajajärjestö Pardia ry Jäsen
Tammenmaa Corinna kieliasiainneuvos oikeusministeriö Jäsen
Kaatra Kai vesihallintojohtaja maa- ja metsätalousministeriö Jäsen
Saarinen Mikko ylitarkastaja valtiovarainministeriö Sihteeri
Pyöriä Tarja ylitarkastaja työ- ja elinkeinoministeriö Sihteeri

Keskushallinnon virastot -selvitysryhmä

Nimi Nimike Työnantaja Rooli
Holkeri Katju finanssineuvos valtiovarainministeriö Puheenjohtaja
Turunen Ilkka hallitusneuvos valtiovarainministeriö Jäsen
Nummela Heidi hallitusneuvos työ- ja elinkeinoministeriö Jäsen
Patosalmi Iiris neuvotteleva virkamies opetus- ja kulttuuriministeriö Jäsen
Heikkinen-Jarnola Marja controller liikenne- ja viestintäministeriö Jäsen
Koski Jaana hallintoylijohtaja sosiaali- ja terveysministeriö Jäsen
Laitinen Timo pääjohtaja Valtiokonttori Jäsen
Nieminen Markku neuvottelupäällikkö Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO ry Jäsen
Piepponen Anna Kaarina neuvotteleva virkamies valtiovarainministeriö Jäsen
Liusvaara Lauri neuvotteleva virkamies valtiovarainministeriö Jäsen
Siltanen Markus lainsäädäntöneuvos valtiovarainministeriö Sihteeri
Moilanen Timo hallintoasiantuntija valtiovarainministeriö Sihteeri

Ohjausryhmä

Nimi Nimike Työnantaja Rooli
Nerg Päivi kansliapäällikkö sisäasiainmininisteriö Puheenjohtaja
Hetemäki Martti valtiosihteeri kansliapäällikkönä valtiovarainministeriö Jäsen
Pursiainen Harri kansliapäällikkö liikenne- ja viestintäministeriö Jäsen
Sillanaukee Päivi kansliapäällikkö sosiaali- ja terveysministeriö Jäsen
Lehikoinen Anita kansliapäällikkö opetus- ja kulttuuriministeriö Jäsen
Pokka Hannele kansliapäällikkö ympäristöministeriö Jäsen
Virtanen Erkki kansliapäällikkö työ- ja elinkeinoministeriö Jäsen
Husu-Kallio Jaana Kansliapäällikkö maa- ja metsätalousministeriö Jäsen
Lisätiedot

Keskushallinnon virastot -selvitysryhmä Mahtissa nrolla 1101/00.01.00.01/2014 ja Aluehallinnon selvitysryhmä 1102/00.01.00.01/2014

Arkisto luovutettu

Kyllä

Arkisto luovutettu, PVM

08.04.2015

Arkistotiedot

13.4.2015 Hanke arkistoitu sähkköisesti valtiovarainministeriön asianhallintajärjestelmä Mahtilla.

Arkisto luovutettu kansallisarkistoon

Ei

35 asiakirjaa


  1. Keskus- ja aluehallinnon virastoselvityshankkeessa (VIRSU) määriteltyjen aluehallinnon rakennemallien jatkoarviointi -muistio

    13.04.2015  Valtiovarainministeriö
    Kokoonpanoon ja tehtävään liittyvät asiakirjat | Muistio
    http://www.hare.vn.fi/upload/asiakirjat/20192/4169591201985001.PDF


  2. Ylioppilastutkintolautakunnan lausunto VIRSU-hankkeen raportista ja siinä esitetyistä toimenpiteistä

    07.04.2015  Ylioppilastutkintolautakunta
    Kirjeenvaihto | Lausunto
    http://www.hare.vn.fi/upload/asiakirjat/20192/360855227120605.PDF


  3. Keskus- ja aluehallinnon virastoselvitys -hankkeen (VIRSU) VM040:00/2014 Keskushallinnon virastot -selvitysryhmän jäsenmuutospäätös

    15.12.2014  Valtiovarainministeriö
    Kokoonpanoon ja tehtävään liittyvät asiakirjat | Muutospäätös
    http://www.hare.vn.fi/upload/asiakirjat/20192/334672661202775.PDF


  4. Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry:n varajäsenmuutosesitys Keskus- ja aluehallinnon virastoselvitys -hankeen VM040:00/2014 Keskushallinnon virastot -selvitysryhmään

    10.12.2014  Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry
    Hankkeen valmistelua koskevat asiakirjat | Tausta-aineisto
    http://www.hare.vn.fi/upload/asiakirjat/20192/3346271161189362.HTML


  5. Maa- ja metsätalousministeriön selvitykset VIRSU-hankkeessa

    13.11.2014  Maa- ja metsätalousministeriö
    Kirjeenvaihto | Kirjeenvaihto
    http://www.hare.vn.fi/upload/asiakirjat/20192/3293811915579665.PDF


  6. Sosiaali- ja terveysministeriön vastaus; Nikotiinituotteiden luvat ja valvonta

    13.11.2014  Sosiaali- ja terveysministeriö
    Kirjeenvaihto | Kirjeenvaihto
    http://www.hare.vn.fi/upload/asiakirjat/20192/329383611063017.PDF


  7. Ympäristöministeriön vastaus kyselyyn ministeriöiden jatkoselvitysvalmiudesta

    13.11.2014  Ympäristöministeriö
    Kirjeenvaihto | Kirjeenvaihto
    http://www.hare.vn.fi/upload/asiakirjat/20192/3293891484641397.PDF


  8. Oikeusministeriön vastaus kyselyyn ministeriöiden jatkoselvitysvalmiudesta

    12.11.2014  Oikeusministeriö
    Kirjeenvaihto | Kirjeenvaihto
    http://www.hare.vn.fi/upload/asiakirjat/20192/329615372620011.PDF


  9. Sosiaali- ja terveysministeriön vastaus; Tupakkalain mukaiset valvontatehtävät

    11.11.2014  Sosiaali- ja terveysministeriö
    Kirjeenvaihto | Kirjeenvaihto
    http://www.hare.vn.fi/upload/asiakirjat/20192/3289842021722002.PDF


  10. Valtiollisen ja kunnallisen aluehallinnon ja kuntien työnjakoa selvittävän alatyöryhmän muistio

    06.11.2014  Valtiovarainministeriö
    Kirjeenvaihto
    http://www.hare.vn.fi/upload/asiakirjat/20192/231398_Työryhmän_muistio_2014-10-23_FINAL.pdf


  11. Alaryhmän työtä esittelevä power point -esitys

    06.11.2014  Valtiovarainministeriö
    Kirjeenvaihto
    http://www.hare.vn.fi/upload/asiakirjat/20192/231403_VIRSU_Valtio-kunta_-työnjako_yleisesitys.pptx


  12. Kysely jatkoselvitysvalmiudesta ministeriöille

    06.11.2014  Valtiovarainministeriö
    Kirjeenvaihto | Kirjeenvaihto
    http://www.hare.vn.fi/upload/asiakirjat/20192/328189929003611.PDF


  13. Jatkoaikapäätös, keskus- ja aluehallinnon virastoselvitys -hanke (VIRSU)

    30.10.2014  Valtiovarainministeriö
    Kokoonpanoon ja tehtävään liittyvät asiakirjat | Jatkoaikapäätös
    http://www.hare.vn.fi/upload/asiakirjat/20192/3270131447506744.PDF


  14. Maa- ja metsätalousministeriön jäsenen vaihtaminen Keskus- ja aluehallinnon virastoselvitys -hankkeeseen

    27.10.2014  Maa- ja metsätalousministeriö
    Hankkeen valmistelua koskevat asiakirjat | Tausta-aineisto
    http://www.hare.vn.fi/upload/asiakirjat/20192/326017330000912.PDF


  15. Keskus- ja aluehallinnon virastoselvitys -hankkeen (VIRSU) jäsenmuutospäätös

    27.10.2014  Valtiovarainministeriö
    Kokoonpanoon ja tehtävään liittyvät asiakirjat | Muutospäätös
    http://www.hare.vn.fi/upload/asiakirjat/20192/3261801868004410.PDF


  16. Tiedote 161/2014; VIRSU – valtionhallinnon virastot yhtenäisemmiksi ja selkeästi johdettavaksi kokonaisuudeksi

    13.10.2014  Valtiovarainministeriö
    Tiedotusaineisto | Lehdistötiedote
    Näkyminen internetissä: Viitetiedot


  17. Asettamispäätös 3.7.2014: Valtiollisen ja kunnallisen aluehallinnon ja kuntien työnjakoa selvittävä alatyöryhmä

    03.07.2014  Valtiovarainministeriö
    Kokoonpanoon ja tehtävään liittyvät asiakirjat | Asettamispäätös
    http://www.hare.vn.fi/upload/asiakirjat/20192/310899498785155.PDF


  18. VIRSU-hankkeen aluehallintoryhmän täydentäminen 28.5.2014

    28.05.2014  Valtiovarainministeriö
    Kokoonpanoon ja tehtävään liittyvät asiakirjat | Muutospäätös
    http://www.hare.vn.fi/upload/asiakirjat/20192/3044551651461821.PDF


  19. Työ- ja elinkeinoministeriön jäsenen nimeäminen Keskus- ja aluehallinnon virastoselvitys -hankeen aluehallintoryhmän asiantuntijasihteeristöön

    26.05.2014  Työ- ja elinkeinoministeriö
    Hankkeen valmistelua koskevat asiakirjat | Tausta-aineisto
    http://www.hare.vn.fi/upload/asiakirjat/20192/304207306993538.HTML


  20. Keskus- ja aluehallinnon virastoselvitys -hanke (VIRSU) asettamispäätös

    11.04.2014  Valtiovarainministeriö
    Kokoonpanoon ja tehtävään liittyvät asiakirjat | Asettamispäätös
    http://www.hare.vn.fi/upload/asiakirjat/20192/219406_Asettamispäätös_VM040002014.pdf


  21. Pääjohtajakunnan jäsenen nimeäminen Keskus- ja aluehallinnon virastoselvitys -hankkeeseen

    08.04.2014  Pääjohtajakunta
    Hankkeen valmistelua koskevat asiakirjat | Tausta-aineisto
    http://www.hare.vn.fi/upload/asiakirjat/20192/297271142178417.TXT


  22. Maistraattien jäsenen nimeäminen Keskus- ja aluehallinnon virastoselvitys -hankkeeseen

    08.04.2014  Itä-Suomen aluehallintovirasto Maistraattien ohjaus- ja kehittämisyksikkö
    Hankkeen valmistelua koskevat asiakirjat | Tausta-aineisto
    http://www.hare.vn.fi/upload/asiakirjat/20192/297279263361399.TXT


  23. Ympäristöministeriön jäsenen nimeäminen Keskus- ja aluehallinnon virastoselvitys -hankkeeseen

    08.04.2014  Ympäristöministeriö
    Hankkeen valmistelua koskevat asiakirjat | Tausta-aineisto
    http://www.hare.vn.fi/upload/asiakirjat/20192/297347134276535.PDF


  24. Oikeusministeriön jäsenen nimeäminen Keskus- ja aluehallinnon virastoselvitys -hankkeeseen

    08.04.2014  Oikeusministeriö
    Hankkeen valmistelua koskevat asiakirjat | Tausta-aineisto
    http://www.hare.vn.fi/upload/asiakirjat/20192/2973881738350304.TXT


  25. Valtion pääsopijajärjestöjen jäsenten nimeäminen Keskus- ja aluehallinnon virastoselvitys -hankkeeseen

    07.04.2014  Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry
    Hankkeen valmistelua koskevat asiakirjat | Tausta-aineisto
    http://www.hare.vn.fi/upload/asiakirjat/20192/297182605294033.PDF


  26. Työ- ja elinkeinoministeriön jäsenten nimeäminen Keskus- ja aluehallinnon virastoselvitys -hankkeeseen

    07.04.2014  Työ- ja elinkeinoministeriö
    Hankkeen valmistelua koskevat asiakirjat | Tausta-aineisto
    http://www.hare.vn.fi/upload/asiakirjat/20192/2971991092552312.PDF


  27. Aluehallintovirastojen jäsenen nimeäminen Keskus- ja aluehallinnon virastoselvitys -hankkeeseen

    07.04.2014  Pohjois-Suomen aluehallintovirasto
    Hankkeen valmistelua koskevat asiakirjat | Tausta-aineisto
    http://www.hare.vn.fi/upload/asiakirjat/20192/297201885436894.TXT


  28. Maa- ja metsätalousministeriön jäsenten nimeäminen Keskus- ja aluehallinnon virastoselvitys -hankkeeseen

    04.04.2014  Maa- ja metsätalousministeriö
    Hankkeen valmistelua koskevat asiakirjat | Tausta-aineisto
    http://www.hare.vn.fi/upload/asiakirjat/20192/296861868816550.PDF


  29. Keskus- ja aluehallinnon virastoselvitys -hankkeen jäsenen nimeämispyyntö oikeusministeriölle

    04.04.2014  Valtiovarainministeriö
    Hankkeen valmistelua koskevat asiakirjat | Tausta-aineisto
    http://www.hare.vn.fi/upload/asiakirjat/20192/296897738830680.TXT


  30. Sosiaali- ja terveysministeriön jäsenten nimeäminen Keskus- ja aluehallinnon virastoselvitys -hankkeeseen

    04.04.2014  Sosiaali- ja terveysministeriö
    Hankkeen valmistelua koskevat asiakirjat | Tausta-aineisto
    http://www.hare.vn.fi/upload/asiakirjat/20192/189034641.PDF


  31. Opetus- ja kulttuuriministeriön jäsenten nimeäminen Keskus- ja aluehallinnon virastoselvitys -hankkeeseen

    03.04.2014  Opetus- ja kulttuuriministeriö
    Hankkeen valmistelua koskevat asiakirjat | Tausta-aineisto
    http://www.hare.vn.fi/upload/asiakirjat/20192/296655917648716.PDF


  32. Liikenne- ja viestintäministeriön jäsenten nimeäminen Keskus- ja aluehallinnon virastoselvitys -hankkeeseen

    02.04.2014  Liikenne- ja viestintäministeriö
    Hankkeen valmistelua koskevat asiakirjat | Tausta-aineisto
    http://www.hare.vn.fi/upload/asiakirjat/20192/2960251890837856.TXT


  33. Keskus- ja aluehallinnon virastoselvitys -hankkeen jäsenten nimeämispyynnön liite; asettamispäätösluonnos

    01.04.2014  Valtiovarainministeriö
    Hankkeen valmistelua koskevat asiakirjat | Tausta-aineisto
    http://www.hare.vn.fi/upload/asiakirjat/20192/2957801261597452.PDF


  34. Keskus- ja aluehallinnon virastoselvitys -hankkeen (VIRSU) jäsenten nimeämispyyntö pääjohtajakunnalle

    01.04.2014  Valtiovarainministeriö
    Hankkeen valmistelua koskevat asiakirjat | Tausta-aineisto
    http://www.hare.vn.fi/upload/asiakirjat/20192/2960301602777504.TXT


  35. Keskus- ja aluehallinnon virastoselvitys -hankkeen nimeämispyyntökirje

    01.04.2014  Valtiovarainministeriö
    Hankkeen valmistelua koskevat asiakirjat | Tausta-aineisto
    http://www.hare.vn.fi/upload/asiakirjat/20192/2957281986375632.PDF

  1. Yhteisillä periaatteilla kohti tulevaisuuden virastorakennetta; keskushallinnon virastorakenneselvitys 3/2015

    2015  Valtiovarainministeriö
    Tiedoston osoite: http://www.hare.vn.fi/upload/julkaisut/20192/385599143295693.PDF

  2. Aluehallinnon selvitysryhmän raportti 4/2015

    2015  Valtiovarainministeriö
    Tiedoston osoite: http://www.hare.vn.fi/upload/julkaisut/20192/385607287832557.PDF

  3. Keskus- ja aluehallinnon virastoselvityshankkeen yhteinen koontiraportti, 5/2015

    2015  Valtiovarainministeriö
    Tiedoston osoite: http://www.hare.vn.fi/upload/julkaisut/20192/360853789957420.PDF

  4. Valtiollisen ja kunnallisen aluehallinnon ja kuntien työnjakoa selvittävän alatyöryhmän muistio

    2014  Valtiovarainministeriö
    Tiedoston osoite: http://www.hare.vn.fi/upload/julkaisut/20192/328953979050209.PDF