Alueellistamisen koordinaatioryhmä antoi lausuntonsa Kasvupalveluvirastosta
Alueellistamisen koordinaatioryhmä puolsi työ- ja elinkeinoministeriön esitystä sijoittamisselvityksen tekemättä jättämisestä tietyin reunaehdoin. Koordinaatioryhmä korosti lausunnossaan, että uuden Kasvupalveluviraston tehtäviä hoidetaan monipaikkaisesti eri puolilla Suomea eikä nyt esitetyllä muutoksella ole vaikutuksia nykyisten toimipisteiden määrään ja sijaintiin. Virastolla ei olisi omia toimipaikkoja eikä sille myöskään esitetä päätoimipaikkaa.
Työ- ja elinkeinoministeriön (TEM) valmistelemassa Kasvupalveluvirastoa koskevassa hallituksen esitysluonnoksessa ehdotetaan, että elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten sekä työ –ja elinkeinotoimistojen kehittämis- ja hallintokeskus (KEHA-keskus) jatkaisi valtion ja maakuntien yhdessä käyttämien työ- ja elinkeinohallinnon sähköisten ja digitaalisten palvelujen sekä tietojärjestelmien ja alustojen tuottamista ja ylläpitämistä. KEHA-keskus jatkaisi myös kotoutumisen edistämisestä annetussa laissa tarkoitettujen valtion kunnille ja jatkossa myös maakunnille maksamien korvausten hoitamista. Lisäksi KEHA-keskus jatkaisi maakuntien kasvupalveluina myöntämien tukien ja avustusten maksamistehtäviä vuoden pituisen siirtymäkauden. KEHA-keskus jatkaisi näiltä osin keskeytyksettä toimintaansa ja vaihtaisi nimensä Kasvupalveluvirastoksi. Kasvupalveluvirastoon siirrettäisiin myös nykyisin Etelä-Savon ELY-keskuksen erillisyksikössä, työ- ja elinkeinohallinnon asiakaspalvelukeskuksessa hoidettavat sähköisten ja digitaalisten palvelujen, tietojärjestelmien ja alustojen käytön tukea koskevat tehtävät.
Hallituksen esitysluonnoksen mukaan Kasvupalveluvirastossa olisi noin 257 henkilötyövuotta. KEHA-keskuksen sekä TE-asiakaspalvelukeskuksen nykyisen monipaikkaisen ja verkostomaisen työskentelyn jatkumisen avulla varmistettaisiin mahdollisimman pitkälle henkilöstöjen nykyisten virkapaikkojen säilyminen. Monipaikkaisuus pitäisi myös kasvupalveluja tukevien digitaalisten ja sähköisten palvelujen sekä tietojärjestelmien ja alustojen tuotannon, ylläpidon ja kehittämisen sekä käytön tukipalvelut lähellä maakuntia ja loppukäyttäjiä. Kasvupalveluviraston henkilöstön sijoittuminen eri puolille maata edistäisi nykyisen osaamisen säilymistä ja työvoiman turvaamista, alueiden tasapainoista kehitystä sekä viime kädessä viraston tehtävää digitaalisten ja sähköisten palvelujen tuottajana ja kehittäjänä.
Työ- ja elinkeinoministeriön esityksen mukaan kasvupalveluviraston henkilöstön työskentelypaikat vahvistettaisiin viraston työjärjestyksellä sen toimipaikoiksi. Tämä poikkeaisi oikeudellisessa mielessä KEHA-keskuksen sijoittumisesta. ELY-keskuksista annetun lain mukaan ELY-keskusten lukumäärästä, toimialueista, nimistä ja toimipaikoista sekä KEHA-keskuksen toimipaikasta säädetään valtioneuvoston asetuksella ja asetuksen mukaan KEHA-keskuksen toimipaikka on Mikkelissä. KEHA-keskuksen henkilöstön virkapaikkoja ovat kaikki ELY-keskukset ja TE-toimistot. Mikkelin toimipaikka on ollut yksi KEHA-keskuksen merkittävistä virkapaikoista ja viraston postiosoite.
Kasvupalveluviraston tehtäviä hoidetaan monipaikkaisesti eri puolilla Suomea
Alueellistamisen koordinaatioryhmä puolsi työ- ja elinkeinoministeriön esitystä sijoittamisselvityksen tekemättä jättämisestä tietyin reunaehdoin. Koordinaatioryhmä korosti lausunnossaan, että uuden Kasvupalveluviraston tehtäviä hoidetaan monipaikkaisesti eri puolilla Suomea eikä nyt esitetyllä muutoksella ole vaikutuksia nykyisten toimipisteiden määrään ja sijaintiin. Virastolla ei olisi omia toimipaikkoja eikä sille myöskään esitetä päätoimipaikkaa.
Koordinaatioryhmä painotti, että virastossa tehtäviä voidaan sijoittaa sinne, missä on resursseja, ja käyttää hyödyksi koko viraston osaamisverkostoa. Koordinaatioryhmä piti erityisen tärkeänä, että viraston toiminnassa, organisoitumisessa ja asiakaspalvelun järjestämisessä sekä avoimia virkoja täytettäessä selvitetään mahdollisuudet tehtävän sijoittamiselle pääkaupunkiseudun ulkopuolelle muihin toimipisteisiin.
Koordinaatioryhmä totesi, että Kasvupalveluviraston palvelujen tulee olla kaikille käyttäjilleen tasapuolisesti saatavilla siten, että niitä on mahdollista saada ilman aiheetonta viivytystä. Koordinaatioryhmä pitää erityisen tärkeänä, että esityksen jatkovalmistelussa selvitetään tarpeet varmistaa eri säädöstasoilla ja ohjauskeinoilla viraston toiminnan monipaikkaisuus, palveluiden saatavuus sekä kielellisten oikeuksien toteutuminen. Säädöstason ja muiden ohjauskeinojen valinnassa tulee huomioida mahdolliset tarpeet niin palveluverkoston vähimmäistasolle kuin sen muunneltavuudelle vastaamaan muuttuviin tarpeisiin.
Koordinaatioryhmä huomautti, että mikäli myöhemmässä vaiheessa päädyttäisiin harkitsemaan viraston työpaikkojen keskittämistä nykyistä harvempiin kuntiin tai maakuntiin, kuten toimitetussa muistiossa on mainittu, tulee muutosesitykset tuoda alueellistamisen koordinaatioryhmän käsittelyyn.
Lisätietoja:
Alueellistamisen koordinaatioryhmä:
Koordinaatioryhmän puheenjohtaja, valtiosihteeri Jari Partanen, p. 040 591 1377, jari.partanen(at)lvm.fi
Koordinaatioryhmän sihteeri, neuvotteleva virkamies Hanna-Maria Paakkolanvaara, valtiovarainministeriö, p. 02955 30240, hanna-maria.paakkolanvaara(at)vm.fi
Kasvupalveluviraston perustaminen:
Neuvotteleva virkamies Elina Isoksela työ- ja elinkeinoministeriö, p. 0295063719, [email protected]
Lisätietoa verkossa: Alueellistamisen koordinaatioryhmä vm.fi/alueellistaminen.