Ecofinrådet 8.3.2005
EU:s ekonomi- och finansministrar sammanträder i Bryssel tisdagen den 8 mars 2005. Finansminister Antti Kalliomäki representerar Finland vid rådet. Rådet behandlar beredningen av Europarådet i mars, speciellt revideringen av stabilitets- och tillväxtpakten samt det dokument som handlar om nyckelfrågorna inom den ekonomiska politikens breda riktlinjer och Lissabonstrategin.
Eurogruppen sammanträder kvällen den 7 mars. Eurogruppen behandlar också revideringen av stabilitets- och tillväxtpakten och administrerandet av Lissabonstrategin. Dessutom diskuteras det ekonomiska läget och Spaniens stabilitetsprogram.
Verkställigheten av stabilitets- och tillväxtpakten
Översynen av de uppdaterade stabilitets- och konvergensprogrammen
Rådet godkänner utlåtandena om Spaniens, Cyperns, Lettlands, Litauens, Sloveniens, Ungerns och Storbritanniens stabilitets- och konvergensprogram. Finland kan stöda godkännandet av samtliga utlåtanden.
Rekommendationerna i fråga om Ungerns alltför stora underskott
Ecofinrådet beslöt i juli 2004 att underskottet i Ungerns offentliga ekonomi är för stort, och gav en rekommendation om åtgärdandet av situationen. I januari 2005 konstaterade rådet emellertid att Ungern intehade vidtagit tillräckliga åtgärder i enlighet med rekommendationerna. Avsikten är nu att rådet skall besluta om nya rekommendationer åt Ungern för att åtgärda situationen.
Finland kan acceptera rekommendationerna. Det är viktigt att Ungern säkerställer avhjälpandet av situationen med det alltför stora underskottet före 2008, eftersom tidtabellen för avskaffandet av underskottet i Ungerns uppdaterade konvergensprogram inte har tagit hänsyn till riskerna i tillräcklig mån.
Beredningen av Europarådet (22.-23.3.2005)
Nyckelorden - den ekonomiska politikens breda riktlinjer och Lissabonstrategin
Avsikten är att rådet skall godkänna för översändande till Europarådet ordförandestatens dokument som behandlar nyckelfrågorna både inom den ekonomiska politikens breda riktlinjer och inom Lissabonstrategin. Samförstånd har uppnåtts om innehållet i mellangranskningen av Lissabonstrategin, men behandlingen av strategins administrering pågår fortfarande.
I sin mellangranskning av strategin föreslår kommissionen att man koncentrerar sig på förbättrandet av tillväxtförutsättningarna och sysselsättningen genom att förbättra konkurrenskraften. Detta är en korrekt utgångspunkt för att de långsiktiga utmaningarna skall kunna besvaras. I meddelandet saknas dock den offentliga ekonomins hållbarhet, vilket är en förutsättning för kraftig och stabil ekonomisk tillväxt på lång sikt. I det nyckelordsdokument som ordförandestaten berett framförs däremot klart de faktorer som är av central betydelse för tillväxt och främjande av sysselsättningen, och den ser sund finanspolitik som en grundförutsättning för uppnåendet av målen.
Den revidering av administrerandet av strategin som ingick i kommissionens mellangranskning har väckt frågor om man skall fortsätta med koordineringen av den ekonomiska politiken efter att Lissabonstrategin reviderats. Åsikterna i nyckelordsdokumentet om rollen och beredningen av den ekonomiska politikens breda riktlinjer, om nationellt ägande och multilateral kontroll motsvarar våra åsikter.
Revideringen av stabilitets- och tillväxtpakten
Avsikten är att rådet uppnår samstämmighet om huvudlinjerna för revideringen av stabilitets- och tillväxtpakten före Europarådets möte. Det finns dock fortfarande ett antal icke avklarade frågor i anslutning till reformen, i synnerhet för flera detaljers del.
Diskussionen i rådet har fortskridit enligt de delområden som Ecofinrådet i november skisserat upp. Delområdena är administreringen av stabilitets- och tillväxtpakten, paktens förebyggande del och paktens korrigerande del. Diskussionen om förbättrandet av stabilitets- och tillväxtpaktens administrering har handlat om medel för att intensifiera sambandet mellan den nationella budgetpolitiken och koordineringen på EU-nivå samt eftersträvandet att förstärka det nationella anammandet av bestämmelser och målsättningar på EU-nivå. Vid diskussionen om paktens förebyggande del man behandlat undvikandet av konjunkturförstärkande finanspolitik samt definierandet av den offentliga ekonomins medelfristiga mål. Den diskussion som gäller paktens korrigerande del har främst handlat om reviderandet av överträdelseprocessen och om skuldkriteriets ställning.
Verkställigheten av Europas tillväxtprogram
Rådet växlar, utgående från kommissionens rapport, åsikter om verkställigheten av verksamhetsplanen på nationell nivå och om det nya garantiinstrumentet i TEN-trafikprojekt. Avsikten är dessutom att konklusionerna i ärendet godkänns så att de kan översändas till Europarådet.
Finland kan acceptera utkastet till Rådets konklusioner. Konklusionerna borde inkludera en påminnelse om att åtgärderna skall samordnas med principerna för sund finanspolitik och med en makropolitik som siktar på tillväxt och stabilitet. Endast sådana projekt som kan motiveras ekonomiskt och finansiellt bör väljas för genomförande.
Övriga ärenden
Kommissionen ger en lägesrapport om hur kvaliteten av EU-lagstiftningen kunde förbättras och hur den administrativa börda för företag som orsakas av reglering kunde minskas.
Dessutom tas beviljandet av ansvarsfrihet för förverkligandet av EU-budgeten 2003 samt rådets tyngdpunkter för 2006 års budget upp vid rådet.
Ytterligare information: konsultativa tjänstemannen Marketta Henriksson, tfn (09) 160 331 12.