EY-tuomioistuimen ratkaisu autoveroasiassa
EY-tuomioistuin on tänään antanut lopullisen ratkaisunsa käytettyjen tuontiautojen verotusta koskevassa asiassa (C-101/00). Ratkaisu koskee käytettynä Suomeen EU-maista tuotavista ajoneuvoista kannettavan autoveron suuruutta ja autoverolle kannettavan arvonlisäveron EY-oikeuden mukaisuutta.
Ratkaisun mukaan Suomen autoverolaki on tietyiltä osin ristiriidassa EY:n perustamissopimuksen 90 artiklan kanssa, jossa kielletään tuontitavaroita syrjivät verot. Ratkaisun mukaan käytettynä maahan tuodusta autosta ei saa kantaa autoveroa enempää kuin on jäljellä vastaavan kotimaassa olevan auton arvossa. Autovero perustuu Suomessa auton hankinta- eli maahantuontihintaan eikä kuluttajahintaan. Kun autojen tukkukauppias yleensä voi ostaa Suomeen tuomansa uudet autot huomattavasti halvemmalla kuin kuluttaja, veron peruste ja siten myös veron määrä on kuluttajan tuomasta uudesta autosta suurempi kuin tukkuportaan kautta tuodusta autosta. Kun myös kuluttajan tuoman käytetyn auton vero on laskettu kuluttajan tuomasta vastaavan uuden auton hinnasta (käytännössä verottomasta kuluttajahinnasta eli niin sanotusta tax free ?hinnasta), sen vero on korkeampi kuin mitä se on markkinoilla olevissa alun perin tukkuhinnoin tuoduissa samanlaisissa autoissa.
Nyt annettu ratkaisu rajaa pois auton kaupallisen taustanvaikutuksen Suomeen tuodun ja täällä jo olevan käytetyn auton vastaavuutta ja hinnassa olevan veron määrää arvioitaessa (ns. kaupan portaan vaikutus). Käytännössä tämä tarkoittaa, että käytetyn auton veroa määrättäessä on siirryttävä laskemaan vero vastaavan uuden auton verottoman kuluttajahinnan sijasta sen arvon mukaan, joka kaupallisten tukkutuojien autoissa on ollut verotusarvona, jolloin verotusarvo ja samalla myös käytettyjen autojen vero alenee arviolta kolmanneksella. Tämä arvio koskee vaikutusta ainoastaan veroon, ei autojen hintoihin.
Käytettyjä tuontiautoja verotettaessa myös edellytetään otettavaksi huomioon niiden todellinen arvon aleneminen ja mahdollisuuksien mukaan arvoon vaikuttavat yksilölliset ominaisuudet.
Autoverolle kannettavan arvonlisäveron suuruisen veron tuomioistuin katsoo EY-oikeuden mukaiseksi. Helsingin hallinto-oikeuden aiemmin samassa asiassa antamaa ratkaisua seuraten myös EY-tuomioistuin katsoo, että tosin tämä vero ei nimestään huolimatta ole varsinaisesti arvonlisäveroa, mutta sen kantaminen ei ole yhteisön säännösten vastaista. Veron kantamista voidaan siten jatkaa.
EY-oikeuden yleisperiaatteiden mukaan hallintoviranomaisten on ryhdyttävä soveltamaan ratkaisusta ilmeneviä selkeitä periaatteita autoverotuksessa ja tarvittavilta osin jätettävä soveltamatta autoverolain säännöksiä niiltä osin kuin ne ovat ratkaisun kanssa ristiriidassa. Ratkaisun soveltaminen alkaa siten periaatteessa välittömästi. Tullilaitos selvittää parhaillaan, mitä välittömiä muutoksia tuomio edellyttää autoverotuksessa. Tullilaitos tiedottaa erikseen muutosten sisällöstä ja antaa menettelyohjeita verotuksen toimittamiseksi.
Valtiovarainministeriössä valmistellaan hallituksen esitys autoverolain säännösten muuttamiseksi EY-oikeuden kanssa yhteensopivaksi. Tarkoituksena on antaa esitys lähiviikkoina siten, että se voidaan käsitellä eduskunnassa syysistuntokauden aikana.
Tuomioistuimen ratkaisu ei koske uusien autojen autoveroa. Ratkaisussa ei myöskään oteta kantaa esimerkiksimuuttoautojen verokohteluun.
Lisätietoja antaa neuvotteleva virkamies Merja Sandell valtiovarainministeriöstä, puh (09) 160 33061.
Oikeusprosessista lisätietoja antaa lainsäädäntöneuvos Tuula Pynnä ulkoministeriöstä, puh. (09) 160 55709.
EY-tuomioistuimen päätökset löytyvät osoitteesta http://curia.eu.int/jurisp/cgi-bin/form.pl?lang=fi
ja Suomen autoveroasiaa koskevat asiakirjat löytyvät numerolla C-101/00.