Hallituksen esitys tullilaiksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
Hallitus antoi eduskunnalle esityksen uudeksi tullilaiksi, joka sisältäisi unionin tullilainsäädännön sovelta-miseksi tarpeellisen täydentävän kansallisen lainsäädännön. Euroopan parlamentin ja neuvoston asetusta (EU) N:o 952/2013 Unionin tullikoodeksista sekä sen täydentämisestä ja annettuja komission asetuksia aletaan soveltaa 1.5.2016. Unionin tullikoodeksin mukaan EU:sa siirrytään pakolliseen sähköiseen tulli-ilmoittamiseen siirtymävaiheen kautta vuoden 2020 loppuun mennessä.
Tullin toimivaltuussäännöksiä tarkennettu. Tullille ei esitetä uudenlaisia toimivaltuuksia. Nykyisen tullilain hallinnolliset toimivaltuudet on säädetty pääosin vuonna 1994, ovat viranomaisvaltuuksista säätämistä koskevat vaatimukset muuttuneet. Siksi toimivaltuussäännökset on perustuslain asettamien vaatimusten täyttämiseksi kirjoitettu aiempaa tarkkarajaisemmin ja täsmällisemmin.
Lisäksi Tullin toimivaltuuksien osalta on havaittu tarvetta yhdenmukaistaa sääntelyä rajavartiolain ja poliisilain kanssa. Uusina säännöksinä tullilakiin ehdotetaan mm. otettaviksi säännökset tullimiehen aseman ilmaisemisesta ja tullimiehen yksilöimisestä, liikenteen ohjaamisesta, henkilöllisyyden selvittämisestä sekä etsintäkuulutetun kiinniottamisesta.
Tullirikostorjuntaa koskeva laki rikostorjunnasta Tullissa (623/2015) tuli voimaan 1.6.2015, eikä ehdotetulla tullilailla ole vaikutusta tullirikostorjunnan toimivaltuuksiin.
Tullinkorotus ja virhemaksut
Tullinkorotusta ja virhemaksua koskevia säännöksiä ehdotetaan tarkennettavaksi ja seuraamusten enimmäismääriä korotettavaksi. Nykyinen virhemaksun maksimi 2 500 euroa korotettaisiin 3 500 euroon ja joissain tapauksissa 15 000 euroon valmisteverotuslakia vastaavasti.
Tullilain salassapitoa koskevaa sääntelyä ehdotetaan tarkistettavaksi
Nykyisen tullilain laajasta tullitoimintaan liittyvien tietojen salassapitosääntelystä esitetään luovuttavaksi. Tietojen salassapidossa sovellettaisiin, mitä säädetään tullikoodeksissa, julkisuuslaissa, ja siltä osin kuin on kyse henkilötietojen käsittelystä, henkilötietolaissa ja henkilötietojen käsittelystä Tullissa annetussa laissa (639/2015).
Saatavien kuittaamista koskevat säännökset
Tullilakiin ehdotetaan saatavien kuittaamista koskevia säännöksiä. Tullien kuittaamiseen on erityissäännösten puuttuessa sovellettu yleisiä siviilioikeudellisia kuittaamista koskevia periaatteita. Tullin sisällä erisuuntaisten erääntyneiden saatavien kuittausmenettely on vakiintunut käytäntö. Myös Tullin ja Verohallinnon välinen saatavien kuittausmenettely on vakiintunutta. Tullien kuittausta koskevat säännökset olisivat tarpeen koskien sekä Tullin sisäistä että viranomaisten välistä kuittausta. Kuittausta koskevat säännökset selkeyttäisivät nykyistä oikeustilaa ja edistäisivät hallinnon lainalaisuusvaatimusta.
Lakiehdotuksen mukaan Tullin tulisi maksaa sen käytössä liikennepaikoilla olevista valvontatiloista käypä korvaus liikennepaikan haltijalla. Menettely vastaisi Rajavartiolaitosta koskevaa sääntelyä. Muutoksen on arvioitu lisäävän Tullin käytössä nykyisin olevien tilojen vuokra- ja ylläpitokuluja noin 2,9 miljoonaa euroa vuodessa. Nykyinen velvoite luovuttaa tilat Tullille korvauksetta rasittaa erityisesti ulkomaanliikenteen satamia.
Myös Tullin haltuun jääneen tavaran tullihuutokaupasta, muunlaisesta myynnistä, luovutuksesta ja hävittämisestä ehdotetaan säädettäväksi nykyistä lakia kattavammin. Lisäksi tiettyjä tullin kantamista ja perimistä koskevia säännöksiä ehdotetaan säädettäväksi yhdenmukaisesti veronkantolain kanssa. Hallituksen esityksessä ehdotetaan myös teknisiä muutoksia useisiin lakeihin, joilla on kytkentöjä tullilakiin tai EU:n uudistuvaan tullilainsäädäntöön.
Lisätietoja:
Hallitusneuvos Ismo Mäenpää puh. 02955 3023, [email protected]