Digitalisaation edistäjien verkosto (DEV)

Digitalisaation edistäjien verkosto on vuoropuhelukanava erityisesti julkisen hallinnon muutosagenttien ja -johtajien, palvelukehittäjien, palvelumuotoilijoiden, prosessi- ja projektikehittäjien, tiedonhallinnan- ja tietohallinnon ammattilaisten sekä julkisten palveluiden digitalisoinnista vastaavan valtiovarainministeriön välillä.

Mitä digitalisaation edistäjien verkostolla tavoitellaan?

Verkoston tavoitteena on auttaa hahmottamaan kansallisen digikehityksen tavoitteita sekä uusia tuulia ja tunnistamaan kunkin oma rooli kokonaisuudessa.

Digitalisaation edistäjien verkoston tehtävänä on

1. tukea ja lisätä avointa vuorovaikutusta julkisen hallinnon digitalisaatiosta kiinnostuneiden kesken,

2. tukea ja ruokkia pitkäjänteistä kehittämistyötä sekä yhteensovittavan kehittämisen ja -johtamisen näkökulmaa,

3. tuoda esiin hyviä käytäntöjä julkisen hallinnon digitalisaatioon liittyen (mitä on tehty, mitä tehdään, mitä on tulossa), 

  • kohtauttaa kehittämistarpeita ja -tekoja sekä
  • synnyttää uusia kehittämiskumppanuuksia

4. tunnistaa digikehittämisen pullonkauloja yhteisen vuoropuhelun kautta,

5. tuoda esiin verkostossa tunnistettuja kehittämishaasteita kansallisten kehittämishankkeiden valmistelussa. 

Ajankohtaista

Digitalisaation edistäjien verkoston toiminta on edennyt arviointivaiheeseen

Verkoston arviointikysely toteutettiin 14.3.-1.4.2022. Kyselyn tuloksia työstettiin verkoston kanssa yhteistyössä perjantaina 8.4.2022 järjestetyssä kokouksessa. 

Tästä linkistä pääset tutustumaan verkoston arviointimallin kyselyn tuloksiin

Verkoston alku

14.10.2021 järjestettiin Digitalisaation edistämisen ohjelman verkostotilaisuus, jossa työstettiin verkostoideaa. Tapahtuman materiaalit Digiohjelman pääsivulla.

Tästä linkistä pääset tutustumaan verkostotilaisuuden materiaaleihin

Toiminta vuosina 2021–2022

Verkoston toiminta käynnistettiin syksyn 2021 aikana eikä siihen tarvitse ilmoittautua. Verkosto kokoontuu pääsääntöisesti joka kuukauden 1. perjantaina klo 9.15–10.15. Tarkista kuitenkin mahdolliset pyhäpäivien tms. aiheuttamat muutokset aikataulussa alla olevasta listasta.

Osallistumislinkki tapaamisiin (Teams)
Liity verkoston Teams-tapaamisiin tästä linkistä

Osallistumisohjeisiin voit tutustua ennakkoon täältä
Tietoa esitysmateriaalien saavutettavuudesta löytyy täältä (saavutettavasti.fi)

Vuosi 2022

Tapaamiset ja teemat

3. kesäkuuta: Yritysdigi

Heinäkuu: Kesätauko

12. elokuuta: Digituki
2. syyskuuta: Digilainsäädäntö
7. lokakuuta: Digipalvelut
4. marraskuuta: Yritysdigi
2. joulukuuta: Digiohjelma ja verkoston jatkuvuus

Menneet tapaamiset ja esitysmateriaalit

Teema yritysdigi: 14. tammikuuta
Tutustu esitysmateriaaleihin täältä

Teema digituki: 4. helmikuuta
Tutustu esitysmateriaaleihin täältä

Teema digilainsäädäntö: 4. maaliskuuta
Tutustu esitysmateriaaleihin täältä

Teema verkoston toimintamallin arviointi: 8. huhtikuuta
Tutustu esitysmateriaaleihin täältä

Teema digipalvelut: 6. toukokuuta
Tutustu esitysmateriaaleihin täältä

Vuosi 2021

Teema verkoston käynnistyminen, mitä, kenelle, miksi: 5. marraskuuta
Tutustu esitysmateriaaleihin täältä

Teema digipalvelut: 3. joulukuuta
Tutustu esitysmateriaaleihin täältä

Verkosto sosiaalisessa mediassa

Keskustelu somessa käydään asiasanalla #DiginEdistäjät. Seuraamalla valtiovarainministeriön sosiaalisen median kanavia pysyt kärryillä myös verkoston toiminnasta. 

Lisätietoja

Tanna Rantanen, asiantuntija 
valtiovarainministeriö, Julkisen hallinnon tieto- ja viestintätekninen osasto / Julk ICT, Digitalisaatio 0295530039