Ensisijaisesti s�hk�isesti tarjottavien palvelujen tiekartta 2017-2021

 

Asettaminen

Valtiovarainministeri� on t�n��n asettanut ty�ryhm�n ensisijaisesti s�hk�isesti tarjottavien palvelujen tiekartan laatimista varten.

 

 

Toimikausi

Ty�ryhm�n toimikausi on 21.12.2016 � 30.6.2017

 

 

Tausta

Hallitusohjelmassa asetetaan tavoitteeksi rakentaa julkiset palvelut toimintatapoja uudistaen k�ytt�j�l�ht�isiksi ja ensisijaisesti digitaalisiksi.

 

Hallitus linjasi strategiaistunnossaan 26.9.2016 s�hk�isen asioinnin ja viestinv�lityksen k�ytt�velvoitteesta. Kansalaisten viranomaisasioinnissa siirryt��n paperikirjeiden sijaan k�ytt�m��n ensisijaisesti s�hk�ist� postilaatikkoa eli s�hk�ist� viestinv�lityspalvelua. Samassa yhteydess� hallitus linjasi, ett� laintasolla turvataan asiointipalvelut muilla keinoilla heille, jotka eiv�t voi k�ytt�� s�hk�isi� palveluita.

 

Tavoitteena on, ett� postilaatikon k�ytt�velvoite tulee voimaan vuonna 2018. S�hk�iseen postilaatikkoon siirtyminen on osa hallituksen Digitalisoidaan julkiset palvelut �k�rkihanketta.

 

Valmistelun toisessa vaiheessa k�ytt�velvollisuutta laajennetaan kansalaisten s�hk�isen asiointiin. S�hk�isen postilaatikon k�ytt��n velvoittamisen valmistelun rinnalla laaditaan tiekartta viranomaisten palveluille, jotka olisivat jatkossa ensisijaisesti k�ytett�viss� vain s�hk�isesti. Ensimm�iset niist� ovat jo valmiiksi k�yt�ss� olevia palveluja. Hallitus k�sittelee tiekarttaa kev��n 2017 aikana.

 

 

Tavoite

Hallituksen linjaus 26.9.2016 tarkoittaa sit�, ett� my�s julkisissa palveluissa siirryt��n siihen, ett� s�hk�inen palvelu voi olla ensisijainen. Aika- ja paikkariippumattomuutensa vuoksi digitaaliset palvelut ovat saavutettavampia kuin perinteiset palvelut, ja n�in ne tukevat palvelujen tasavertaista saatavuutta. Palvelujen digitalisointi tuo my�s s��st�j�.

 

Digitaalisista palveluista saatavat hy�dyt edellytt�v�t k�ytt�jilt��n uusia valmiuksia. Siksi on t�rke��, ett� hyv�n hallinnon periaatteiden mukaisesti huolehditaan s�hk�isen asioinnin ja digitaalisten palvelujen k�yt�n tuesta sit� tarvitseville, ja monipuolisilla asiointitavoilla ja tukitoimilla varmistetaan, ett� kaikkien kansalaisten asiointi viranomaisten kanssa on turvattu my�s jatkossa.

 

S�hk�iseen postilaatikon ja viranomaisten s�hk�isten asiointipalveluiden k�ytt�miseen ei olla velvoittamassa henkil�it�, joilla ei siihen ole mahdollisuuksia. Ne henkil�t, jotka tiedonsaannin turvaamiseksi tarvitsevat viranomaisten yhteydenotot perinteisen kirjeen kautta, tulevat jatkossakin saamaan kirjepostia, ja heille tulee tarjota vaihtoehto my�s s�hk�isten asiointipalveluiden k�yt�n osalta.

 

Ensisijaisesti s�hk�isesti tarjottavien palvelujen tiekartalle kootaan yhteisten, ty�ryhm�ss� m��ritelt�vien valintakriteerien, avoimen valmistelun ja viranomaisten sitoutumisen pohjalta sek� kansalaisille ett� yrityksille suunnattuja palveluja. T�m� tehd��n kartoittaen ja osallistaen my�s muita kuin t�h�n ty�ryhm��n kuuluvia viranomaisia. Tiekartan laatiminen aloitetaan jo k�yt�ss� olevista toimivista ja k�ytetyist� palveluista. Ty�skentelyss� hy�dynnet��n mahdollisimman paljon Tanskan ja tarpeen mukaan my�s muiden maiden hyvi� k�yt�nt�j� ja kokemuksia.

 

Palvelujen m��rittelyn rinnalla tiekarttaprojektissa tehd��n lains��d�nn�n esiselvitys, jonka pohjalta k�ynnistet��n t�m�n ty�ryhm�n ty�st� erillisen� varsinainen lains��d�nn�n uudistaminen ja tarpeettomien normien purkaminen. Lis�ksi ty�ryhm�n ty�skentelyss� on huomioitava saavutettavuusdirektiivin (direktiivi julkisen sektorin verkkopalveluiden saavutettavuudesta) toimeenpano, jota valmistellaan rinnakkaisessa ty�ryhm�ss�.

 

Tiekarttaa valmistellaan tiiviiss� vuoropuhelussa vuonna 2017 k�ynnistett�v�n Digi arkeen �neuvottelukunnan kanssa.

 

Hallitus linjaa kev��ll� 2017 tiekartasta ty�ryhm�n esityksen pohjalta. Tavoitteena on tehd� tiekartasta jatkuvasti p�ivitett�v� digitalisoinnin suunnann�ytt�j�. Ensi vaiheessaan tiekartta kattaa vuodet 2017-2021.

 

Tiekartan laatiminen on Digitalisoidaan julkiset palvelut �k�rkihankkeen lis�ksi my�s osa kuntien, maakuntien ja koko julkisen sektorin kustannusten karsimisen reformia, jonka tavoitteena on saavuttaa 2020-luvun loppuun menness� 1 miljardin euron kustannuss��st�. Kustannuss��st�jen n�k�kulma huomioidaan tiekartalle otettavien palvelujen valintakriteerien m��rittelyss�.

 

 

Teht�v�

Projektiryhm�n teht�v�n� on

-          m��ritell� tiekartalle otettavien palvelujen valintakriteerit

-          tehd� kriteerien pohjalta ehdotus tiekartalle valittavista ensimm�isist� 100 palvelusta

-          laatia tiekartan ensimm�inen, vuodet 2017-2021 kattava, kev��ll� 2017 hyv�ksytt�v� versio

-          m��ritell� miten s�hk�inen asiointi (viestinv�lityspalvelun s�hk�isen postilaatikon avulla ja/tai asiointipalvelussa itsepalveluna) muutetaan ensisijaiseksi tavaksi viranomaisasioinnissa sek� arvioida muutoksen toteuttamisvaihtoehtoja

-          arvioida miten s�hk�isen postilaatikon ja s�hk�isen asioinnin k�yt�st� voi saada vapautuksen

-          tehd� lainmuutostarpeiden arviointi

-          j�rjest�� yhteisty�ss� rinnakkaishankkeiden kanssa tiekartan valmistelun aikana avoimia keskustelutilaisuuksia siirtymisest� s�hk�iseen asiointiin

-          suunnitella tiekartan hallintamalli ja vastuutaho projektin p��tytty�

-          tehd� esityksi� tarvittavista jatkotoimista

 

 

Organisointi

Ty�ryhm�n kokoonpano:

 

Puheenjohtaja

Neuvotteleva virkamies Marjukka Saarij�rvi, valtiovarainministeri�

 

Varapuheenjohtaja

Erityisasiantuntija Olli-Pekka Rissanen, valtiovarainministeri�

 

J�senet

Lains��d�nt�neuvos Eeva Lantto, valtiovarainministeri�

Budjettineuvos Riku Jylh�nkangas, valtiovarainministeri�

Erityisasiantuntija Riitta Marttila, oikeusministeri�

Kehitysjohtaja Kari Rintanen, ty�- ja elinkeinoministeri�

Tietohallintop��llikk� Markku Hein�senaho, sosiaali- ja terveysministeri�

Erityisasiantuntija Riitta Autere, ymp�rist�ministeri�������������������������

Suunnittelup��llikk� Asko Pajunen, Verohallinto

Asiakkuusjohtaja Elise Kivim�ki, Kela

Yksik�n p��llikk�, tietohallintojohtaja Erja Nokkanen, Opetushallitus

Johtaja Liisa R�s�nen, Patentti- ja rekisterihallitus

Kehitysp��llikk� Tanja Rantanen, Suomen Kuntaliitto

Kehitysjohtaja Tarja Majuri, H�meenlinnan kaupunki

Tietohallintosuunnittelija Matti Tuomiranta, Tampereen kaupunki

IT-suunnittelup��llikk� Jaakko St�hlberg, Turun kaupunki

Koulutusasioiden p��llikk� Mika Tuuliainen, Suomen Yritt�j�t

Toiminnanjohtaja Virpi Dufva, Vanhus- ja l�himm�ispalvelun liitto ry

N�k�vammaisten liiton puheenjohtaja Sari Loijas, Valtakunnallinen Vammaisneuvosto VANE

Asiantuntija Heli Markkula, Suomen Nuorisoyhteisty� - Allianssi ry

 

Sihteeri

Assistentti P�ivi Anttila, valtiovarainministeri�

 

Ty�ryhm�lle asetetaan yhteinen ohjausryhm� AUTA-hankkeen ja saavutettavuusdirektiivin toimeenpanon kanssa.

 

Ty�ryhm� voi kuulla ja kutsua ty�h�n mukaan asiantuntijoita ja teett�� selvityksi�. Tiekartan laatimista k�sitell��n Toimintatapojen uudistamisen ministeriryhm�ss�, Digi arkeen -neuvottelukunnassa, DigiNYT-seurantaryhm�ss�, TIETOKEKOssa ja JUHTAssa.

 

 

Kustannukset

Ty�ryhm�n ty� tehd��n virkaty�n� eik� puheenjohtajille tai j�senille makseta palkkioita. Kukin organisaatio vastaa edustajiensa matka- ja majoituskustannuksista. Muut ty�ryhm�n ty�st� aiheutuvat kustannukset maksetaan momentilta 28.70.01.

 

 

 

 

 

Kunta- ja uudistusministeri��������������������� Anu Vehvil�inen

 

 

 

 

 

ICT-johtaja���������������������������������������������� Anna-Maija Karjalainen

 

 

Jakelu��������������������������������� Asettamisp��t�ksess� mainitut

 

Tiedoksi����������������������������� Valtiosihteeri kansliap��llikk�n� Martti Hetem�ki

Hallinto- ja kehitysjohtaja, ylijohtaja Helena Tarkka

Erityisavustaja Sami Miettinen

Erityisavustaja Tuomas Vanhanen

VM/tietopalvelu

���������������������