- Julkisen hallinnon digitalisaatio
- Digitalisaation edistämisen ohjelma
- Digitaalisten palvelujen ensisijaisuus
- Digituki ja digituen toimintamalli
- Digipalvelulaki
- YritysDigi
- Digitaalisten asiointipalvelujen tiekartta
- Digitaalisten palveluiden laatu ja toimintatavat
- Kansallinen AuroraAI-tekoälyohjelma
- Tekoäly ja robotisaatio
- Digi arkeen -neuvottelukunta
- Julkishallinnon digitaaliset palvelut
- Digitaalinen henkilöllisyys
- Tietopolitiikka ja tiedonhallinta
- Palveluiden ja turvallisuuden ohjaus
- EU ja kansainvälinen yhteistyö
- Tiedonhallintalautakunta
Julkishallinnon digitaaliset palvelut
Sähköiset palvelut lisäävät kansalaisten, yritysten ja yhteisöjen mahdollisuuksia käyttää julkisia palveluja ajasta ja paikasta riippumatta. Sähköinen asiointi on yleensä helpoin ja nopein tapa hoitaa viranomaisasioita. Kun sähköisten palvelujen käyttö lisääntyy, julkinen palvelutuotanto tehostuu ja yhteisiä verovaroja säästyy. Lähtökohtana on, että julkisen hallinnon sähköiset palvelut ovat toimivia, helppokäyttöisiä ja turvallisia.
Julkisen hallinnon asiakkuusstrategian mukaan viranomaisten tulee huolehtia siitä, että sähköinen kanava on asiakkaalle houkuttelevin vaihtoehto. Sähköisten palvelujen rakentamisessa keskeistä on käyttäjäkeskeinen suunnittelu, palveluprosessien uudistaminen, palvelujen yhteentoimivuus sekä tietoturva- ja tietosuoja.
Valtiovarainministeriön JulkICT-osasto vastaa mm. julkisen hallinnon sähköisen asioinnin yleisestä kehittämisestä sekä yhteisten kehittämishankkeiden yhteensovittamisesta.
Lisätietoja:
Maria Nikkilä, tietohallintoneuvos, yksikönpäällikkö
valtiovarainministeriö, Julkisen hallinnon tieto- ja viestintätekninen osasto / Julk ICT, Digitalisaatio Puhelin:0295530514 [email protected]