Sijoitusrahastolainsäädännön kokonaisuudistus

Työryhmämuistio

Työryhmä ehdottaa sijoitusrahastolain uudistamista kokonaisuudessaan ja uuden sijoitusrahastolain antamista. Työryhmän esityksen tavoitteena on osaltaan edistää suomalaisen sijoitusrahastotoiminnan kustannustehokkuutta ja kilpailukykyisyyden säilymistä.

Työryhmä ehdottaa sijoitusrahastolakia uudistettavaksi siten, että rahasto-osuudenomistajien kokous voitaisiin sijoitusrahaston sääntöjen mukaisesti järjestää vain tarpeen mukaan koolle kutsuttuna. Rahastoyhtiön hallitukseen tulisi jatkossa nimittää vähintään kolmannes riippumattomia hallituksen jäseniä. Lisäksi tilintarkastajan suorittamaa sijoitusrahaston arvonlaskennan oikeellisuuden tarkistamista harvennettaisiin, sijoitusrahaston rahasto-osuudenomistajien vähimmäismäärää laskettaisiin nykyisestä 50 osuudenomistajasta 30:een, eikä rahastoyhtiöllä enää olisi velvollisuutta antaa osuustodistusta rahasto-osuudenomistajan vaatimuksesta. Keskeinen muutos olisi myös se, että sijoitusrahaston säännöissä voitaisiin määritellä perusteet, jolloin rahastoyhtiö voisi rajoittaa lunastusten toteuttamista ja rahastoyhtiölle tulisi oikeus lunastaa rahasto-osuudet laissa ja rahaston säännöissä tarkemmin määrätyissä poikkeuksellisissa tilanteissa ilman rahasto-osuudenomistajan toimeksiantoa tai suostumusta. Sijoitusrahastoon olisi mahdollista perustaa alarahastoja, joiden sijoituspolitiikat eroaisivat toisistaan ja joihin sovellettaisiin lähtökohtaisesti vastaavia säännöksiä kuin sijoitusrahastoon.

Lisäksi työryhmä esittää erikoissijoitusrahastoja koskevan sääntelyn siirtämistä vaihtoehtorahastojen hoitajista annettuun lakiin, sijoitusrahastolain rakenteen uudistamista ja pykälien otsikointia.

Vaihtoehtorahastojen hoitajista annettuun lakiin ehdotetaan lisättäväksi kokonaan uusi luku, jossa säädettäisiin erikoissijoitusrahastoista ja viitattaisiin soveltuviin sijoitusrahastolain säännöksiin rahaston juridiseen muotoon liittyvien erityisten seikkojen, kuten rahasto-osuusrekisterin pitämisen ja rahasto-osuudenomistajien kokouksen, osalta. Sijoittajansuojan vahvistamiseksi Finanssivalvonnalle säädettäisiin mahdollisuus antaa markkinoinninaloitusilmoitukseen kielteinen päätös, mikäli se katsoo, etteivät lain edellytykset ei-ammattimaiselle asiakkaalle markkinointiin täyttyisi. Toimiluvalliselta vaihtoehtorahastojen hoitajalta edellytettäisiin asiakaskohderyhmän sopivuusarviointia ei-ammattimaiselle asiakkaalle tarjottavien vaihtoehtorahastojen osalta. Rekisteröityviltä vaihtoehtorahastojen hoitajilta edellytettäisiin vastaavasti kuin toimiluvallisilta merkittävien omistajien ja johdon luotettavuutta.