Hyppää sisältöön
Media

Lyhennelmä

A oli nimitetty yliopiston palvelukseen 1.8.1992 - 31.3.2008 kahdeksalla peräkkäisellä määräyksellä. 1.1.2004 - 31.7.2005 A oli toiminut professorina määräaikaisissa virkasuhteissa. A:n esittämän selvityksen mukaan hänen tehtävänsä olivat kaikkien nimitysten ajan pysyneet samanlaisina perusopetuksen opintojaksojen opetustehtävinä sekä tutkimustehtävinä ja hallinnollisina tehtävinä.

Virkamieslautakunta ei tutkinut vaatimusta siltä osin kuin se koski ennen virkamieslain voimaantuloa tehtyä määräaikaista nimitystä. Yliopistoasetuksen mukaan yliassistentin virka täytetään määräajaksi, enintään viideksi vuodeksi kerrallaan. A oli kuitenkin nimitetty 1.8.1997 - 31.7.1998 yliassistentin määräaikaiseen virkasuhteeseen, eikä tälle nimitykselle siten ollut virkamieslain ja yliopistoasetuksen mukaista perustetta. A oli nimitetty 1.8.1998 - 31.7.2003 yliassistentin virkaan viiden vuoden määräajaksi. Virkamieslautakunnan mukaan tämä nimitys oli yliopistoasetuksen mukainen, eikä A:lla siten ollut oikeutta korvaukseen tämän nimityksen osalta. Asiassa ei ollut merkitystä sillä, että A:n tehtävänimike oli kesken määräyksen muutettu tuntiopettajaksi.

Virkamieslautakunnan mukaan A:n nimittämiselle määräajaksi 1.8.2003 - 30.6.2006 tutkijaopettajan virkaan ei ollut yliopistoasetuksen mukaista perustetta, koska säännöstä ei voitu tulkita laajentavasti siten, että se koskisi myös muita kuin asetuksessa nimenomaisesti mainittuja tehtävänimikkeitä. Kun A:n tehtävät olivat jatkuneet koko ajan samanlaisina ja kun yliopisto ei muutoinkaan esittänyt selvitystä, jonka perusteella nimitykselle olisi ollut viran luonteesta johtuva syy, ei nimitykselle ollut virkamieslain mukaista perustetta. Sen sijaan 1.1.2004 - 31.7.2005 A oli nimitetty kahdesti professorin määräaikaisiin virkasuhteisiin, ja näille nimityksille oli ollut virkamieslain mukaisena perusteena sijaisuus.

Nimityksen 1.7.2006 - 31.8.2008 määräaikaisuuden perusteeksi oli ilmoitettu avoimen viran/tehtävän hoito ja kolmessa viimeisessä nimityksessä keskeneräiset virka-/työjärjestelyt. Yliopisto oli esittänyt selvitystä siitä, että osa A:n tehtävistä oli vuoden 2008 alusta siirtynyt toiselle professorille, mutta ei tarkempaa selvitystä siitä, milloin kyseisen professuurin perustamisesta päätettiin. A:n mukaan viran perustaminen laitettiin vireille vasta vuoden 2007 loppupuolella. Näissä oloissa virkamieslautakunta ei voinut katsoa osoitetun, että yliopistolla olisi A:n nimittämishetkillä ollut tiedossa sellainen organisaatiouudistus, jonka johdosta nimityksille olisi ollut työn luonteesta johtuva syy. Selvitystä ei ollut myöskään esitetty siitä, että A:n hoitamat työtehtävät olisivat oleellisesti syyslukukauteen 2006 mennessä vähentyneet tai muuttuneet. A:lla oli siten oikeus hakemaansa korvaukseen.

Virkamieslautakunta määräsi yliopiston suorittamaan A:lle korvauksena kymmenen (10) kuukauden palkkaa vastaavan korvauksen (äänestys 3-3-3, jossa puheenjohtajan ääni ratkaisi).

Valtion_virkamiesL_9_§
Valtion_virkamiesL_56_§
Yliopistoasetus_9_§