Hyppää sisältöön
Media

Lyhennelmä

Vahtimestari A oli toiminut korkeakoulun palveluksessa 1.9.2007–31.10.2009 yhteensä 12 määräaikaisessa virkasuhteessa ja 1.11.–31.12.2009 määräaikaisessa työsopimussuhteessa. Näiden lisäksi A oli toiminut valtion virkamieslain voimassa ollessa korkeakoulun palveluksessa 1.6.1997–30.11.1998 kolmessa määräaikaisessa virkasuhteessa, 11.3.2002–10.1.2003 kahdessa määräaikaisessa virkasuhteessa ja 1.5.2006–28.2.2007 neljässä määräaikaisessa virkasuhteessa. Edelleen A oli 10.6.1985 ja 31.1.1992 välisenä aikana ollut korkeakoulun palveluksessa seitsemässä eri määräaikaisessa virkasuhteessa yhteensä noin kuusi vuotta ja kaksi kuukautta. Korkeakoulun mukaan A:n vaatimukset koskien palvelusuhteita ennen 28.2.2007 olivat vanhentuneita. Ajanjaksolla 1.9.2007–31.10.2009 A:n virkasuhteiden määräaikaisuuden perusteena oli ollut joko sairausloman sijaisuus tai avoimen viran tehtävien hoito.

Virkasuhde katsotaan päättyneeksi, kun määräaikaisten virkasuhteiden välinen aika on enemmän kuin 30 päivää. Siten 1.6.1997–30.11.1998, 11.3.2002–10.1.2003 ja 1.5.2006–28.2.2007 koskevien nimitysten osalta korvausvaatimus oli tehty liian myöhään. Asiassa esitetyn selvityksen perusteella nimitysten perusteena 1.–7.10.2007 oli ollut avoinna olleeseen virkaan kuuluneiden tehtävien hoidon väliaikainen järjestäminen. Edelleen nimitysten perusteena 8.10.2007–31.8.2008 oli ollut sairausloman sijaisuus. Siten korkeakoululla oli ollut lailliset perusteet kyseisille määräaikaisille nimityksille. Lisäksi nimitykset 1.2.–31.3.2008 ja 1.4.–31.8.2008 oli tehty sairausloman keston mukaisille ajanjaksoille, ja A oli siten nimitetty koko määräaikaisuuden perusteena olevaksi ajaksi. Edelleen nimitysten perusteina 1.9.2008–31.10.2009 oli ollut avoinna olleiden virkojen tehtävien hoito. Virkamieslautakunta totesi, että yksittäisen rekrytointiprosessin kestoa ei pysty etukäteen sitovasti määrittämään. Tässä olosuhteessa korkeakoululla oli valtion virkamieslain 9 §:n 3 momentin säännöksestä huolimatta ollut oikeus nimittää A eri avoimien virkojen osalta toistamiseen määräaikaiseen virkasuhteeseen samalla perusteella. Arviossa otettiin huomioon eri nimitysten lyhyet kestot, jotka olivat olleet yhdestä kahteen kuukautta.

Virkamieslautakunta hylkäsi korvausvaatimuksen.

Valtion_virkamiesL_9_§
Valtion_virkamiesL_56_§