Hallituksen esitys VM/2021/54

« Valtioneuvoston yleisistunto 22.4.2021 13.00

Valtiovarainministeriö

Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi valtion palveluiden saatavuuden ja toimintojen sijoittamisen perusteista

HE 62/2021

Käsittelytiedot eduskunnan verkkosivuilla

Ministeri

Sirpa Paatero

Esittelijä

Hallitusneuvos Janne Öberg, p. +35 8295530473

Asia

Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi laki valtion palveluiden saatavuuden ja toimintojen sijoittamisen perusteista, jolla kumottaisiin voimassa oleva laki valtion yksikköjen ja toimintojen sijoittamisesta koskevasta toimivallasta. Laissa säädettäisiin valtion palveluiden saatavuuden järjestämistä sekä valtion yksiköiden ja toimintojen sijoittamista koskevista yleisistä tavoitteista ja niitä koskevasta valtakunnallisesta suunnittelusta ja koordinaatiosta. Esityksellä toteutetaan ja edistetään 24.4.2020 valmistuneen alueellistamisen uudistamisen strategian linjauksia. Laissa säädettäisiin yleisistä tavoitteista, jotka ohjaavat vastaisuudessa valtion läsnäoloa alueilla. Tavoitteet on otettava valtion palveluiden saatavuuteen sekä valtion yksiköiden ja toimintojen sijoittamiseen vaikuttavassa päätöksenteossa ja suunnittelussa huomioon. Valtakunnalliset tavoitteet olisivat ensisijaisesti valtion tehtävien tuloksellinen hoitaminen ja se, että asiakaspalvelun saatavuus vastaa eri asiakasryhmien palvelutarpeeseen. Lisäksi vahvistetaan alueiden elinvoimaisuutta, turvallisuutta ja valtion kilpailukykyä työnantajana. Yleisten tavoitteiden toteuttamiseksi laissa säädettäisiin hallituskausittain laadittavasta valtakunnallisesta suunnitelmasta, jolla luodaan hallinnonalarajat ylittävä kokonaiskuva valtion palveluiden saatavuuden ja yksikköjen ja toimintojen sijoittumisen tilasta sekä tavoitellusta kehityksestä ja ohjataan lain soveltamisalaan kuuluvia valtion viranomaisia niille kuuluvassa päätöksenteossa. Valtiovarainministeriö asettaisi toimielimen suunnittelun, seurannan ja koordinaation tueksi. Toimielimessä olisi edustus kaikilta hallinnonaloilta sekä lisäksi edustus Suomen Kuntaliitosta ja Kansaneläkelaitoksesta. Käytännön valmistelua ja kehittämistä koordinoisi pääasiallisesti valtiovarainministeriö. Lisäksi laissa tarkennettaisiin ministeriöille kuuluvaa toimivaltaa tehdä valtion yksikköjen ja toimintojen sijoittamista koskevia päätöksiä ja selkeytettäisiin ministeriöiden ohjaustoimivaltaa valtion palveluiden saatavuuteen liittyen. Esityksen tavoitteena on luoda uusi toimintamalli nykyistä vaikuttavampaa ja pitkäjänteisempää valtioneuvostotasoista poikkihallinnollista suunnittelua, ohjausta ja seurantaa varten. Ohjausvaikutus tulisi vastaisuudessa perustumaan laissa säädettyjä yleisiä tavoitteita tarkentaviin ja toteuttaviin vaalikauden tai tätä pidemmän aikavälin valtakunnan tason tavoitetiloihin sekä näiden tavoitetilojen toteutumista kuvaaviin seurattavissa ja todennettavissa oleviin mittareihin ja avaintuloksiin. Esitys mahdollistaa valtion alueellisen läsnäolon ohjaamisen nykyistä strategisemmalla tasolla, ennakoivammin ja pidemmällä aikavälillä. Esitys perustuu pääministeri Sanna Marinin hallitusohjelmaan, jonka mukaan alueellistamislainsäädäntö on uudistettava vuoden 2019 loppuun mennessä laadittavan strategian puitteissa. Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.1.2022.

Esitys

Valtioneuvosto antaa eduskunnalle hallituksen esityksen laiksi valtion palveluiden saatavuuden ja toimintojen sijoittamisen perusteista (RV)

Vaikutukset

Esitys liittyy vuoden 2022 talousarvioon. Lain voimaantulon ensimmäisenä vuonna tarvitaan valtiovarainministeriölle lisäresursseja 100 000 euroa uuden lainsäädännön edellyttämän ensimmäisen valtakunnallisen suunnitelman mukaiseen määrittely- ja valmistelutyöhön. Esityksen voi yleisesti arvioida vahvistavan valtion alueellisen läsnäolon koordinaatiota ja ohjausta ja mahdollistavan kulloinkin halutun politiikan vaikuttavuuden lisäämisen. Tiivistyvä ja kokonaisvaltainen koordinointi ja seuranta voivat osaltaan ehkäistä esimerkiksi vallitsevan laskevan käyntiasiointipalvelujen kysynnän oloissa palveluverkkojen fragmentoitumista ja vähittäistä rapautumista. Esitys ei itsessään kuitenkaan aiheuta muutoksia haluttuun politiikkaan. Esityksessä kyseessä on voimassa olevan alueelliseen sijoittumiseen liittyvän monivaiheisen päätöksenteko- ja suunnitteluprosessin purkaminen ja uuden suunnittelutyövälineen säätäminen. Kokonaisvaikutus viranomaisten työmäärään arvioidaan olevan neutraali taikka hieman vähentävän viranomaisten hallinnollista työtaakkaa. Esitykseen ei sisälly valtion toimintojen sijoittumiselle tai palveluiden saatavuudelle asetetavia uusia kustannuksia aiheuttavia velvoitteita. Esitys ei aiheuta kustannuksien lisäystä valtiolle, julkiselle hallinnolle, yrityksille tai muille yhteisöille taikka kotitalouksille. Myös kansalaisten aseman ja yhdenvertaisuuden, työllisyyden, aluekehityksen ja yleisen turvallisuuden näkökulmista esityksen mahdollistamat vaikutusketjut ovat luonteeltaan pääsääntöisesti epäsuoria. Valtakunnalliseen suunnitelmaan tavoitteita sisällyttämällä voidaan antaa niille suurempi painoarvo sekä ohjata hallintoa kokonaisuutena ja koordinoidusti haluttuja tavoitteita kohti. Laissa ei kuitenkaan säädetä näitä koskien mitattavia tavoitteita eikä säädetä suoraan etuja tuovia oikeuksia kansalaisille, yrityksille ja muille yhteisöille.

Päätös

Valtioneuvosto hyväksyi esityksen