Förslaget till ändring av samservicelagen på remiss ända till den 17 maj
Finansministeriet begär utlåtanden om utkastet till en proposition om ändring av lagen om samservice inom den offentliga förvaltningen. Utlåtanden kan ges ända till den 17 maj via Utlåtande.fi-tjänsten.
Syftet med propositionen är att stödja digitaliseringen och att möjliggöra kostnadseffektiv tillgång till kundservice genom myndighetssamarbete. Samservicen ska även i fortsättningen basera sig på avtal mellan myndigheterna.
- Den offentliga servicen görs användarvänligare och digitala tjänster prioriteras. Även de medborgare som inte är vana eller förmögna att använda digitala tjänster ska ha möjlighet att utnyttja offentliga tjänster. Samserviceställena gör det möjligt för myndigheterna att tillhandahålla tjänster inom ett rimligt avstånd från serviceanvändarna även i fortsättningen, säger kommun- och reformminister Anu Vehviläinen som svarar för förnyandet av handlingssätten.
Propositionen motiveras av behovet att säkra tillgången till personlig kundbetjäning hos statliga myndigheter i ett läge där efterfrågan på service och behovet av upprätthålla egna separata serviceställen minskar. Möjligheterna att använda digitala tjänster bör också förbättras. Ändringarna underlättar ärendehanteringen för sådana personer som saknar tekniska möjligheter eller nödvändigt kunnande för att sköta sina ärenden enbart med hjälp av digitala tjänster.
Den gällande lagen föreslås bli preciserad så att man på ett ännu bättre sätt ska kunna garantera att kostnaderna för ordnandet av samservicen fördelas mellan de deltagande myndigheterna enligt självkostnadsprincipen. Propositionen preciserar de uppgifter som sköts med hjälp av samservice, och den framhäver speciellt användningen, guidningen och stödjandet av digitala tjänster.
Till lagen fogas dessutom bestämmelser om nya slags former för samservice som möjliggör betjäning även annanstans än vid fasta serviceställen. Som exempel kan nämnas servicebilar som kör vissa rutter eller hembesök med tidsbeställning, i samband med vilka man även kunde ge stöd för digital ärendehantering. Kunderna kan även ges personlig betjäning via videoförbindelse.
Beredningen har gjorts med beaktande av regeringsprogrammets riktlinjer för digitaliseringen och de strukturpolitiska reformerna. Utredningarna och förslagen i anslutning till utvecklandet av den offentliga förvaltningens gemensamma kundservice har dessutom tagits i beaktande.
Begäran om utlåtande har skickats bland annat till ministerierna, Folkpensionsanstalten, kommunerna, landskapsförbunden, Finlands Kommunförbund och ett antal organisationer. Alla intresserade kan lämna in egna utlåtanden efter att ha registrerat sig i utlåtandetjänsten.
Ytterligare information:
Tuomas Vanhanen, specialmedarbetare, tfn 02955 30216, fornamn.efternamn(at)vm.fi
Ilkka Turunen, regeringsråd, tfn 02955 30097, fornamn.efternamn(at)vm.fi