Bilskatten och fordonsskatten ändras
Regeringen föreslår att den bilskatt som tas ut på personbilar samband med den första registreringen och den fordonsskatt som årligen tas ut på registrerade personbilar graderas enligt de koldioxidutsläpp som motsvarar bilens specifika bränsleförbrukning. Samtidigt ska bilskatten på personbilar enligt förslaget sänkas med ungefär en sjättedel. Avsikten är att republikens president avlåter propositionerna i ärendet till riksdagen den 2 november 2007.
Förändringen av bilskatten föreslås träda i kraft den 1 januari 2008, men ändringen av fordonsskattelagen föreslås träda i kraft senare, uppskattningsvis år 2010.
Enligt regeringsprogrammet ska trafikbeskattningen utvecklas så att utsläppen minskar och energi sparas, samt att energieffektiviteten förbättras. Syftet med skatteändringarna är att styra efterfrågan mot bilmodeller som förbrukar mindre bränsle. Samtidigt påskyndar man förnyandet av bilparken så att antalet bilar som representerar den nyaste teknologin ökar. Detta skulle minska på skadliga utsläpp, såsom kväveoxider och skadliga partikelutsläpp.
Varje bensinliter som förbrukas i ett fordon producerar 2 350 gram koldioxid, och varje dieselliter 2 660 gram. Minskandet av bilarnas bränsleförbrukning är ett sätt att tygla ökningen av de med tanke på klimatförändringen skadliga koldioxidutsläppen.
Personbilarnas bränsleekonomi har förbättrats tack vare motorutvecklingen. Bilarnas vikt, den genomsnittliga storleken och motoreffekten har dock ökat, vilket förbrukat en del av den teknologiska utvecklingens nyttor. Minskningen av nya personbilars specifika bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp har varit obetydlig under de senaste åren. Finland har bland de största specifika koldioxidutsläppen från nya personbilar i Europa och Finland kommer inte att uppnå de mål som ställts i Europeiska unionen, om den nuvarande utvecklingen fortsätter.
Stora stadsregioners kollektivtrafik stöds redan från och med 2009
Regeringen beslutade i samband med ändringarna av bilbeskattningen att tidigarelägga inledandet av det i regeringsprogrammet nedskrivna stödet för stora stadsregioners kollektivtrafik till 2009.
Mindre skatt på bilar som förbrukar mindre bränsle
De föreslagna skatteändringarna kommer att gynna bilar med låg bränsleförbrukning. De föreslagna ändringarna innebär att konsumenterna har möjlighet att dra nytta av lägre skatter genom att välja en lite mindre bil, eller en dieselversion i samma storleksklass, eller en version i samma modellserie med lägre bränsleförbrukning. Det finns betydande skillnader i bränsleförbrukning och utsläpp även mellan bilar i samma storleksklass, bland annat beroende på bilens drivkraft, motorvolym, effekt och utrustningsnivå.
Även om dieseloljan har större koldioxidutsläpp per liter än bensin, kommer dieseldrivna personbilar tack vare en bättre verkningsgrad att ha nytta av utsläppsbaserad beskattning jämfört med motsvarande bensinmodeller.
De föreslagna ändringarna kommer att leda till att bilskatten och fordonsskatten höjs för bilar som förbrukar mycket bränsle. Men det är möjligt att välja en modell som förbrukar mindre bränsle även bland stora bilar utan att göra avkall på bilens transportkapacitet. Flera märken bland s.k. storbilar, som har sittplats för chaufför och sju passagerare, tillhandahåller också bränsleeffektiva alternativ.
Skatteändringarna ger konsumenterna ett tydligt ekonomiskt motiv att välja en bil med låg bränsleförbrukning. Bränsleförbrukningen kommer enligt förslaget att påverka, förutom den bilskatt som betalas i samband med bilköpet, även den årliga fordonsskatten. Dessutom kommer den specifika bränsleförbrukningen att ha en direkt inverkan på bilens bränslekostnader.
Tabellen i bilaga 3 innehåller exempel på några nya bilmodeller hos de mest sålda märken med liten och stor bränsleförbrukning. Av tabellen framgår också den föreslagna ändringen av bilskatten i procent för varje modells del, den kalkylerade effekten på konsumentpriset på grund av ändringen av bilskatten samt den föreslagna årliga fordonsskatten, liksom även de årliga bränslekostnaderna enligt en genomsnittlig årlig körsträcka på 18 000 kilometer. Konsumenter som väljer förnuftiga bilar har möjlighet att rikta sin konsumtion på ett nytt sätt. Detta skulle speciellt gynna sådana hushåll där bilismen utgör en stor del av konsumtionsstrukturen.
Det föreslås att de nya skattegrunderna tillämpas på alla personbilar som beskattas efter att förändringarna trätt i kraft. Beskattningen baserar sig enligt förslaget både vid bil- och fordonsbeskattningen på de koldioxidutsläpp som enligt tillverkaren motsvarar bilens blandade stads- och landsvägsförbrukning. För de bilars del, för vilka det inte finns några utsläppsuppgifter, baserar sig beskattningen enligt förslaget på bilens vikt, dvs. den totala massan. Det sistnämnda kommer i praktiken att gälla för personbilar som tagits i bruk före 2001.
Den koldioxidbaserade beskattningen kommer enligt förslaget att gälla endast personbilar, eftersom endast personbilars utsläppsmätning standardiserats tills vidare. Paketbilarna ska enligt förslaget omfattas av skattestyrningen i ett senare skede.
Ytterligare information: konsultativ tjänsteman Merja Sandell, tfn (09) 160 330 61.