E-tjänstverktyg för utlänningar
Utländska personer, som måste sköta ärenden i Finland och som har ett giltigt pass eller identitetskort utfärdat av en utländsk myndighet, kan få tillgång till ett e-tjänstverktyg. E-tjänstverktyget för utlänningar beviljas av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Finansministeriet bereder som bäst lagstiftning om e-tjänstverktyget för utlänningar. Avsikten är att regeringspropositionen ska lämnas till riksdagen hösten 2022. Avsikten är att e-tjänstverktyget för utlänningar ska tas i bruk 2023.
E-tjänstverktyget för utlänningar kan i praktiken användas till exempel av utlänningar som planerar att flytta till Finland på grund av arbete eller studier eller av utlänningar som har företagsverksamhet i Finland. Personen i fråga kan själv registrera sig i befolkningsdatasystemet på distans. Efter att ha registrerat sig får personen av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata en personbeteckning som förblir oförändrad även om han eller hon senare flyttar till Finland.
E-tjänstverktyget för utlänningar kan användas endast vid e-kommunikation. Principen är densamma som för digitala identitetsbevis: användaren bestämmer själv vilka uppgifter som används och till vem de lämnas ut.
Den lösning som erbjuds utlänningar står till förfogande både för den privata och för den offentliga sektorn. Den erbjuds via Suomi.fi-identifikationen som en identifieringslösning vid sidan av andra, och den organisation som utnyttjar den beslutar om den godkänner användningen av den i sin tjänst.
Företag kan ta i bruk e-tjänstverktyget för utlänningar i enlighet med Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas anvisningar eller via en förmedlingstjänst, om förmedlingstjänsten stöder e-tjänstverktyget för utlänningar. Företaget beslutar självt om det godkänner sådan identifiering av utlänningar som sker med hjälp av e-tjänstverktyget.