Tunnistautumisessa on ongelmia

Digipalveluissa, joissa käsitellään henkilö- tai muita luottamuksellisia tietoja, vaaditaan usein vahva tunnistautuminen. Sen voi tehdä pankin verkkopankkitunnuksilla, teleoperaattoreilta saatavan mobiilivarmenteen avulla tai poliisin myöntämän sähköisen henkilökortin avulla.

Tämä on ongelma monelle nuorelle, maahanmuuttajalle ja näkövammaiselle henkilölle.

Jos et voi tunnistautua, et voi käyttää digipalveluja

Kaikilla lapsilla ja nuorilla ei ole pankkitunnuksia käytössään tai niiden hankkimiseen tarvitaan huoltajan suostumus. Tämä voi olla ongelma erityisesti, jos nuori tai lapsi on lastensuojelun asiakkaana.

Ongelmia on myös tunnistuspalveluiden tarjoajien käytänteissä. Ne rajoittavat epäjohdonmukaisesti mobiilivarmenteen myöntämistä iän perusteella, ja ikä vaihtelee teleoperaattorista toiseen.

Moni oleskeluluvan saanut maahanmuuttaja sekä EU-maan kansalainen joutuu tilanteeseen, jossa hän ei pysty saamaan käyttöönsä yhtään tarjolla olevista tunnistautumistavoista.

Syynä voi olla vaikeus todentaa henkilöllisyys tai puuttuva suomen kielen taito, mitä pankit saattavat edellyttää verkkopankissa asiointiin. Pankki saattaa silloin avata ulkomaalaistaustaiselle vain rajallisilla oikeuksilla olevat verkkopankkitunnukset, joilla hän ei voi tunnistautua viranomaispalveluihin.

Ehdotus tunnistautumisen mahdollistamiseksi