Ulkomaalaisen digitaalinen asiointiväline
Ulkomaalaisen digitaalisen asiointivälineen voivat saada käyttöönsä ulkomaalaiset henkilöt, joiden täytyy asioida suomalaisissa palveluissa ja joilla on voimassa oleva ulkomaan viranomaisen myöntämä passi tai henkilökortti. Ulkomaalaisen digitaalisen asiointivälineen myöntää Digi- ja väestötietovirasto.
Valtiovarainministeriö valmistelee parhaillaan lainsäädäntöä ulkomaalaisen asiointivälineestä. Hallituksen esitys on tarkoitus antaa eduskunnalle syksyllä 2022. Ulkomaalaisen asiointiväline on tarkoitus ottaa käyttöön vuonna 2023.
Käytännössä ulkomaalaisen asiointivälinettä voivat hyödyntää esimerkiksi Suomeen muuttoa työn tai opiskelun takia suunnittelevat tai ulkomaalaiset, joilla on yritystoimintaa Suomessa. Henkilö voi itse etänä rekisteröityä väestötietojärjestelmään. Henkilö saa rekisteröitymisen jälkeen Digi- ja väestötietovirastolta henkilötunnuksen, joka säilyy muuttumattomana, vaikka hän myöhemmin muuttaisi Suomeen.
Ulkomaalaisen asiointiväline on käytettävissä vain sähköisessä asioinnissa. Sen toimintaperiaate on sama kuin digitaalisessa henkilöllisyystodistuksessa: käyttäjä itse päättää, mitä tietoja käyttää ja kenelle niitä jakaa.
Ulkomaalaisille tarjottava ratkaisu on sekä yksityisen että julkisen sektorin käytettävissä. Se tarjotaan Suomi.fi-tunnistuksen kautta yhtenä tunnistusratkaisuna muiden rinnalla ja hyödyntävä organisaatio päättää, hyväksyykö palvelussaan sen käyttämisen.
Yritykset voivat ottaa ulkomaalaisen asiointivälineen käyttöön Digi- ja väestötietoviraston ohjeiden mukaisesti tai tai välityspalvelun kautta, jos välityspalvelu tukee ulkomaalaisen asiointivälinettä. Yritys itse päättää, että hyväksyykö se ulkomaalaisen asiointivälineellä tapahtuvan tunnistautumisen.