- Julkisen hallinnon digitalisaatio
- Digitalisaation edistämisen ohjelma
- Digitaalisten palvelujen ensisijaisuus
- Digituki ja digituen toimintamalli
- Digipalvelulaki
- YritysDigi
- Digitaalisten asiointipalvelujen tiekartta
- Digitaalisten palveluiden laatu ja toimintatavat
- Kansallinen AuroraAI-tekoälyohjelma
- Tekoäly ja robotisaatio
- Digi arkeen -neuvottelukunta
- Julkishallinnon digitaaliset palvelut
- Digitaalinen henkilöllisyys
- Tietopolitiikka ja tiedonhallinta
- Palveluiden ja turvallisuuden ohjaus
- EU ja kansainvälinen yhteistyö
- Tiedonhallintalautakunta
Elinkeinotoimintaa harjoittaville tarjotut palvelut digitaalisiksi
Hallitusohjelmassa edellytetään julkisten palvelujen olevan kansalaisten ja yritysten digitaalisesti saatavilla vuoteen 2023 mennessä. Käynnistynyt digitalisaation edistämisen ohjelma (Digiohjelma) kirittää viranomaisia tarjoamaan kattavasti kaikki palvelut asiakkailleen digitaalisina. Digiohjelman osana toteutettava YritysDigi-hanke kohdistuu viranomaisiin, jotka tarjoavat palveluita elinkeinotoimintaa harjoittaville tahoille. Hankkeen tavoitteeksi on kirjattu:
- Elinkeinotoimintaa harjoittavien paperi- ja käyntiasiointi on vähentynyt merkittävästi, ja tarjolla on useita vain digitaalisia yrityspalveluja
Tavoitetila, missä elinkeinotoimintaa harjoittavat asioivat viranomaispalveluissa ensisijaisesti digitaalisessa palvelukanavassa edellyttää, etttä
- palvelut ovat tarjolla digitaalisessa kanavassa
- tarjottujen palveluiden laatu ja toiminnallisuudet vastaavat asiakkaiden odotuksia
- organisaatioiden toimintaa ja palveluita säätelevät lait ja organisaatioiden toimintatavat mah-dollistavat palvelun tarjoamiset ainoastaan digitaalisessa kanavassa
Tammikuun työpajat asiointipalveluratkaisujen vaihtoehdoiksi
Hankkeessa on loppuvuonna 2020 tehty selvitystyötä asiointialustan toteutusvaihtoehdoista ja vaatimusmäärittelyistä. Toteutettu palvelulupaus-kysely osoitti pienivolyymisten palveluiden digitalisoinnin olevan monessa organisaatiossa vielä kesken.
Työ jatkuu selvitystyön havaintojen esittelyllä sekä tarkentavilla työpajoilla. Työpajat toteutetaan virtuaalisina kahdella eri teemalla:
- suunnitellun asiointialustan vaihtoehtojen kartoitus ja alustavat vaatimusmäärittelyt. Saman sisältöiset työpajat: keskiviikkona 13.1.2021 klo 9–11 ja torstaina 14.1.2021 klo 14–16
- asiointialustan toteuttamisen ekosysteemi: keskiviikkona 20.1.2020 klo 14.00–16.00
Sinulta olemme kiinnostuneita kuulemaan työpajassa näkemyksiä ja kommentteja asiointialustan konseptista, sen toiminnallisuudesta ja vaatimuksista.
Ilmoittautusmislinkki työpajoihin
Liity ke 13.1. työpajaan
Liity to 14.1. työpajaan
Liity ke 20.1. työpajaan
Tervetuloa!
YritysDigi -hankkeen toimenpiteitä 2020
Palvelulupaukset
Hanke suoritti viranomaisille suunnatun palvelulupauskyselyn elinkeinotoimintaa harjoittaville suunnattujen palvelujen nykytilasta, niiden digitaalisesta kehittyneisyydestä sekä kehityssuunnitelmista. Vuosien 2021 ja -22 keväällä uusittavien kyselyjen avulla seurataan asiointipalvelujen tarjon-nan ja kehittyneisyyden etenemistä ja siten hallitusohjelman tavoitteen saavuttamista.
Palvelulupauskyselyn tulokset ja toimenpide-ehdotukset julkaistaan ma 07.12.2020 10-11.30 järjestettävässä webinaarissa.
Webinaari tallennetaan ja sen linkki julkaistaan tällä sivulla tekstityksen valmistuttua.
Webinaarin ohjelma
- Avauspuheenvuoro, kuntaministeri Sirpa Paatero
- Raportin esittely, Petteri Ohvo, VM, YritysDigin hankepäällikkö
- Kommenttipuheenvuorot:
- Mika Kataikko, Jyväskylän kaupunki, projektipäällikkö
- Jari Konttinen, Palta ry, asiantuntija
- Yleisön kysymykset ja kommentit
- Tilaisuuden yhteenveto, Marjukka Saarijärvi, VM, Digi-ohjelman ohjelmapäällikkö
Digitukea elinkeinotoimintaa harjoittaville
Elinkeinonharjoittajien digituen tarpeesta ja tarjonnasta tehdään tarvekartoitukset ja jatkuvasti ylläpidettävä seurantamalli, sekä luodaan jatkuva malli alueellisesti tasavertaisen digitaalisten taitojen osaamisen ylläpitämiseksi elinkeinonharjoittajan tarpeet huomioiden. Työstä vastaa Digi- ja väestötietovirasto.
Suomi.fi Valtuudet- ja Viestit-tukipalveluiden ominaisuuksien edelleen kehittäminen
Sähköisten tukipalveluiden ominaisuuksia ja toiminnallisuuksia kehitetään vastaamaan paremmin yrityksille ja yhteisöille tarjottavien digitaalisten palveluiden vaatimuksia. Digi- ja väestö-tietovirasto on käynnistää tähän kokonaisuuteen liittyvät toimet.
Mahdollistava lainsäädäntö
On tunnistettu, että hallinnon toimintatavat ja menettelyt sähköisessä asioinnissa vaihtelevat ja ovat epäyhtenäisiä, mikä on omiaan vaikeuttamaan sähköisen asioinnin edistämistä kohti ensisijaista toimintatapaa. Yleisenä havaintona on ollut, että sääntelyn lisäksi tarvittaisiin selkeitä menettelytapaohjeita eri tilanteisiin.
Lainsäädännön kehittämistä, seurantaa sekä soveltamista varten on asetettu lainsäädännön soveltamisen ja edistämisen työryhmä toimikaudelle 9.11.2020–31.3.2023. Työryhmän tehtävänä on selvittää ohjelman myötä nousevia juridisia kysymyksiä, tuottaa erilaisia lainsäädännön soveltamissuosituksia sekä seurata digitaalisiin palveluihin liittyvää lainsäädännön toimeenpanoa.
Materiaalit ja videot
Video: Mikä on YritysDigi-hanke?
Video: Mitä tavoitteita YritysDigi-hankkeessa on?
Yhteystiedot
Petteri Ohvo, hankepäällikkö
valtiovarainministeriö, Julkisen hallinnon tieto- ja viestintätekninen osasto / Julk ICT, Digitalisaatio Puhelin:0295530427 [email protected]
Marjukka Saarijärvi, neuvotteleva virkamies
valtiovarainministeriö, Julkisen hallinnon tieto- ja viestintätekninen osasto / Julk ICT, Digitalisaatio Puhelin:0295530208 [email protected]