Hallituksen esitys perintö- ja lahjaverouudistukseksi valmistui
Hallitusohjelman mukaan sekä yleistä perintöverotusta että yritysten ja maatilojen sukupolvenvaihdosten perintö- ja lahjaverotusta kevennetään. Yleisen perintöverotuksen kevennyksen tavoitteena on kaikkien perinnön saajien verotuksen keventäminen. Tämä osa uudistuksesta toteutettiin vuoden 2008 talousarvion yhteydessä ja se tuli voimaan vuoden alusta. Muutos vähentää perintö- ja lahjaveron tuottoa vuositasolla noin 165 miljoonalla eurolla.
Hallitus on tänään 15.5.2008 antanut eduskunnalle esityksen perintöverouudistuksen toisesta vaiheesta eli yritysten ja maatilojen sukupolvenvaihdosten perintö- ja lahjaverohuojennuksen laajentamisesta. Hallitus esittää olemassa olevaa huojennusta laajennettavan siten, että maatilan ja muun yrityksen yritysvarallisuus arvostetaan käyvän arvon sijasta 20 prosenttiin arvostamislain mukaisesti arvosta nykyisen 40 prosentin sijaan. Tavoitteena on sukupolvenvaihdostilanteiden helpottaminen siten, ettei verotuksella vaaranneta yrityksen tai tilan toiminnan jatkumista ja tähän toimintaan liittyviä työpaikkoja. Uudistuksella edistetään suomalaista omistajuutta. Yritysten ja maatilojen sukupolvenvaihdosten verotuksen keventäminen pienentää perintö- ja lahjaveron tuottoa arviolta noin 8 miljoonalla eurolla. Hallitus esittää, että muutos tulisi voimaan takautuvasti 16.5.2008 lähtien.
Hallituksen esityksen yksityiskohtainen sisältö:
Jos veronalaiseen perintöön tai lahjaan sisältyy maatila, muu yritys tai osa niistä, osa perintö- ja lahjaverosta voidaan jättää maksuunpanematta. Sukupolvenvaihdoksen verohuojennuksen edellytyksenä on, että verovelvollinen jatkaa yrityksen tai tilan toimintaa. Jatkajalle pitää vaihdoksessa siirtyä maatilan tai muun yrityksen osa (tai vähintään 10 prosenttia yrityksen tai tilan omistamiseen oikeuttavista osakkeista tai osuuksista). Huojennus nykymuodossaan merkitsee käytännössä sitä, että maatilan tai yrityksen varat arvostetaan normaalin arvostamisperusteen eli käyvän arvon sijasta 40 prosenttiin arvostamislain mukaisesta arvosta, joka vastaa aiempaa varallisuusveroarvoa. Jos yritys myydään 5 vuoden kuluessa verotuksen toimittamisesta, huojennettu vero maksuunpannaan korotettuna.
Huojennusta lisätään nykyisen huojennusmallin puitteissa
Hallituksen esityksessä ehdotetaan huojennusta lisättäväksi alentamalla 40 prosentin arvostamistaso 20 prosenttiin arvostamislain mukaisesta arvosta. Huojennuksen soveltamisalaa ehdotetaan samalla laajennettavaksi siten, että huojennuksen piiriin tulisivat maatalouden kotieläimet, maataloudesta saadut tuotteet sekä sitä varten hankitut siemenet, lannoitteet, väkirehut ja muut sellaiset tarvikkeet samoin kuin maatalouden asuinrakennuksen maapohja.
Esitys poikkeaa hallitusohjelman alkuperäisestä kirjauksesta, joka olisi merkinnyt yritysten varojen jaottelua huojennuksen piiriin kuuluvaan tuotannolliseen toimintaan liittyvään omaisuuteen ja muuhun normaalisti verotettavaan omaisuuteen. Tällaista rajanvetoa olisi käytännössä ollut hyvin vaikea tehdä siten, että eri toimialoilla toimivia ja taserakenteeltaan erilaisia yrityksiä sekä niiden omistajia olisi kohdeltu tasapuolisesti. Tämä hallitusohjelmaan kirjattu malli olisi käytännössä johtanut siihen, että vakavaraisten yritysten sukupolvenvaihdosten verotus olisi kiristynyt. Samalla sukupolvenvaihdosten ennakoitavuus olisi entisestään heikentynyt, ja haasteellisen sukupolvenvaihdosprosessin epävarmuudet ja riskit olisivat lisääntyneet.
Samalla hallitus päätti jättää metsätilat edelleen sukupolvenvaihdosten verohuojennuksen ulkopuolelle. Metsätilojen toimintaedellytyksiä on tarkoitus tukea ensiharvennushakkuiden verovapaudella ja metsävähennystä kehittämällä. Maatilaan kuuluva metsä kuuluisi nykyiseen tapaan huojennuksen piiriin.
Hallituksen tavoitteena yrityksen tai tilan toiminnan jatkamisen tukeminen
Huojennuksen tarkoituksena on tukea toimintaa jatkavaa yrittäjää. Huojennusedun menetystä koskevia säännöksiä ehdotetaankin tarkistettavaksi siten, että yrityksen myyntiin rinnastetaan toiminnan lakkaaminen tai sen olennainen supistuminen muutoin kuin tilapäisesti. Huojennusetu voidaan menettää esimerkiksi silloin, kun sukupolvenvaihdoksen kohteena olevan yrityksen omistama, konsernissa varsinaista liiketoimintaa harjoittava yritys myydään. Huojennusetua ei kuitenkaan menetettäisi, jos toiminnan lakkaaminen tai olennainen supistuminen johtuu yritystoiminnan ilmeisestä kannattamattomuudesta taikka esimerkiksi sairastumisesta johtuvasta työkyvyttömyydestä.
Hallitus esittää myös muutoksia tuloverolain luovutusvoittoverotusta koskeviin säännöksiin. Muutos käytännössä kiristää verotusta nykytilanteeseen verrattuna yrittäjän myydessä sellaisen yrityksen, johon hän on saanut sukupolvenvaihdoksen verohuojennuksen. Perintönä tai lahjaksi saadun omaisuuden hankintamenoksi katsotaan luovutusvoittoa laskettaessa perintö- tai lahjaverotuksessa käytetty verotusarvo eli käypä arvo. Taustalla on ajatus siitä, että omaisuuteen on jo kohdistunut vero perintöveron tai lahjaveron muodossa. Hankintamenona pidetään käypää arvoa nykyisin kuitenkin myös luovutettaessa yritysvarallisuutta, johon on sovellettu sukupolvenvaihdoshuojennusta, ja josta perintö- tai lahjaveroa ei ole peritty täysimääräisesti. Tämä on johtanut siihen, että yritystoiminnasta luovuttaessa myyntivoiton verotuson ollut hyvin kevyttä.
Koska huojennusedun kasvaessa ei myyntivoittoverotuksessa saatavan lisäedun säilyttämiseen ole perusteita, hallitus esittää luovutusvoittoverotusta koskevia tuloverolain säännöksiä muutettaviksi. Hankintamenona pidettäisiin mainituissa tilanteissa sitä määrää, josta perintö- tai lahjavero on suoritettu. Jos myynti tapahtuu 5 vuoden kuluessa verotuksen toimittamisesta, huojennusetu menetetään ja hankintamenona pidetään täyttä perintö- ja lahjaveroarvoa. Jos myynti tapahtuu toiminnan jatkuttua 5 vuoden ajan, hankintamenona pidetään huojennussäännösten mukaisesti aliarvostettua määrä tai sitä korkeampaa hankintameno-olettamaa eli omistusajasta riippuen 20 tai 40 prosenttia luovutushinnasta.
Lakimuutos voimaan takautuvasti
Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan heti kun ne on hyväksytty ja vahvistettu. Asianomaisen vaatimuksesta uusia huojennussäännöksiä sovellettaisiin kuitenkin takautuvasti niihin sukupolvenvaihdoksiin, joissa verovelvollisuus on alkanut 16.5.2008 tai sen jälkeen. Tuloverolain luovutusvoittoverotusta koskevia säännöksiä sovellettaisiin luovutettaessa omaisuutta, johon on sovellettu uusia perintö- ja lahjaverolain huojennussäännöksiä.
Muutosten vaikutus perintö- ja lahjaveron kertymään on vuoden 2006 mukaisessa tilanteessa noin 8 miljoonaa euroa. Todelliset vaikutukset ovat tätä suuremmat, koska huojennusedun kasvamisen arvioidaan lisäävän sukupolvenvaihdosten määrää ja sukupolvenvaihdoksia on lykätty muutosta odotettaessa.