Valtion toimitilojen hankinta ja hallinta -työryhmä
VM077:00/2014 Statute drafting
Työryhmän tehtävänä on:
1. Tehdä ehdotukset valtion tilahallinnon ohjauskeinojen ja Senaatti-kiinteistöjen roolin tarkistamistarpeista ja säätämisen tarpeista.
2. Tehdä ehdotukset valtion sisäiseen vuokrausjärjestelmän ja vuokran määräytymisen perusteiden tarkistamistarpeista ja säätämisen tarpeista.
3. Tehdä ehdotukset valtion tilavuokrasopimusten käsittelymenettelyn tarkistamistarpeista ja säätämisen tarpeista.
4. Huomioiden tapahtuneet muutokset tehdä ehdotukset valtion kiinteistövarallisuuden hankintaa, hallintaa ja hoitamista koskevan valtioneuvoston asetuksen nykyisten säädösten päivittämiseksi.
5. Valmistella em. kohtien 1-4 ehdotusten tarvittavat säädösehdotukset valtion kiinteistövarallisuuden hankintaa, hallintaa ja hoitamista koskevan valtioneuvoston asetuksen muuttamiseksi.
Basic information Completed
Project number VM077:00/2014
Case numbers 1443/00.01.00.01/2014
Set by Ministry of Finance
Term/schedule 26.6.2014 – 31.10.2014
Date of appointment 25.6.2014
Goals and results
Työryhmän tavoitteena on päivittää asetuksen säädökset tarvittavilta osin ottaen huomioon valtion talousarviotaloudessa tapahtuneet muutokset sekä valtion kiinteistöstrategian ja toimitilastrategian mukaiset linjaukset.
Lisäksi työryhmän tehtävänä on tehdä ehdotukset valtion sisäisen vuokrausjärjestelmän, vuokran määräytymisen perusteiden, tilavuokrasopimusten käsittelymenettelyn sekä tilahallinnan ohjauskeinojen ja Senaatti-kiinteistöjen roolin tarkistamistarpeista ja säätämisen tarpeista.
Starting points
Valtion kiinteistövarallisuuden hankinnasta, hallinnasta ja hoitamisesta säädetään valtioneuvoston asetuksella (1070/2002). Tällä 2003 voimaan tulleella asetuksella kumottiin aiempi valtion kiinteistövarallisuuden hallinnosta annettu asetus (159/1995).
Valtiolla oli vuonna 2013 käytössään erilaisia toimitiloja n. 6,3 miljoonaa neliömetriä käsittäen n. 11 000 rakennusta. Kiinteistöomaisuuden arvo oli n. 4,6 miljardia euroa.
Asetuksen voimaantulon jälkeen valtion kiinteistövarallisuuden hallinnassa on tapahtunut useita muutoksia mm. valtion kiinteistöuudistuksen toimeenpanon, yliopistouudistuksen ja virastouudistusten johdosta. Asetus on tarpeen saattaa ajan tasalle talousarviotaloudessa tapahtuneiden muutokset huomioiden.
Valtion kiinteistöhallintoa uudistettaessa 1995 otettiin käyttöön sisäinen vuokrausjärjestelmä. Samassa yhteydessä Valtion kiinteistölaitos muutettiin liikelaitokseksi, jonka nimeksi tuli 2001 Senaatti-kiinteistöt. Valtion kiinteistövarallisuutta ja kiinteistöjä on keskitetty 2000-luvulla hallinnollisin siirroin Senaatti-kiinteistöjen hoidettavaksi.
Senaatti-kiinteistöjen tehtävistä säädetään laissa valtion liikelaitoksista (1062/2010) sekä Senaatti-kiinteistöt liikelaitosta koskevassa valtioneuvoston asetuksessa (1292/2010). Se mm. huolehtii valtion kiinteistöomaisuudesta, peruskorjaa rakennuksia ja rakentaa tarvittaessa uudisrakennuksia sekä tarjoaa työympäristö ja toimitila-asiantuntijapalveluita valtion virastoille ja laitoksille. Senaatti-kiinteistöt on v. 2010 liikelaitosuudistuksen jälkeen tuottanut palveluja in house roolissa ja tarjoaa toimitiloja pääosin valtion virastoille ja laitoksille. Virastot ja laitokset voivat käyttää myös ulkopuolisia markkinoilta vuokrattavia tiloja. Viime vuosina valtion toimitilahallinnon ja Senaatti-kiinteistön roolin kehittämistarpeita on pohtinut mm. eduskunnan tarkastusvaliokunta antamissaan lausunnoissa.
Valtion kiinteistöomaisuuden hallintaa ja toimitilahallintoa ohjaavat lisäksi valtioneuvoston periaatepäätös valtion kiinteistöstrategiasta (v. 2010) ja valtion toimitilastrategia (v. 2005, työryhmäehdotus uudesta toimitilastrategiasta annettu keväällä 2014). Em. strategioiden linjaukset vastaavat sisällöltään periaatteita, joita valtioneuvoston raha-asiainvaliokunnan käsittelyn yhteydessä on toimitiloja koskevia asioita käsiteltäessä noudatettu, ja pohjautuvat valtioneuvoston asetukseen 610/2003, jossa valtiovarainministeriön tehtäväksi on määritelty toimitilojen järjestämisen yleinen ohjaus, sekä valtioneuvoston asetukseen valtion kiinteistövarallisuuden hankinnasta, hallinnasta ja hoitamisesta (1070/2002).
Valtion tilahallinnan ohjauskeinot ovat käytännössä em. strategioiden ja asetustason sääntelyn kautta toteutettua ohjausta. Ohjauksen tehokkuudesta on vaihtelevaa kokemusta. Ohjauskeinoissa olisi myös tarpeen huomioida selkeästi Senaatti-kiinteistöjen liikelaitoslakiuudistuksen myötä muuttunut rooli. Valtion omien tilojen tehokas käyttö (mahdollinen käyttöpakko, tarpeettoman tilan myynti) sekä tilatehokkuuden lisääminen valtionhallinnossa mahdollistaa säästöjä. Tilatehokkuuden lisääminen uuden toimitilastrategian ehdotusten pohjalta arvioidaan Senaatti-kiinteistöissä mahdollistavan nykytasoon nähden 100 milj. euron säästöt valtionhallinnolle.
Consultation rounds and hearings
Lausuntoyhteenveto saaduista vastauksista PDF
2.2.2015 Valtiovarainministeriö
-
19.1.2015 Opetus- ja kulttuuriministeriö
Sisäministeriön lausunto työryhmän ehdotuksesta valtion vuokrajärjestelmän uudistamiseksi PDF
16.1.2015 Sisäministeriö
Metsähallituksen lausunto työryhmän ehdotuksesta valtion vuokrajärjestelmän uudistamiseksi PDF
16.1.2015 Metsähallitus
-
13.1.2015 Työ- ja elinkeinoministeriö
Oikeusministeriön lausunto työryhmän ehdotuksesta valtion vuokrajärjestelmän uudistamiseksi PDF
9.1.2015 Oikeusministeriö
Valtiovarainministeriön lausunto työryhmän ehdotuksesta valtion vuokrajärjestelmän uudistamiseksi PDF
9.1.2015 Valtiovarainministeriö / Kehittämis- ja hallintotoiminto
Puolustusministeriön lausunto työryhmän ehdotuksesta valtion vuokrajärjestelmän uudistamiseksi PDF
9.1.2015 Puolustusministeriö
-
9.1.2015 Puolustusministeriö
-
9.1.2015 Puolustusministeriö
-
9.1.2015 Maa- ja metsätalousministeriö
-
8.1.2015 Liikenne- ja viestintäministeriö
-
8.1.2015 Sosiaali- ja terveysministeriö
-
2.1.2015 Tasavallan presidentin kanslia
Eduskunnan kanslian lausunto työryhmän ehdotuksesta valtion vuokrajärjestelmän uudistamiseksi PDF
22.12.2014 Eduskunnan kanslia
Senaatti-kiinteistöjen lausunto työryhmän ehdotuksesta valtion vuokrajärjestelmän uudistamiseksi PDF
19.12.2014 Senaatti-kiinteistöt
Väestörekisterikeskuksen lausunto työryhmän ehdotuksesta valtion vuokrajärjestelmän uudistamiseksi PDF
19.12.2014 Väestörekisterikeskus
Liikenneviraston lausunto työryhmän ehdotuksesta valtion vuokrajärjestelmän uudistamiseksi PDF
16.12.2014 Liikennevirasto
Lausuntopyyntö työryhmän ehdotuksesta valtion vuokrajärjestelmän uudistamiseksi PDF
8.12.2014 Valtiovarainministeriö
Publications and reports
Valtion vuokrajärjestelmän uudistaminen PDF
Valtiovarainministeriö
Muu laatija: Valtiovarainministeriö; Julkaisunumero: 29/2014; Julkaisuvuosi: 2014; WWW-osoite: http://www.vm.fi/vm/fi/04_julkaisut_ja_asiakirjat/01_julkaisut/01_budjetit/20141205Valtio/name.jsp;
Setting-up and organisation
Valtion toimitilojen hankinta ja hallinta -työryhmän asettamispäätös PDF
25.6.2014 Valtiovarainministeriö
Developing and statute drafting in the Government
The ministries implement the Government Programme, draft acts and other statutes, and promote reforms through different kinds of projects, working groups and bodies. Information on all this is available on the Government website.
All ministries' projects are available on the Government website valtioneuvosto.fi/en/projects