Skip to content
  • Finnish Government
    • Prime Minister's Office
    • Ministry of Defence
    • Ministry of Transport and Communications
    • Ministry for Foreign Affairs
    • Ministry of Finance
    • Ministry of Economic Affairs and Employment
    • Ministry of Justice
    • Ministry of Education and Culture
    • Ministry of Social Affairs and Health
    • Ministry of the Interior
    • Ministry of Agriculture and Forestry
    • Ministry of the Environment

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Valtiovarainministeriö frontpage
Navigation
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Economic Policy Budget, EU, international affairs
    • Economic Prospects Forecasts
    • Taxation Tax system and preparation
    • Financial Markets Stable and well functioning markets
    • Governance Policy Public management and structures
    • Local Government Affairs Finance, structures and cooperation
    • Wellbeing Services Counties Duties, other activieties and finances
    • Public Sector ICT Information policy and steering
    • Government as Employer Personnel and employer activity
  • Current issues
  • Projects and legislation
  • Publications
  • Ministry
  • Contact information
  • Valtiovarainministeriö
  • en
  • Projects and legislation
  • Project

Julkisen hallinnon tietohallinnon ohjaus ja yhteentoimivuus -hanke

VM038:03/2009 Statute drafting

Hankkeen tehtävänä on:

1. valmistella ehdotus valtionhallinnon IT-toiminnan konserniohjauksen periaatteiksi, menettelytavoiksi ja ohjauskohteiksi. sekä tehdä esitys siihen liittyvistä ohjausmenetelmistä,
2. määritellä IT-toiminnan konserniohjauksen kohteet ja keinot,
3. määritellä koko julkisen hallinnon tietojärjestelmien yhteentoimivuutta koskeva ohjausmalli ja siinä strategisen ohjauksen, informaatio-ohjauksen, hankkeiden ja hankintojen ohjauksen sekä JHS-suositusten asema,
4. valmistella ehdotus valtionhallinnon IT-toiminnan konserniohjauksen toteuttamisen edellyttä-mäksi lainsäädännöksi,
5. valmistella ehdotus koko julkisen hallinnon yhteentoimivuutta edistäväksi lainsäädännöksi sekä
6. arvioida SADe-ohjelman muissa hankkeissa tehtyjen selvitysten perusteella muita säädöstä-mistarpeita ja tehdä niitä koskevia ehdotuksia.

Lainsäädäntöehdotukset tulee laatia hallituksen esityksen muodossa.

Basic information Completed

Project number VM038:03/2009

Case numbers 2792/2009 ja 238/2010

Set by Ministry of Finance

Term/schedule 2.11.2009 – 31.5.2010

Date of appointment 30.10.2009

  • information technology
  • information administration
  • governance improvement
  • information society
  • data systems

Law drafting

Government proposal 246/2010 Information on parliamentary proceedings

Parliamentary reply 331/2010

Adopted statute 634/2011
Adopted statute 635/2011

Project status

Goals and results

Hankkeen tavoitteena on kansalaisten tarpeista ja elämäntilanteesta lähtevien palvelujen kehittämi-seksi parantaa valtion IT-toiminnan vaikuttavuutta ja tehokkuutta yli hallinnonala- ja organisaa-tiorajojen, estää päällekkäistä toimintaa, vahvistaa asiakasnäkökulmaa ja parantaa yhteistyötä.
Hankkeen tavoitteena on myös vahvistaa valtion konserniohjausta tietohallinnon kehittämisessä strategisen ohjauksen, informaatio-ohjauksen, hankkeiden ja hankintojen ohjauksen ja normiohja-uksen keinoin. Konserniohjausta vahvistetaan koskien valtionhallinnon tietohallinnon kehittämisen yhteisiä osioita, kuten perustietotekniikkaa, perustietovarantoja, valtiotason ja muita yhteisiä arkkitehtuureja, yhteisiä tietojärjestelmiä ja palveluja, yhteentoimivuutta, tietoturvaa ja varautumista, laadunhallintaa sekä osaamisen kehittämistä.
Tavoitteena on edistää koko julkisen hallinnon tietojärjestelmien yhteentoimivuutta muun muassa helpottamalla ja tehostamalla tietojen automaattista siirtoa julkisen hallinnon organisaatioiden välillä.

Hankkeen tavoitteena on lisäksi uudistaa lainsäädäntöä vastaamaan edellä kerrotulla tavalla sähköisen asioinnin ja hallinnon ohjaustarpeita.

Starting points

Hallitus hyväksyi maaliskuussa 2009 sähköisen asioinnin ja tietoyhteiskuntakehityksen vauhditta-mista koskevan kannanoton, jonka mukaan hallitus vauhdittaa Suomen tietoyhteiskuntakehitystä ja sähköisten asiointipalveluiden leviämistä kolmella toimintakokonaisuudella: jatkamalla Arjen tieto-yhteiskuntaohjelmaa, käynnistämällä Sähköisen asioinnin ja demokratian ohjelman sekä uudelleen organisoimalla julkisten tietojärjestelmien määrittely, hankinta ja ylläpito.
Kannanottoon perustuen valtiovarainministeriö asetti huhtikuussa 2009 Sähköisen asioinnin ja demokratian vauhdittamisohjelman (SADe-ohjelman). Ohjelman tavoitteena on edistää sähköistä asiointia siten, että kansalaisten ja yritysten sähköinen asiointi on mahdollista vuoteen 2013 mennessä kattaen kaikki keskeiset palvelut. Kansalaisten ja yritysten palveluille luodaan yhtenäiset asiakasrajapinnat eri tahojen tuottamiin julkisiin palveluihin. Tavoitteena on myös koko julkisen hallinnon (valtio, kunnat, Kela ja muu välillinen julkinen hallinto) tietojärjestelmien yhteentoimivuuden kehittäminen.
Hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta päätti 16.6.2009 Sähköisen asioinnin ja demokratian vauhdittamisohjelman (SADe-ohjelma) toteuttamiseen liittyvien toimenpiteiden linjauksista. Ne liittyvät laajojen sähköisen asioinnin ja demokratian palvelukokonaisuuksien kehittämiseen ja käyttöönottoon, valtion konsernimaisen tietohallintotoiminnan ohjauksen ja johtamisen terävöittämiseen sekä kuntien ja valtion tietojärjestelmäyhteistyön organisointiin.
Talouspoliittisen ministerivaliokunnan päätöksessä linjataan, että valtion konserniohjausta tietohal-linnon kehittämisessä tiivistetään strategisen ohjauksen, informaatio-ohjauksen, hankkeiden ja han-kintojen ohjauksen ja normiohjauksen keinoin. Konserniohjausta vahvistetaan koskien valtionhal-linnon tietohallinnon kehittämisen yhteisiä osioita, kuten perustietotekniikkaa, perustietovarantoja, valtiotason ja muita yhteisiä arkkitehtuureja, yhteisiä tietojärjestelmiä ja palveluja, yhteentoimi-vuutta, tietoturvaa ja varautumista, laadunhallintaa sekä osaamisen kehittämistä.
Osana konserniohjauksen kehittämistä valtiovarainministeriön johdolla luodaan valtion tietojärjestelmähankkeille yhtenäinen arviointimenetelmä ja perustetaan valtiovarainministeriöön arviointitoiminto, joka vastaa valtion keskeisten tietojärjestelmähankkeiden toteuttamiskelpoisuuden, kustannuslaskelmien realistisuuden ja strategian mukaisuuden arvioinnista. Ministeriöiden roolia hallinnonalansa keskeisten hankkeiden päätöksenteossa ja ohjauksessa vahvistetaan myöhemmin suunniteltavilla toimenpiteillä.
Linjauksissa todetaan myös, että valtiovarainministeriön toimesta käynnistetään valtion tietohallinnon konserniohjausta ja muutoin tietojärjestelmien yhteentoimivuutta edistävän lainsäädännön valmistelu syksyllä 2009.

Consultation rounds and hearings

  1. Eduskunnan perustuslakivaliokunta; Lausunto koskien HE:tä 246/2010 vp

    25.11.2011 Valtiovarainministeriö

  2. Eduskunnan hallintovaliokunta; Kirjallinen vastine koskien HE:tä 246/2010 vp

    14.1.2011 Valtiovarainministeriö

  3. Eduskunnan hallintovaliokunta; Kirjallinen lausunto koskien HE:tä 246/2010 vp

    10.1.2011 Valtiovarainministeriö

  4. Eduskunnan hallintovaliokunta; Vastine koskien HE:tä 246/2010 vp

    30.11.2010 Valtiovarainministeriö

  5. Lausunto, OM 102/43/2010

    1.9.2010 Oikeusministeriö

  6. Lausuntoyhteenveto luonnoksesta hallituksen esitykseksi Eduskunnalle julkisen hallinnon tietohallinnon ohjauksesta ja tietojärjestelmien yhteentoimivuudesta DOC

    31.8.2010 Valtiovarainministeriö

  7. Lausunto, 399/2010

    30.8.2010 Kaarinan kaupunki

  8. Kaarinan kaupungin lausunto julkisen hallinnon tietohallinnon ohjauksen ja yhteentoimivuuden kehittäminen -työryhmän loppuraportista, 30.8.2010

    30.8.2010 Kaarinan kaupunki

  9. Lausunto, 1905 ja 1921/90/2010

    27.8.2010 Suomen Kuntaliitto

  10. Suomen Kuntaliiton lausunto julkisen hallinnon tietohallinnon ohjauksen ja yhteentoimivuuden kehittäminen -työryhmän loppuraportista sekä tästä annettavasta lainsäädännöstä, loppullinen versio 27.8.2010

    27.8.2010 Suomen Kuntaliitto

  11. Utlåtande, 108 A 10

    25.8.2010 Statens ämbetsverk på Åland

  12. Lausunto, 2873/014/2010

    23.8.2010 Kuopion kaupungin hallitus

  13. Kuopion kaupungin hallituksen lausunto julkisen hallinnon tietohallinnon ohjauksen ja yhteentoimivuuden kehittäminen -työryhmän loppuraportista sekä tästä annettavasta lainsäädännöstä, 23.8.2010

    23.8.2010 Kuopion kaupungin hallitus

  14. Valtiovarainministeriön lausunto työryhmän loppuraportista: Julkisen hallinnon tietohallinnon ohjauksen ja yhteentoimivuuden kehittäminen, 17.8.2010

    17.8.2010 Valtiovarainministeriö / Kehittämis- ja hallintotoiminto

  15. Lausunto

    17.8.2010 Tietoasiantuntijat ry

  16. Tietoasiantuntijat ry:n lausunto julkisen hallinnon tietohallinnon ohjauksen ja yhteentoimivuuden kehittäminen -työryhmän loppuraportista, sekä hallituksen esityksestä lainsäädännöksi, 17.8.2010

    17.8.2010 Tietoasiantuntijat ry

  17. Lausunto, VM/1265/00.00.05/2010

    17.8.2010 Valtiovarainministeriö / Kehittämis- ja hallintotoiminto

  18. Lausunto, 72/050/2010

    16.8.2010 Opetus- ja kulttuuriministeriö

  19. Opetus- ja kulttuuriministeriön lausunto julkisen hallinnon tietohallinnon ohjauksen ja yhteentoimivuuden kehittäminen -työryhmän loppuraportista, 16.8.2010

    16.8.2010 Opetus- ja kulttuuriministeriö

  20. Lausunto, 415/2010

    16.8.2010 Vaasan kaupunki

  21. Lausunto, 049/06/2010

    13.8.2010 Suomen ortodoksinen kirkollishallitus

  22. Lausunto, VNK/1083/03/2010

    13.8.2010 Valtioneuvoston kanslia

  23. Valtioneuvoston kanslian lausunto julkisen hallinnon tietohallinnon ohjauksen ja yhteentoimivuuden kehittäminen -työryhmän loppuraportista sekä tästä annettavasta lainsäädännöstä, 13.8.2010

    13.8.2010 Valtioneuvoston kanslia

  24. Lausunto

    11.8.2010 Valtioneuvoston tietopalvelujen yhteistyöryhmä VALTIPA

  25. Lausunto, STM/2468/2010

    11.8.2010 Sosiaali- ja terveysministeriö

  26. Lausunto, YM 93/04/2010

    10.8.2010 Ympäristöministeriö

  27. Ympäristöministeriön lausunto julkisen hallinnon tietohallinnon ohjauksen ja yhteentoimivuuden kehittäminen -työryhmän loppuraportista, 10.8.2010

    10.8.2010 Ympäristöministeriö

  28. Lausunto, FI.PLM.2010-3134 573/04.03.00/2010

    10.8.2010 Puolustusministeriö

  29. Lausunto, HUS Dnro 337/03/01/2010

    10.8.2010 Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri

  30. HUS:n lausunto julkisen hallinnon tietohallinnon ohjauksen ja yhteentoimivuuden kehittäminen -työryhmän loppuraportista, 10.8.2010

    10.8.2010 Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri

  31. VM/BO:n lausunto julkisen hallinnon tietohallinnon ohjauksen ja yhteentoimivuuden kehittäminen -työryhmän loppuraportista, 6.8.2010

    9.8.2010 Valtiovarainministeriö / Budjettiosasto

  32. Lausunto

    9.8.2010 Satakunnan sairaanhoitopiiri

  33. Lausunto

    9.8.2010 Valtiovarainministeriö / Kuntaosasto

  34. VM/KUNTAn lausunto luonnoksesta HE:ksi julkisen hallinnon tietohallinnon ohjauksesta, sekä ilmoitus, ettei loppuraportin osalta huomautettavaa, 9.8.2010

    9.8.2010 Valtiovarainministeriö / Kuntaosasto

  35. Lausunto

    9.8.2010 Tapaturmavakuutuslaitosten liitto TVL

  36. Kuopion kaupungin lausunto julkisen hallinnon tietohallinnon ohjauksen ja yhteentoimivuuden kehittäminen -työryhmän loppuraportista sekä tästä annettavasta lainsäädännöstä, 9.8.2010

    9.8.2010 Kuopion kaupunki

  37. Lausunto

    6.8.2010 Valtiovarainministeriö / Valtiovarain controller -toiminto

  38. ESTH:n lausunto julkisen hallinnon tietohallinnon ohjauksen ja yhteentoimivuuden kehittäminen -työryhmän loppuraportista sekä tästä annettavasta lainisäädännöstä, 6.8.2010

    6.8.2010 Etelä-Savon tietohallinto Oy

  39. SM:n lausunto työryhmän loppuraportista, Julkisen hallinnon tietohallinnon ohjauksen ja yhteentoimivuuden kehittäminen, 2.8.2010

    6.8.2010 Sisäasiainministeriö

  40. CSC:n lausunto työryhmän loppuraportista, Julkisen hallinnon tietohallinnon ohjauksen ja yhteentoimivuuden kehittäminen, 6.8.2010

    6.8.2010 CSC - Tieteen tietotekniikan keskus Oy

  41. VM/VVC:n lausunto työryhmän loppuraportista, Julkisen hallinnon tietohallinnon ohjauksen ja yhteentoimivuuden kehittäminen, 6.8.2010

    6.8.2010 Valtiovarainministeriö / Valtiovarain controller -toiminto

  42. Lausunto

    6.8.2010 Keravan kaupunki

  43. Lausunto

    6.8.2010 Alavuden kaupunki

  44. Lausunto

    6.8.2010 Espoon kaupunki

  45. Lausunto

    6.8.2010 Työeläkevakuuttajat TELA ry

  46. Lausunto

    6.8.2010 Kouvolan kaupunki

  47. Lausunto

    6.8.2010 Palkansaajajärjestö Pardia ry

  48. Lausunto, 1798/413/2010

    6.8.2010 Maa- ja metsätalousministeriö

  49. Lausunto

    6.8.2010 Suomen Yrittäjät

  50. Keravan kaupungin lausunto julkisen hallinnon tietohallinnon ohjauksen ja yhteentoimivuuden kehittäminen -työryhmän loppuraportista sekä tästä annettavasta lainsäädännöstä, 6.8.2010

    6.8.2010 Keravan kaupunki

  51. Palkansaajajärjestö Pardian lausunto julkisen hallinnon tietohallinnon ohjauksen ja yhteentoimivuuden kehittäminen -työryhmän loppuraportista, 6.8.2010

    6.8.2010 Palkansaajajärjestö Pardia ry

  52. Suomen Kuntaliiton lausuntoluonnos julkisen hallinnon tietohallinnon ohjauksen ja yhteentoimivuuden kehittäminen -työryhmän loppuraportista sekä tästä annettavasta lainsäädännöstä, 6.8.2010

    6.8.2010 Suomen Kuntaliitto

  53. Alavuden kaupungin lausunto julkisen hallinnon tietohallinnon ohjauksen ja yhteentoimivuuden kehittäminen -työryhmän loppuraportista, 6.8.2010

    6.8.2010 Alavuden kaupunki

  54. Lausunto, 2931/2010

    6.8.2010 Oulun kaupunki

  55. Lausunto

    6.8.2010 Vantaan kaupunki

  56. Lausunto

    6.8.2010 Valtiovarainministeriö / Budjettiosasto

  57. Oikeusministeriön lausunto julkisen hallinnon tietohallinnon ohjauksen ja yhteentoimivuuden kehittäminen -työryhmän loppuraportista, 6.8.2010

    6.8.2010 Oikeusministeriö

  58. Lausunto

    6.8.2010 Kansaneläkelaitos

  59. Lausunto, 1422/040/10

    5.8.2010 Väestörekisterikeskus

  60. Lausunto

    5.8.2010 Etelä-Savon tietohallinto Oy

  61. Lausunto, 2010-00466

    5.8.2010 Kirkkohallitus

  62. Lausunto, TRE 4899/07.01.00/2010

    5.8.2010 Tampereen kaupunki

  63. Lausunto

    5.8.2010 Tietoliikenteen ja tietotekniikan keskusliitto FiCom ry

  64. Tampereen kaupungin lausunto julkisen hallinnon tietohallinnon ohjauksen ja yhteentoimivuuden kehittäminen -työryhmän loppuraportista sekä tästä annettavasta lainisäädännöstä, 5.8.2010

    5.8.2010 Tampereen kaupunki

  65. Logican lausunto työryhmän loppuraportista, Julkisen hallinnon tietohallinnon ohjauksen ja yhteentoimivuuden kehittäminen, 5.8.2010

    5.8.2010 Logica Suomi Oy

  66. Tekesin lausunto työryhmän loppuraportista, Julkisen hallinnon tietohallinnon ohjauksen ja yhteentoimivuuden kehittäminen, 5.8.2010

    5.8.2010 Teknologian ja innovaatioiden kehittämiskeskus TEKES

  67. Kirkkohallituksen lausunto työryhmän loppuraportista, Julkisen hallinnon tietohallinnon ohjauksen ja yhteentoimivuuden kehittäminen, 5.8.2010

    5.8.2010 Kirkkohallitus

  68. Lausunto

    5.8.2010 Valtiovarainministeriö / Henkilöstöosasto

  69. VM/HO:n lausunto työryhmän loppuraportista, Julkisen hallinnon tietohallinnon ohjauksen ja yhteentoimivuuden kehittäminen, 5.8.2010

    5.8.2010 Valtiovarainministeriö / Henkilöstöosasto

  70. Lausunto, 690648 20/060/2010

    5.8.2010 Teknologian ja innovaatioiden kehittämiskeskus TEKES

  71. Lausunto, 139/4.8.2010

    4.8.2010 Helsingin kaupunki

  72. Lausunto, 139/4.8.2010

    4.8.2010 Jyväskylän koulutuskuntayhtymä

  73. Yhteinen lausunto

    4.8.2010 Elinkeinoelämän keskusliitto, Ohjelmistoyrittäjät, Teknologiateollisuus, Tietotekniikan liitto ry:t

  74. Statens ämbetsverk på Åland; Begäran om utlåtande: Utkast till propositon med fösrslag till lagstiftning om styrning av informationsförvaltningen och om informationssystemens interoperabilitet inom den offentliga förvaltningen

    4.8.2010 Valtiovarainministeriö

  75. Lausunto, SM/2010/1306

    2.8.2010 Sisäasiainministeriö

  76. Lausunto, LVM/1330/02/2010

    2.8.2010 Liikenne- ja viestintäministeriö

  77. Sosiaali- ja terveysministeriön lausunto julkisen hallinnon tietohallinnon ohjauksen ja yhteentoimivuuden kehittäminen -työryhmän loppuraportista, 2.8.2010

    2.8.2010 Sosiaali- ja terveysministeriö

  78. Lausunto

    30.7.2010 Valtiovarainministeriö / kansantalousosasto

  79. VM/KO:n lausunto julkisen hallinnon tietohallinnon ohjauksen ja yhteentoimivuuden kehittäminen -työryhmän loppuraportista sekä tästä annettavasta lainisäädännöstä

    30.7.2010 Valtiovarainministeriö / kansantalousosasto

  80. Lausunto

    22.7.2010 Kainuun maakunta -kuntayhtymä

  81. Lausunto, HEL7174-27

    21.7.2010 Ulkoasiainministeriö

  82. Kainuun maakunnan lausunto työryhmän loppuraportista, Julkisen hallinnon tietohallinnon ohjauksen ja yhteentoimivuuden kehittäminen

    20.7.2010 Kainuun maakunta -kuntayhtymä

  83. Lausunto

    20.7.2010 Suomen Standardisoimisliitto SFS ry

  84. Ulkoasiainministeriön lausunto työryhmän loppuraportista, Julkisen hallinnon tietohallinnon ohjauksen ja yhteentoimivuuden kehittäminen

    19.7.2010 Ulkoasiainministeriö

  85. Lausunto

    14.7.2010 Jyväskylän kaupunki

  86. Jyväskylän kaupungin lausunto työryhmän loppuraportista, Julkisen hallinnon tietohallinnon ohjauksen ja yhteentoimivuuden kehittäminen, sekä luonnoksesta hallituksen esitykseksi, 14.7.2010

    14.7.2010 Jyväskylän kaupunki

  87. LapIT:n lausunto työryhmän loppuraportista, Julkisen hallinnon tietohallinnon ohjauksen ja yhteentoimivuuden kehittäminen

    9.7.2010 Lapin Informaatioteknologia LapIT Oy

  88. Lausunto, TEM/1647/03.01.08/2010

    8.7.2010 Työ- ja elinkeinoministeriö

  89. VRK:n lausunto työryhmän loppuraportista, Julkisen hallinnon tietohallinnon ohjauksen ja yhteentoimivuuden kehittäminen

    8.7.2010 Väestörekisterikeskus

  90. TEMin lausunto työryhmän loppuraportista, Julkisen hallinnon tietohallinnon ohjauksen ja yhteentoimivuuden kehittäminen

    8.7.2010 Työ- ja elinkeinoministeriö

  91. Lausunto, MML/29/08/2010

    8.7.2010 Maanmittauslaitos

  92. Lausunto

    6.7.2010 Hollolan kunta

  93. Lausunto

    6.7.2010 Lääketeollisuus ry

  94. Lääketeollisuus ry:n lausunto julkisen hallinnon tietohallinnon ohjauksesta ja yhteentoimivuudesta

    6.7.2010 Lääketeollisuus ry

  95. Hollolan kunnan lausunto julkisen hallinnon tietohallinnon ohjauksen ja yhteentoimivuuden kehittäminen -työryhmän loppuraportista sekä tästä annettavasta lainisäädännöstä

    6.7.2010 Hollolan kunta

  96. Lausunto

    5.7.2010 Hyvinkään kaupunki

  97. Lausunto

    5.7.2010 Oulun seudun koulutuskuntayhtymä

  98. Lausunto

    2.7.2010 Eläketurvakeskus

  99. Lausunto, 606/09/2010

    2.7.2010 Verohallinto

  100. Lausunto, 606/09/2010

    2.7.2010 Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyshuollon kuntayhtymä

  101. Verohallinnon lausunto julkisen hallinnon tietohallinnon ohjausta koskevan työryhmän loppuraportista

    2.7.2010 Verohallinto

  102. Eksoten lausunto julkisen hallinnon tietohallinnon ohjausta koskevan työryhmän loppuraportista

    2.7.2010 Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä

  103. Lausunto

    2.7.2010 Lahden kaupunginhallitus

  104. Lausunto, 242/31/2010

    30.6.2010 Valtiontalouden tarkastusvirasto

  105. Valtiontalouden tarkastusviraston lausunto julkisen hallinnon tietohallinnon ohjausta koskevan työryhmän loppuraportista

    29.6.2010 Valtiontalouden tarkastusvirasto

  106. Lausunto, PRH/201/05/2010

    28.6.2010 Patentti- ja rekisterihallitus PRH

  107. Lausunto, 474/2010

    24.6.2010 Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri

  108. Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin lausunto VM:lle työryhmäraportista: Julkisen hallinnon tietohallinnon ohjauksen ja yhteentoimivuuden kehittäminen

    24.6.2010 Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri

  109. Lausunto, 2085/2010

    21.6.2010 Hämeenlinnan kaupunki

  110. Hämeenlinnan kaupungin lausunto työryhmän loppuraportista: Julkisen hallinnon tietohallinnon ohjauksen ja yhteentoimivuuden kehittäminen

    21.6.2010 Hämeenlinnan kaupunki

  111. Jakelussa mainitut; Lausuntopyyntö luonnoksesta hallituksen esitykseksi julkisen hallinnon tietohallinnon ohjauksesta ja tietojärjestelmien yhteentoimivuudesta annettavaksi lainsäädännöksi PDF

    9.6.2010 Valtiovarainministeriö

  112. Jakelussa mainitut; Lausuntopyyntö työryhmän loppuraportista: Julkisen hallinnon tietohallinnon ohjauksen ja yhteentoimivuuden kehittäminen PDF

    9.6.2010 Valtiovarainministeriö

Other documents and memorandums

  1. Tiedote 59/2011; Tietohallintolaki voimaan syyskuussa / Informationsförvaltningslagen träder i kraft den 1 september 2011

    9.6.2011 Valtiovarainministeriö

  2. Tiedote 138/2010; Julkisen hallinnon tietohallintoa yhtenäistetään / Den offentliga förvaltningens informationsförvaltning förenhetligas

    4.11.2010 Valtiovarainministeriö

  3. Esittelylupa, OM 35/48/2010

    20.10.2010 Oikeusministeriö

  4. Oikeusministeriölle; esittelylupapyyntö koskien julkisuuslain 18 ja 36 §:n muuttamista

    18.10.2010 Valtiovarainministeriö

  5. Ilmoitus lausunnon viivästymisestä

    9.8.2010 Liikenne- ja viestintäministeriö

  6. Lisäaikapyyntö lausunnon antamiselle 30.8.2010 asti

    23.6.2010 Espoon kaupunki

  7. Tiedote 75/2010; Julkisen hallinnon tietohallinnon ohjausta ja järjestelmien yhteentoimivuutta parannetaan / Styrningen av den offentliga förvaltningens informationsförvaltning och kompatibiliteten hos system ska förbättras

    9.6.2010 Valtiovarainministeriö

  8. Edustajan nimeäminen, OM 53/022/2009

    24.11.2009 Oikeusministeriö

  9. Edustajien nimeäminen, STM/3639/2009

    16.10.2009 Sosiaali- ja terveysministeriö

  10. Edustajan nimeäminen

    12.10.2009 Opetusministeriö

  11. Edustajan nimeäminen, 2009-4346 385/00.04.00/2009

    12.10.2009 Puolustusministeriö

  12. Edustajan nimeäminen

    9.10.2009 Kansaneläkelaitos

  13. Edustajan nimeäminen

    9.10.2009 Työ- ja elinkeinoministeriö

  14. Edustajan nimeäminen, 510/02/2009

    8.10.2009 Valtiokonttori

  15. Edustajien nimeäminen, 2720/90/2009

    5.10.2009 Suomen Kuntaliitto

  16. Edustajan nimeäminen

    5.10.2009 VM/BO

  17. Jakelussa mainitut; Jäsenesityspyyntö

    30.9.2009 Valtiovarainministeriö

Publications and reports

  1. Julkisen hallinnon tietohallinnon ohjaus ja yhteentoimivuus. Lainsäädäntötyöryhmä PDF

    Valtiovarainministeriö

    Muu laatija: Valtiovarainministeriö; Julkaisunumero: 29/2010; Julkaisuvuosi: 2010; WWW-osoite: http://www.vm.fi/vm/fi/04_julkaisut_ja_asiakirjat/01_julkaisut/04_hallinnon_kehittaminen/20100920Julkis/name.jsp;

Setting-up and organisation

  1. Esitys; Julkisen hallinnon tietohallinnon ohjaus ja yhteentoimivuus-hankkeen työryhmän täydentäminen; IT-konserniohjauksen sihteeristöön Simo Tanner, 334/90/2010

    1.3.2010 Suomen Kuntaliitto

  2. Edustajan vaihtaminen Julkisen hallinnon tietohallinnon ohjaus ja yhteentoimivuus -hankkeeseen, IT-konserniohjauksen lainsäädäntötyöryhmään Jaana Kosken tilalle Pekka Järvinen

    7.12.2009 Sosiaali- ja terveysministeriö

  3. Asettamispäätös PDF

    30.10.2009 Valtiovarainministeriö

Links to other projects

  • Sähköisen asioinnin ja demokratian vauhdittamisohjelma

    VM038:00/2009 Completed

    14.4.2009 – 31.12.2015 Ministry of Finance | Development project

    • information technology
    • electronic transactions
    • information society
    • data systems
    • Julkisen hallinnon tietohallinnon ohjaus ja yhteentoimivuus -hanke

      VM038:03/2009 Completed

      2.11.2009 – 31.5.2010 Ministry of Finance | Statute drafting

      • information technology
      • information administration
      • governance improvement
      • information society
      • data systems
    • SADe-ohjelman Yrityksen palvelukokonaisuuden klusteriryhmä

      VM038:15/2009 Completed

      1.1.2013 – 31.12.2015 Ministry of Finance | Development project

    • SADe-ohjelman Kansalaisen yleisneuvontapalvelu -erillishankkeen klusteriryhmä

      VM038:14/2009 Completed

      1.8.2012 – 31.12.2015 Ministry of Finance | Development project

      • information technology
      • electronic transactions
      • public services
    • Kansalaisen yleisneuvontapalvelun organisaatio- ja henkilöstötyöryhmä

      VM038:13/2009 Completed

      17.10.2011 – 29.2.2012 Ministry of Finance | Development project

      • governance improvement
      • public services
    • SADe-ohjelman Kansalaisen yleisneuvontapalvelun klusteriryhmä

      VM038:12/2009 Completed

      16.8.2011 – 31.3.2012 Ministry of Finance | Development project

      • information technology
      • electronic transactions
      • public services
    • SADe-ohjelman Etäpalvelut-erillishankkeen klusteriryhmä

      VM038:11/2009 Completed

      8.12.2010 – 31.12.2015 Ministry of Finance | Development project

    • SADe-ohjelman Yrityksen palvelukokonaisuuden klusteriryhmä

      VM038:10/2009 Completed

      1.3.2010 – 31.12.2012 Ministry of Finance | Development project

      • information technology
      • electronic transactions
      • employers
      • governance improvement
      • data communications
      • public services
      • data systems
      • enterprises
    • SADe-ohjelman Sosiaali- ja terveysalan palvelukokonaisuuden klusteriryhmä

      VM038:09/2009 Completed

      1.4.2010 – 31.12.2015 Ministry of Finance | Development project

      • electronic transactions
      • public services
      • health services
    • SADe-ohjelman Rakennettu ympäristö ja asuminen -palvelukokonaisuuden klusteriryhmä

      VM038:08/2009 Completed

      1.3.2010 – 31.12.2015 Ministry of Finance | Development project

      • governance improvement
      • information society
      • residence
      • public services
      • data systems
      • environment
    • SADe-ohjelman Osallistumisympäristö palvelukokonaisuuden klusteriryhmä

      VM038:07/2009 Completed

      1.3.2010 – 31.12.2015 Ministry of Finance | Development project

      • governance improvement
      • information society
      • public services
      • data systems
    • Suomi.fi-portaalin ohjausryhmä

      VM038:06/2009 Completed

      30.10.2009 – 31.12.2010 Ministry of Finance | Development project

      • electronic transactions
      • development (active)
    • Kansalaisen yleisneuvontapalvelu -hanke

      VM038:05/2009 Completed

      2.11.2009 – 31.3.2012 Ministry of Finance | Development project

      • electronic transactions
      • governance improvement
      • information society
      • public services
    • SADe-ohjelman oppijan verkkopalvelukokonaisuuden klusteriryhmä

      VM038:04/2009 Completed

      2.11.2009 – 31.12.2015 Ministry of Finance | Development project

    • Valtion tietojärjestelmähankkeiden arviointitoiminnon käynnistämisen valmistelutyöryhmä

      VM038:02/2009 Completed

      2.11.2009 – 30.6.2010 Ministry of Finance | Development project

      • information technology
      • information administration
      • information society
      • data systems
      • development (active)
    • JulkIT-ratkaisuiden operatiivisesta tuotannosta ja hallinnoinnista vastaavan organisaation valmistelu- ja lainsäädäntöhanke

      VM038:01/2009 Completed

      2.11.2009 – 30.11.2010 Ministry of Finance | Statute drafting

      • information technology
      • information administration
      • government offices
      • governance improvement
      • information society
      • public services
      • municipalities

Developing and statute drafting in the Government

The ministries implement the Government Programme, draft acts and other statutes, and promote reforms through different kinds of projects, working groups and bodies. Information on all this is available on the Government website.

All ministries' projects are available on the Government website valtioneuvosto.fi/en/projects

Valtiovarainministeriö frontpage Valtiovarainministeriö

Snellmaninkatu 1 A, Helsinki PO Box 28

FI-00023 Government, Finland

Tel. +358 295 16001

About the site

Data protection

Accessibility statement

Sitemap

Questions and feedback

  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Economic Policy
      • Starting points for economic policy
        • General government finances
        • Economic framework
        • Fiscal policy
        • Structural policy
      • Spending limits in central government finances and the budget
        • Central government spending limits
        • The budget
      • EU and the economy
        • European Semester
        • Fiscal rules
        • Budget
      • Assessment and monitoring of central government finances
        • Credit Ratings
        • International comparison of the Finnish economy
      • International Financial Affairs
        • Coalition for Climate Action
      • Discretionary government grants
    • Economic Prospects
      • Economic forecasts
        • Monthly data on public finances and data on contingent liabilities
        • Revenue Working Group
        • Economic trends in construction
      • Descriptions of methods
      • Economic analyses
    • Taxation
      • Tax system
      • Personal taxation
        • Taxation of earned income
        • Taxation of capital income
        • Taxation at source on interest
        • Taxation of inheritance and gifts
        • Taxation of asset transfers
      • Business taxation
      • International income taxation
        • Co-operation in international taxation
        • Tax agreements
      • Real estate taxation
      • Value Added Tax
        • Tax on Insurance Premiums
      • Excise Duty
      • Road transport taxation
      • Customs
      • Tax expenditures
    • Financial Markets
      • Regulation of financial markets
        • Sanctions in the financial markets
        • New financial technologies
      • Stability and supervision
      • Government financial policy
      • Preventing money laundering and terrorist financing
        • Prevention
        • Legislation
    • Governance Policy
      • Openess, trust and ethics
      • Core principles and future of governance policy
        • Futures work and evaluations of governance policy
        • International activities
        • Proactive governance through anticipatory innovation
      • Public Service Leadership
        • Shared values and principles for public service leadership
        • Joint development and events
        • Position and service relationships of senior management
        • Leaders selection and career management
        • Preconditions for succeeding
        • Evidence-based management
        • Support for the senior management in central government
      • Structures, guidance and direction of administration
        • Central government
        • Municipal administration
        • Systems for guidance and direction
      • Management and steering of central government finances
        • Central government financial administration
      • Internal control and risk management
      • Shared government services
        • State properties
        • Government procurement
        • Financial and HR services
        • Education and training services
      • Public sector innovations
    • Local Government Affairs
      • Legislation on municipalities
        • Municipal structure
        • Local government employees
      • Local government’s duties and activities
        • Cooperation between the state and the municipalities
          • Advisory Committee on Local Government Finances and Administration
          • Evaluation of basic services
        • International cooperation
      • Local government finances
    • Wellbeing Services Counties
      • Duties and other activities
        • Wellbeing services counties
        • Cooperation
        • Decision-making
        • Guidance
        • Opportunities to influence and participate
      • Finances of the wellbeing services counties
        • Funding
        • Additional funding
        • Budget and financial plan
        • Investments
      • Negotiations with wellbeing services counties
    • Public Sector ICT
      • Digitalisation
        • Digital services
        • Artificial intelligence and robotisation
          • Guidelines on using generative artificial intelligence to support and assist work in public administration
        • Digitalising and automating life and business events
          • Programme to promote life event based digitalisation
            • Questions and answers regarding life event based digitalisation
          • Easing the management of the affairs of a deceased relative
            • Frequently asked questions about the programme to ease the management of the affairs of a deceased relative
        • Priority of digital communications by public authorities
      • Information policy and steering
        • Information management map of public administration
        • Information policy report
        • Open data
        • Architectures
        • Project on redesigning the system of personal identity codes
        • Government policy programmes
          • Opening up and using public data
        • Steering of information management in public administration
          • Advisory boards on information management in public administration
        • Ethical Guidelines for AI in Public Administration
        • Interoperable Europe
      • Information security and cybersecurity
      • International cooperation on digitalisation and ICT
      • Information Management Board
    • Government as Employer
      • Collective Bargaining
        • Industrial peace
        • Agency-level collective bargaining 
        • Local union representatives
        • Occupational health and safety 
        • Cooperation
      • General collective agreements for government 
      • Terms and conditions of employment relationship
        • Pay, incentive schemes
          • Pay system in central government
          • Performance-related pay
          • Employees' mutual funds
        • Working hours
        • Annual leave
        • Official journeys
        • Absence
        • Benefits in kind
        • Occupational health care
      • Guidelines and regulations
      • Civil service law
      • Values and civil service ethics
        • Advisory Body on Civil Service Ethics
      • Support for personnel management
        • Central Government Human Resources Strategy
        • Personnel planning
        • Multi-location working in central government
        • Recruitment
        • Competence development
        • Personnel rotation and exchanges of public officials
        • Equality and equity
        • Tools and methods
        • Central government medals of merit for public officials
      • State personnel as statistics
  • Current issues
    • News archive
    • Russian Attack on Ukraine
    • Securing daily payments
    • Sustainable Growth Programme for Finland
      • Finland’s Recovery and Resilience Plan
        • Green transition
        • Digitalisation
        • Employment and skills
        • Health and social services
        • REPowerEU
      • Process
    • Nordic cooperation
      • Nordic Council of Ministers for Digitalisation
      • World’s smoothest cross-border mobility and daily life through digitalisation
    • Sign up for news
  • Projects and legislation
    • Coordinating services and premises
      • Reshaping of regionalisation
      • Renewal of central government’s service and premises network in 2020s
        • Frequently asked questions about the renewal of the services and premises network
        • Regional progress of the reform
    • Project to implement the reformed eIDAS Regulation nationally
      • European Digital Identity Wallet
        • Questions and answers about the European wallet application
        • Piloting European Digital Identity Wallet
    • ProcurFinland – making public procurement more effective
      • National Public Procurement Data Repository
    • Coordination Group for Digitalisation
      • Advisory boards
      • Digital statutes in the EU
    • Development of internal control and risk management
    • Opening up and using public data
    • Project to implement the gambling system reform
    • Reform of regional state administration
  • Publications
    • Web publications
      • Economic Survey, Autumn 2025
      • Economic Survey Winter 2025
  • Ministry
    • Task and objectives
    • Management and organisation
      • Ministers
        • Minister of Finance
        • Minister of Local and Regional Government
        • Minister of Economic Affairs
      • Management
      • Departments
    • Boards
      • Finnish Productivity Board
        • Board members
    • Ministry of Finance's branch of government
      • Agencies
      • State-owned companies and unincorporated State enterprises
      • Funds
    • Whistleblower protection
    • Ministry as a workplace
    • History
  • Contact information
    • Contact information and visiting address
    • Personnel search
    • Media and Communications Unit

Contact