SADe-ohjelman Yrityksen palvelukokonaisuuden klusteriryhmä
VM038:15/2009 Development
Klusteriryhmän (VM:n asettama johtoryhmä) tehtävänä on ohjata ja seurata hankkeen toteutusta ja palvelujen käyttöönottoa sekä osallistua hankkeen toteutuksen arviointiin. Klusteriryhmä toimii SADe-ohjelman johtoryhmän ohjauksessa ja vuorovaikutuksessa muiden ohjelman työryhmien kanssa.
Klusteriryhmän tehtävät ja vastuut
1. Vastaa hankkeen ohjauksesta ja seurannasta
2. Esittää toimijoiden ja sidosryhmien tarpeet hankkeelle
3. Ottaa kantaa esitettyihin toteutusvaihtoehtoihin ja puoltaa haluamaansa vaihtoehtoa tai palauttaa asian valmisteluun
4. Klusteriryhmän jäsen vastaa omalta osaltaan tiedonkulusta ja kahdensuuntaisesta viestin-nästä omassa organisaatiossaan ja oman organisaationsa sidosryhmille sekä oman orga-nisaationsa osaamisen välittämisestä hankkeelle.
Klusteriryhmän päätösvaltuudet
1. Puoltaa hankepäällikön valmistelemat toimenpide-ehdotukset
2. Puoltaa tuotoksien hyväksymistä
3. Ohjaa päätösvastuun joko hankkeen omistajalle tai ohjelman johtoryhmälle
4. Tekee tarvittaessa ...
Basic information Completed
Project number VM038:15/2009
Case numbers 386/00.01.00.01/2013
Set by Ministry of Finance
Term/schedule 1.1.2013 – 31.12.2015
Date of appointment 28.2.2013
Goals and results
Yrityksen palvelukokonaisuuden tavoitteena on rakentaa Yritys-Suomi-verkkopalveluun yrityksen perustamista ja työnantamista tukevia yhteiskäyttöisiä ja asiakaslähtöisiä sähköisiä palveluja, jotka nivoutuvat saumattomasti ja täydentävät muiden kanavien kautta annettavaa yrityspalvelua.
Tavoitteena on tuottaa palvelukokonaisuus, joka täyttää eri osapuolten eli yrittäjyyttä harkitsevien, yritystä perustavien yrittäjien, työnantajien sidosryhmien ja viranomaistehtäviä hoitavien viran-omaisten vaatimukset, SADeohjelman asettamat vaatimukset palvelukokonaisuuksille, yleiset julkisten palvelujen vaatimukset sekä lainsäädännön mukaiset vaatimukset. Palvelukokonaisuu-dessa olevat yksittäiset palvelut täyttävät edellä mainittujen yleisten vaatimusten lisäksi palvelu-tyyppikohtaisen vaatimuksen eli sen, että palvelu tuotetaan sille parhaiten soveltuvalla resurssiko-konaisuudella (asiantuntijapalvelu vaatii asiantuntijaa, rutiini voidaan toteuttaa itsepalveluna säh-köisessä palveluympäristössä).
Tavoitteet yritysasiakkaille:
- Tiedon laadun ja osaamisen parantuminen
- Hallinnollisen taakan keventyminen (esim. palkkaperusteinen ilmoittaminen tehostuu)
- Asiantuntijoiden tehokas hyödyntäminen (yksityiset asiantuntijat tuodaan osaksi asiakkaan prosessia)
Tavoitteet viranomaisille (ml. kunnat):
- Hallinnon tehokkuuden parantuminen
- Asiakaspalvelun parantuminen (yritysneuvojille tuotetaan sähköisiä työkaluja ku-ten esim. neuvojan Oma Yritys-Suomi-palvelu / neuvojan sähköinen työtila)
- Viranomaisten välisen toiminnan ja tietojenvälityksen tehostuminen
- Mahdolliset päällekkäisyydet prosesseissa ja tietovarannoissa vähentyvät
Tavoitteet muille sidosryhmille:
- Verkottumisen edistäminen
Yrityksen palvelukokonaisuus toteutetaan jatkuvasti päivitettävien hankesuunnitelmien mukaises-ti.
SADe-ohjelmassa toteutettavien hankkeiden tulee täyttää seuraavat valintakriteerit: asiakaslähtöisyys ja laatu, merkittävyys, poikkihallinnollisuus, tuottavuuspotentiaali, toteutuksen kustannustehokkuus, käynnistysvalmius ja toteutuksen nopeus, käyttöönottovalmius ja -kelpoisuus, säädösmuutosten tarve ja valmius niiden toteuttamiseen, yhteensopivuus julkishallinnon kokonaisarkkitehtuurin kanssa sekä innovatiivisuus ja luovuus. Erityisesti kuntien tuottavuushyötyihin tulee kiinnittää huomiota.
Starting points
SADe-ohjelman tavoitteena on tuottaa asiakaslähtöisiä ja yhteentoimivia, julkisen sektorin kustannustehokkuutta ja laatua vahvistavia sähköisiä palvelukokonaisuuksia kansalaisten, yritysten ja viranomaisten käyttöön. Ohjelman toimikausi kestää vuoden 2015 loppuun.
Lähtökohtana on asiakkaan palvelutarpeiden toteuttaminen elämänkaaren eri vaiheissa ja tilanteissa hallinnonaloista ja organisaatioiden rajoista riippumatta. Asiakkaan näkökulmasta tavoitellaan nykyistä sujuvampaa ja helpompaa asiointia sekä uusia osallistumisen ja vuorovaikutuksen muotoja. Tarkoituksena on uudistaa julkisen hallinnon palvelutuotantoprosesseja sähköistä asiointia ja tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntäen, siten että asiakkaiden saama hyöty lisääntyy, tuottavuus paranee ja syntyy ajan- ja kustannussäästöjä. Kuntien tuottavuushyötyjen saavuttamiseen kiinnitetään erityistä huomiota.
Ohjelman asettaminen perustuu hallituksen 6.3.2009 hyväksymään kannanottoon sähköisen asioin-nin ja tietoyhteiskuntakehityksen vauhdittamisesta, ja sen toteuttaminen on yksi hallituksen kärki-hankkeista (strateginen painopistealue II Julkisen talouden vakauttaminen). Ohjelma tukee ja to-teuttaa osaltaan julkisen hallinnon ICT-strategiaa ja osallistuu vaikuttavuus- ja tuloksellisuusohjel-maan, asiakkuusstrategiahankkeeseen, kuntien tuottavuus- ja tuloksellisuusohjelmaan ja julkisen asiakaspalvelun kehittämishankkeeseen. Ohjelman etenemisestä raportoidaan hallitusohjelman seurantamenettelyyn, Hallinnon ja aluekehityksen ministerityöryhmälle (HALKE), JulkICT-toiminnon johdolle ja Julkisen hallinnon tietohallinnon neuvottelukunnalle (JUHTA). Tarvittaessa ohjelman etenemistä käsitellään talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa.
SADe-ohjelmaan sisältyy viisi sähköisen asioinnin palvelukokonaisuutta sekä kaksi erillishanketta, jotka toteutetaan ohjelmalle asetettujen tavoitteiden ja yhteisten menettelytapojen mukaisesti. Oh-jelman johtoryhmässä ovat edustettuina hankkeiden vastuutahot, Suomen Kuntaliitto, kunnat ja valtiovarainministeriö.
Setting-up and organisation
SADe-ohjelman Yrityksen palvelukokonaisuuksien klusteriryhmän jäsenmuutospäätös PDF
16.10.2014 Valtiovarainministeriö
SADe-ohjelman Yrityksen palvelukokonaisuuksien klusteriryhmän jäsenmuutospäätös PDF
10.3.2014 Valtiovarainministeriö
SADe-ohjelman Yrityksen palvelukokonaisuuden klusteriryhmän jäsenmuutospäätös PDF
6.2.2014 Valtiovarainministeriö
SADe-ohjelman Yrityksen palvelukokonaisuuksien klusteriryhmän jäsenmuutospäätös PDF
31.10.2013 Valtiovarainministeriö
SADe-ohjelman Yrityksen palvelukokonaisuuden klusteriryhmän asettamispäätös PDF
28.2.2013 Valtiovarainministeriö
Developing and statute drafting in the Government
The ministries implement the Government Programme, draft acts and other statutes, and promote reforms through different kinds of projects, working groups and bodies. Information on all this is available on the Government website.
All ministries' projects are available on the Government website valtioneuvosto.fi/en/projects