Maakunta- ja sote-uudistuksen projektiohjausryhmä
VM104:00/2017 Development
Projektiohjausryhmä vastaa uudistuksen lakivalmistelun ja toimeenpanon ohjauksesta ja toteutuksesta hallituksen linjausten mukaisesti ja siitä, että uudistusten tavoitteiden saavuttamiselle on edellytykset. Projektiohjausryhmä laatii puheenjohtajistolleen ja jäsenistölleen henkilökohtaiset tehtävänkuvaukset työskentelyn alettua.
Basic information Completed
Project number VM104:00/2017
Case numbers VM/1697/00.01.00.01/2017
Set by Ministry of Finance
Term/schedule 21.9.2017 – 31.3.2018
Date of appointment 21.9.2017
Relation to the Government Programme
Sipilä
Reformit
Key projects Maakuntauudistus
Measures Maakuntauudistus
Contact person
Sonja Manssila, erityisasiantuntija
tel. 0295530534
[email protected]
Goals and results
Maakuntauudistuksella luodaan selkeä työnjako kunnan, maakunnan ja valtion välillä sekä kootaan valtion aluehallinto ja laissa säädetty kuntien yhteistoiminnassa pääosin nykyisin hoidettu tehtäväkokonaisuus nykyistä harvemmissa organisaatioissa ja selkeästi järjestetyssä maakuntahallinnossa hoidettavaksi. Maakuntauudistus vahvistaa hallinnon kansanvaltaisuutta sekä mahdollistaa julkisten palveluiden vaikuttavuuden ja hallinnon tehokkuuden parantamisen kokoamalla tehtäviä maakunnassa järjestettäviksi kokonaisuuksiksi. Maakuntauudistuksen yhteydessä toteutetaan myös aluekehityksen sekä valtion rahoittamien ja järjestämien työllisyys- ja elinkeinopalveluiden uudistaminen kasvupalveluiksi sekä useita muita toiminnallisia uudistuksia eri hallin-nonaloilla.
Starting points
Hallitus antoi maakuntien perustamista ja sote- järjestämisuudistusta koskevan esityksen eduskunnalle 2. maaliskuuta 2017 (HE 15/2017 vp.). Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi muun muassa maakuntalaki, laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä sekä niiden yhteinen voimaanpanolaki. Lisäksi esityksessä on maakunta- ja sote-uudistuksen edellyttämät muutokset muuhun lainsäädäntöön. Esityksen mukaan Suomeen muodostetaan 18 maakuntaa. Maakunnat olisivat julkisoikeudellisia yhteisöjä, joilla on alueellaan itsehallinto.
Lisäksi hallitus antoi 9.5.2017 esityksen eduskunnalle laeiksi asiakkaan valinnanvapaudesta sosiaali- ja terveydenhuollossa (HE 47/2017). Lain tavoitteena on edistää sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaiden mahdollisuuksia valita palvelun tuottaja ja parantaa palvelujen saatavuutta ja laatua.
Hallituksen esitysten kokonaisuudessa esitetään maakuntapohjaista sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisen mallia, johon kuuluu myös palveluiden käyttäjien nykyistä laajempi valinnanvapaus. Lisäksi maakuntauudistuksella luodaan perusta sosiaali- ja terveydenhuollon vahvalle järjestäjälle sekä kustannusvaikuttavalle organisoinnille ja selkeä työnjako kunnan, kuntaa laajempaa aluetta edellyttävän toiminnan ja alueellisen hallinnon sekä valtion välillä. Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen tavoitteena on vähentää hyvinvointi- ja terveyseroja erityisesti perustason palveluita ja palveluiden yhteensovittamista parantamalla sekä jarruttaa sosiaali- ja terveydenhuollon menojen ennustettua kasvua 3 miljardilla eurolla vuoden 2029 loppuun mennessä ja näin vähentää julkisen talouden kestävyysvajetta. Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen kantavat osat ovat sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisen kokoaminen 18 maakunnalle ja järjestämisen vahvistaminen, palveluiden asiakaskeskeinen ja asiakas-lähtöinen integraatio sujuviksi ja vaikuttaviksi kokonaisuuksiksi, asiakkaan valinnan-vapauden laajentaminen sekä kattava digitalisointi ja sen antamien mahdollisuuksien hyödyntäminen.
Additional information
Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus ja maakuntauudistus ovat poikkeuksellisen laa-jakantoisia julkisen hallinnon ja palveluiden reformeja. Samalla niiden yhteydessä to-teutetaan laaja julkisen hallinnon ja julkisten palveluiden digitalisointiohjelma. Val-tioneuvosto on tehnyt 28.6.2017 periaatepäätöksen maakuntien tietojärjestelmien oh-jaamisesta, hallinnoinnista ja kehittämisestä. Valtioneuvosto päättää julkisen talouden suunnitelmassa maakuntien merkittävien investointien hyväksyttävyydestä sekä maa-kuntien tehtävien rahoitusta koskevista esityksistä, sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämisen strategisista tavoitteista ja niiden osana digitalisaation hyödyntämistä koskevista tavoitteista ja niitä koskevista valtion toimenpiteistä sekä lainsäädännön mukaisesti tietohallintoa ja yhteentoimivuutta sekä standardointia koskevista yleisistä linja-uksista (digitalisointi- ja tietopolitiikan perusteet ja periaatteet). Periaatepäätöksen mukaan vahvistetaan valtion yhteistä ohjausta perustamalla valtioneuvoston yhteinen ohjaustoiminto maakuntien ja niiden järjestämisvastuulla olevien palveluiden digitalisoinnin toteuttamiseksi.
Valtiovarainministeriö, sosiaali- ja terveysministeriö ja työ- ja elinkeinoministeriö ovat tänään asettaneet maakunta- ja sote -uudistuksen projektiohjausryhmän. Projektiohjausryhmä vastaa uudistuksen lakivalmistelun ja toimeenpanon ohjauksesta ja toteutuksesta hallituksen linjausten mukaisesti ja siitä, että uudistusten tavoitteiden saavuttamiselle on edellytykset. Projektiohjausryhmä laatii puheenjohtajistolleen ja jäsenistölleen henkilökohtaiset tehtävänkuvaukset työskentelyn alettua.
Setting-up and organisation
Maakunta- ja sote-uudistuksen projektiohjausryhmän alaisten valmisteluryhmien lakkauttamien PDF
27.3.2018 Maakunta- ja sote-uudistuksen projektiohjausryhmä
Maakunta- ja sote-uudistuksen projektiohjausryhmän lakkauttamien PDF
26.3.2018 VM, STM ja TEM
Asettamispäätös Maakunta- ja sote-uudistuksen projektiohjausryhmä VM104:00/2017 PDF
21.9.2017 Valtiovarainministeriö/Kunta- ja aluehallinto-osasto/Kuntakehitysyksikkö
Asettamispäätöksen liite: Maakunta- ja sote-uudistuksen projektiohjausryhmän valmisteluryhmät PDF
21.9.2017 Valtiovarainministeriö/Kunta- ja aluehallinto-osasto/Kuntakehitysyksikkö
Other documents and memorandums
Sosiaali- ja terveysministeriön jäsenmuutoesitys Maakunta- ja sote-uudistuksen projektiohjausryhmään PDF
11.12.2017 Sosiaali- ja terveysministeriö
Esitys maakuntarahoitus -valmisteluryhmän jäsenmuutoksista PDF
25.9.2017 Valtiovarainministeriö/Kunta- ja aluehallinto-osasto
-
18.9.2017 Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL)
Ympäristöministeriön jäsenten nimeäminen Maakunta- ja sote-uudistuksen projektiohjausryhmään PDF
18.9.2017 Ympäristöministeriö
-
18.9.2017 Etelä-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
-
18.9.2017 Maa- ja metsätalousministeriö
-
18.9.2017 Liikenne- ja viestintäministeriö
Kelan jäsenten nimeäminen Maakunta- ja sote-uudistuksen projektiohjausryhmään PDF
15.9.2017 Kela
-
14.9.2017 Opetus- ja kulttuuriministeriö
-
13.9.2017 Työ- ja elinkeinoministeriö
-
13.9.2017 Pohjois-Suomen aluehallintovirasto
Sisäministeriön jäsenen nimeäminen Maakunta- ja sote-uudistuksen projektiohjausryhmään PDF
12.9.2017 Sisäministeriö
-
8.9.2017 Sosiaali- ja terveysministeriö
Valtiovarainministeriön viestinnän jäsenen nimeäminen Maakunta- ja sote-uudistuksen projektiohjausryhmään; Thomas Sund (varajäsen Eeva-Kaisa Kivistö)
7.9.2017 Valtiovarainministeriö / Viestintäosasto
Nimeämispyyntö maakunta- ja sote-uudistuksen projektiohjausryhmään, 4.9.2017 PDF
7.9.2017 Valtiovarainministeriö
Oikeusministeriön jäsenten nimeäminen Maakunta- ja sote-uudistuksen projektiohjausryhmään PDF
7.9.2017 Oikeusministeriö
Valtiovarainministeriön budjettiosaston jäsenen nimeäminen Maakunta- ja sote-uudistuksen projektiohjausryhmään; Hannu Mäkinen
6.9.2017 Valtiovarainministeriö / Budjettiosasto
Kuntaliiton jäsenten nimeäminen Maakunta- ja sote-uudistuksen projektiohjausryhmään PDF
6.9.2017 Suomen Kuntaliitto ry
-
6.9.2017 Etelä-Karjalan liitto
-
29.8.2017 Kela
Ungrouped
Person
Role, Term
Manssila, Sonja
erityisasiantuntija
Ministry of Finance
Role: Project contact person
21.9.2017 –
Developing and statute drafting in the Government
The ministries implement the Government Programme, draft acts and other statutes, and promote reforms through different kinds of projects, working groups and bodies. Information on all this is available on the Government website.
All ministries' projects are available on the Government website valtioneuvosto.fi/en/projects