Skip to content
  • Finnish Government
    • Prime Minister's Office
    • Ministry of Defence
    • Ministry of Transport and Communications
    • Ministry for Foreign Affairs
    • Ministry of Finance
    • Ministry of Economic Affairs and Employment
    • Ministry of Justice
    • Ministry of Education and Culture
    • Ministry of Social Affairs and Health
    • Ministry of the Interior
    • Ministry of Agriculture and Forestry
    • Ministry of the Environment

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Valtiovarainministeriö frontpage
Navigation
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Economic Policy Budget, EU, international affairs
    • Economic Prospects Forecasts
    • Taxation Tax system and preparation
    • Financial Markets Stable and well functioning markets
    • Governance Policy Public management and structures
    • Local Government Affairs Finance, structures and cooperation
    • Wellbeing Services Counties Duties, other activieties and finances
    • Public Sector ICT Information policy and steering
    • Government as Employer Personnel and employer activity
  • Current issues
  • Projects and legislation
  • Publications
  • Ministry
  • Contact information
  • Valtiovarainministeriö
  • en
  • Projects and legislation
  • Project

Etäosallistuminen ja verkkokokoukset osakeyhtiöissä, asunto-osakeyhtiöissä ja osuuskunnissa

OM030:00/2021 Statute drafting

Oikeusministeriön asettama työryhmä valmistelee hallituksen esityksen muotoon laadittu ehdotus osakeyhtiölain, asunto-osakeyhtiölain ja osuuskuntalain ja niiden muutosehdotuksiin mahdollisesti liittyvän muun lainsäädännön muuttamisesta.

Basic information Completed

Project number OM030:00/2021

Case numbers VN/12884/2021

Set by Ministry of Justice

Task class Preparation of a government proposal

Term/schedule – 8.7.2022

Date of appointment 18.5.2021

  • remote participation
  • limited companies
  • housing companies
  • cooperatives

Law drafting

HE laeiksi osakeyhtiölain, asunto-osakeyhtiölain, osuuskuntalain ja yhdistyslain muuttamisesta

  • 1

    Under preparation

    Added to session on 27.8.2021
  • 2

    Estimated week of presentation

    Estimated new week of presentation 16/2022
    Original estimated week of presentation 17/2022
  • 3

    Submitted to Parliament

    21.4.2022
    HE 47/2022 Information on parliamentary proceedings
  • 4

    Current stage: Statute adopted

    • Finlex 660/2022
    • Finlex 661/2022
    • Finlex 662/2022
    • Finlex 663/2022

Parliamentary reply EV 79/2022

Esitys yhtiökokousta ja osuuskunnan kokousta koskevan osakeyhtiölain, asunto-osakeyhtiölain ja osuuskuntalain sääntelyn muuttamiseksi etäosallistumisen helpottamiseksi ja etäkokouksen sallimiseksi.

Minister in chargeMinister of Justice Henriksson

Additional information

  • Submitted to Parliament as urgent: parliamentary reply before parliamentary recess.

Contact person
Jyrki Jauhiainen, Lainsäädäntöneuvos
tel. +358 295 150 074
[email protected]

Project status

3.3.2022 Lausuntotiivistelmä

Round for comments

Lausunnonantajat kannattivat mietinnön tavoitteita ja suhtautuivat pääosin myönteisesti muutosehdotuksiin. Merkittävä enemmistö lausunnonantajista kannatti hybridikokouksen nimenomaista määrittelyä sekä kokonaan etänä, ilman kokouspaikkaa, pidettävien yhtiökokousten ja osuuskunnan kokousten sallimista yhtiöjärjestys- tai sääntömääräyksen perusteella. Myös hybridikokouksen järjestämisvelvollisuuden sisältävän yhtiöjärjestysmuutoksen tekemiseen tavallisella enemmistöpäätöksellä suhtauduttiin myönteisesti.

Asunto-osakeyhtiöitä koskevaan ehdotukseen hybridikokouksen järjestämisvelvollisuudesta vähintään 30 osakehuoneiston asunto-osakeyhtiössä kolmen osakkaan vaatimuksesta suhtauduttiin myönteisesti, mutta moni lausunnonantaja ehdotti velvollisuuden sitomista 10 %:n vähemmistön vaatimukseen kolmen osakkaan sijasta. Vastaavasti ehdotettiin muutettavaksi vähemmistön oikeutta vaatia hybridikokousta yhtiössä, joka on siirtynyt etäkokouksiin.

Kaikki lausunnonantajat suhtautuivat myönteisesti sitovaa etäosallistumisilmoitusta koskevaan ehdotukseen. Huomattava osa lausunnonantajista katsoi, että perinteistä, hybridi- ja etäkokousosallistumista täydentävien etäosallistumismahdollisuuksien edellytyksiä tulisi selventää, jotta vältytään tulkintaepäselvyyksiltä ja tarpeettoman epäyhtenäiseltä yhtiökokouskäytännöltä. Selvä enemmistö lausunnonantajista katsoi, että pörssi- ja FN-yhtiöissäkin hybridikokousten järjestämisen yleistymisen edistämiseksi riittää, että yhtiökokouksen enemmistöpäätöksellä voidaan päättää hybridikokouksen järjestämiseen velvoittavasta yhtiöjärjestyksen muutoksesta (ei laajaa kannatusta mietinnössä esitellyille täydentäville sääntelyvaihtoehdoille hybridikokousten yleistymisen nopeuttamiseksi pörssi- ja FN–yhtiöissä).

Teknisestä häiriöstä aiheutuvaa yhtiökokouksen keskeyttämistä koskeviin ehdotuksiin suhtauduttiin lähes yksimielisen myönteisesti. Osa lausunnonantajista kuitenkin katsoi, että keskeyttämisen edellytykset tulisi rajata päätöksenteon pätevyyden vaarantaviin tilanteisiin ja että keskeytetyn kokouksen jatkamisajankohta tulisi säännellä joustavammin

Additional information
  • Lausuntotiivistelmä

Goals and results

Tavoitteena on helpottaa osakeyhtiöiden, asunto-osakeyhtiöiden ja osuuskuntien yhtiökokousten sekä osuuskunnan ja edustajiston kokouksiin etäosallistumista ja sallia verkkokokousten järjestäminen siten, että yhteisöissä voidaan hyödyntää uuden kokoustekniikan mahdollisuudet. Lisäksi tarkoituksena on helpottaa ja lisätä osakkaiden ja jäsenten osallistumismahdollisuuksia, ottaen huomioon osakkaiden ja jäsenten oikeutetut odotukset ja erilaiset valmiudet käyttää uusia osallistumiskeinoja. Lisäksi tavoitteena on selvittää uudesta päätöksentekomenettelystä mahdollisesti aiheutuva muun lainsäädännön, kuten kaupparekisteri- ja arvopaperilainsäädännön, muutostarve.

Starting points

Tietoliikenneyhteyksien ja kokouspalveluiden kehitys sekä yhteisöjen ja niiden osakkaiden ja jäsenten valmiudet ja osaaminen näiden palveluiden käyttämiseen kehittyvät niin, että etäosallistuminen ja kokouksen järjestäminen pelkästään verkossa tarjoavat jo nyt usein käyttökelpoisen vaihtoehdon perinteiselle kokoukselle yhteisön päätöksenteon järjestämiseksi ja osakkaiden ja jäsenten osallistumismahdollisuuksien parantamiseksi. Toisaalta voimakkaasta kehityksestä huolimatta kaikilla yhteisöillä ja niiden osakkailla tai jäsenillä ei ole vielä valmiuksia tällaisen päätöksenteon järjestämiseen tai siihen osallistumiseen.

Vuosien 2020-2021 poikkeuksellisissa pandemiaoloissa yhteisöjen kokouksia koskevien väliaikaisten lakien (290/2020 ja 677/2020) ja yhteisölainsäädännön sallimat menettelyt ovat merkittävästi lisänneet erilaisten sähköisten etäosallistumispalveluiden ja yhteisöjen verkkoviestinnän kehittämistä ja käyttöä. Käytettävissä olevan tiedon mukaan kehitys jatkuu vuoden 2021 kokouksissa.

Yhteisöllinen kansalaistoiminta 2020 –työryhmän mietinnössä (OM 2020:4) ehdotettiin yhdistyslakiin säännöksiä etäosallistumisen helpottamisesta ja verkkokokousten sallimisesta perinteisen yhdistyksen kokouksen ja valtuutettujen kokouksen vaihtoehtona. Lausuntokierros ehdotusta kannatettiin. Yhdistyslain osalta jatkovalmistelusta päätetään erikseen.

Etäosallistumisen helpottaminen ja verkkokokousten salliminen helpottaa kokousten järjestämistä ja niihin osallistumista sekä digitalisaation mahdollisuuksien hyödyntämistä etäosallistumis- ja verkkokokouspalveluiden kehittämisessä ja tarjonnassa.

Oikeusministeriö on 18.5.2021 asettanut työryhmän valmistelemaan ehdotuksen etäosallistumisen helpottamista ja verkkokokousten sallimista koskevaksi yhtiö- ja osuuskuntalainsäädännöksi. Työryhmä laatii ehdotuksensa hallituksen esityksen muotoon. Työryhmän toimikausi päättyy 31.10.2021.

    Lausuntopyyntö työryhmän mietinnöstä

    22.11.2021 – 23.1.2022 Round for comments

    Oikeusministeriön lausuntopyyntö Etäkokoukset ja etäosallistuminen osakeyhtiöissä,
    asunto-osakeyhtiöissä ja osuuskunnissa –työryhmän mietinnöstä.

    Lausuntoja voi olla sekä lausuntopalvelu.fi:ssä että hankkeen asiakirjoissa.

    Lausuntopalvelu.fi

    Documents

    1. Innovatics Oy; lausunto PDF

      7.1.2022 Innovatics Oy

    2. Keravan Kiinteistöpalvelu Oy; lausunto PDF

      27.12.2021 Keravan Kiinteistöpalvelu Oy

    3. Työ- ja elinkeinoministeriö; lausunto PDF

      16.12.2021 Ministry of Employment and the Economy

    4. Inderes oyj; lausunto PDF

      3.12.2021 Inderes Oyj (2)

    5. Korkein hallinto-oikeus; lausunto PDF

      2.12.2021 Korkein hallinto-oikeus

    6. Lausuntopyyntö Etäkokoukset ja etäosallistuminen osakeyhtiöissä, asunto-osakeyhtiöissä ja osuuskunnissa –työryhmän mietinnöstä PDF

      22.11.2021 Ministry of Justice

    7. Begäran om utlåtande om distansstämmor och deltagande på distans i aktiebolag, bostadsaktiebolag och andelslag PDF

      22.11.2021 Ministry of Justice

    8. Työryhmän mietintö 2021 37 Etäkokoukset PDF

      22.11.2021 Ministry of Justice

    Lausuntotiivistelmä

    3.3.2022 Round for comments

    Lausunnonantajat kannattivat mietinnön tavoitteita ja suhtautuivat pääosin myönteisesti muutosehdotuksiin. Merkittävä enemmistö lausunnonantajista kannatti hybridikokouksen nimenomaista määrittelyä sekä kokonaan etänä, ilman kokouspaikkaa, pidettävien yhtiökokousten ja osuuskunnan kokousten sallimista yhtiöjärjestys- tai sääntömääräyksen perusteella. Myös hybridikokouksen järjestämisvelvollisuuden sisältävän yhtiöjärjestysmuutoksen tekemiseen tavallisella enemmistöpäätöksellä suhtauduttiin myönteisesti.

    Asunto-osakeyhtiöitä koskevaan ehdotukseen hybridikokouksen järjestämisvelvollisuudesta vähintään 30 osakehuoneiston asunto-osakeyhtiössä kolmen osakkaan vaatimuksesta suhtauduttiin myönteisesti, mutta moni lausunnonantaja ehdotti velvollisuuden sitomista 10 %:n vähemmistön vaatimukseen kolmen osakkaan sijasta. Vastaavasti ehdotettiin muutettavaksi vähemmistön oikeutta vaatia hybridikokousta yhtiössä, joka on siirtynyt etäkokouksiin.

    Kaikki lausunnonantajat suhtautuivat myönteisesti sitovaa etäosallistumisilmoitusta koskevaan ehdotukseen. Huomattava osa lausunnonantajista katsoi, että perinteistä, hybridi- ja etäkokousosallistumista täydentävien etäosallistumismahdollisuuksien edellytyksiä tulisi selventää, jotta vältytään tulkintaepäselvyyksiltä ja tarpeettoman epäyhtenäiseltä yhtiökokouskäytännöltä. Selvä enemmistö lausunnonantajista katsoi, että pörssi- ja FN-yhtiöissäkin hybridikokousten järjestämisen yleistymisen edistämiseksi riittää, että yhtiökokouksen enemmistöpäätöksellä voidaan päättää hybridikokouksen järjestämiseen velvoittavasta yhtiöjärjestyksen muutoksesta (ei laajaa kannatusta mietinnössä esitellyille täydentäville sääntelyvaihtoehdoille hybridikokousten yleistymisen nopeuttamiseksi pörssi- ja FN–yhtiöissä).

    Teknisestä häiriöstä aiheutuvaa yhtiökokouksen keskeyttämistä koskeviin ehdotuksiin suhtauduttiin lähes yksimielisen myönteisesti. Osa lausunnonantajista kuitenkin katsoi, että keskeyttämisen edellytykset tulisi rajata päätöksenteon pätevyyden vaarantaviin tilanteisiin ja että keskeytetyn kokouksen jatkamisajankohta tulisi säännellä joustavammin

    Additional information

    • Lausuntotiivistelmä

Lausuntopyyntö työryhmän mietinnöstä

22.11.2021 – 23.1.2022 Round for comments

Oikeusministeriön lausuntopyyntö Etäkokoukset ja etäosallistuminen osakeyhtiöissä,
asunto-osakeyhtiöissä ja osuuskunnissa –työryhmän mietinnöstä.

Lausuntoja voi olla sekä lausuntopalvelu.fi:ssä että hankkeen asiakirjoissa.

Lausuntopalvelu.fi

Documents

  1. Innovatics Oy; lausunto PDF

    7.1.2022 Innovatics Oy

  2. Keravan Kiinteistöpalvelu Oy; lausunto PDF

    27.12.2021 Keravan Kiinteistöpalvelu Oy

  3. Työ- ja elinkeinoministeriö; lausunto PDF

    16.12.2021 Ministry of Employment and the Economy

  4. Inderes oyj; lausunto PDF

    3.12.2021 Inderes Oyj (2)

  5. Korkein hallinto-oikeus; lausunto PDF

    2.12.2021 Korkein hallinto-oikeus

  6. Lausuntopyyntö Etäkokoukset ja etäosallistuminen osakeyhtiöissä, asunto-osakeyhtiöissä ja osuuskunnissa –työryhmän mietinnöstä PDF

    22.11.2021 Ministry of Justice

  7. Begäran om utlåtande om distansstämmor och deltagande på distans i aktiebolag, bostadsaktiebolag och andelslag PDF

    22.11.2021 Ministry of Justice

  8. Työryhmän mietintö 2021 37 Etäkokoukset PDF

    22.11.2021 Ministry of Justice

Lausuntotiivistelmä

3.3.2022 Round for comments

Lausunnonantajat kannattivat mietinnön tavoitteita ja suhtautuivat pääosin myönteisesti muutosehdotuksiin. Merkittävä enemmistö lausunnonantajista kannatti hybridikokouksen nimenomaista määrittelyä sekä kokonaan etänä, ilman kokouspaikkaa, pidettävien yhtiökokousten ja osuuskunnan kokousten sallimista yhtiöjärjestys- tai sääntömääräyksen perusteella. Myös hybridikokouksen järjestämisvelvollisuuden sisältävän yhtiöjärjestysmuutoksen tekemiseen tavallisella enemmistöpäätöksellä suhtauduttiin myönteisesti.

Asunto-osakeyhtiöitä koskevaan ehdotukseen hybridikokouksen järjestämisvelvollisuudesta vähintään 30 osakehuoneiston asunto-osakeyhtiössä kolmen osakkaan vaatimuksesta suhtauduttiin myönteisesti, mutta moni lausunnonantaja ehdotti velvollisuuden sitomista 10 %:n vähemmistön vaatimukseen kolmen osakkaan sijasta. Vastaavasti ehdotettiin muutettavaksi vähemmistön oikeutta vaatia hybridikokousta yhtiössä, joka on siirtynyt etäkokouksiin.

Kaikki lausunnonantajat suhtautuivat myönteisesti sitovaa etäosallistumisilmoitusta koskevaan ehdotukseen. Huomattava osa lausunnonantajista katsoi, että perinteistä, hybridi- ja etäkokousosallistumista täydentävien etäosallistumismahdollisuuksien edellytyksiä tulisi selventää, jotta vältytään tulkintaepäselvyyksiltä ja tarpeettoman epäyhtenäiseltä yhtiökokouskäytännöltä. Selvä enemmistö lausunnonantajista katsoi, että pörssi- ja FN-yhtiöissäkin hybridikokousten järjestämisen yleistymisen edistämiseksi riittää, että yhtiökokouksen enemmistöpäätöksellä voidaan päättää hybridikokouksen järjestämiseen velvoittavasta yhtiöjärjestyksen muutoksesta (ei laajaa kannatusta mietinnössä esitellyille täydentäville sääntelyvaihtoehdoille hybridikokousten yleistymisen nopeuttamiseksi pörssi- ja FN–yhtiöissä).

Teknisestä häiriöstä aiheutuvaa yhtiökokouksen keskeyttämistä koskeviin ehdotuksiin suhtauduttiin lähes yksimielisen myönteisesti. Osa lausunnonantajista kuitenkin katsoi, että keskeyttämisen edellytykset tulisi rajata päätöksenteon pätevyyden vaarantaviin tilanteisiin ja että keskeytetyn kokouksen jatkamisajankohta tulisi säännellä joustavammin

Additional information

  • Lausuntotiivistelmä

Lausuntomenettely

  1. Nasdaq Helsinki OY; Pörssin täydennetty lausunto 23.1.2022 PDF

    1.2.2022 Nasdaq Helsinki Oy

  2. Sosiaali- ja terveysministeriö; lausunto PDF

    25.1.2022 Ministry of Social Affairs and Health

  3. Arvopaperimarkkinayhdistys; lausunto PDF

    25.1.2022 Ministry of Justice

  4. Osuustoimintakeskus Pellervo ry; lausunto PDF

    23.1.2022 Osuustoimintakeskus Pellervo ry

  5. Patentti- ja rekisterihallitus; lausunto PDF

    23.1.2022 Patentti- ja rekisterihallitus

  6. Suomen Yrittäjät ry; lausunto PDF

    23.1.2022 Suomen Yrittäjät ry

  7. WWF Suomi; lausunto PDF

    23.1.2022 WWF Suomi

  8. Euroclear Finland Oy; lausunto PDF

    23.1.2022 Euroclear Finland Oy

  9. Kuluttajaliitto - Konsumentförbundet ry; lausunto PDF

    23.1.2022 Kuluttajaliitto - Konsumentförbundet ry

  10. Nasdaq Helsinki Oy; lausunto PDF

    23.1.2022 Nasdaq Helsinki Oy

  11. Directors' Institute Finland - Hallitusammattilaiset ry; lausunto PDF

    23.1.2022 Directors' Institute Finland - Hallitusammattilaiset ry (1)

  12. Valtioneuvoston kanslia; lausunto PDF

    23.1.2022 Prime Minister’s Office

  13. Insolvenssioikeudellinen yhdistys ry; lausunto PDF

    22.1.2022 Insolvenssioikeudellinen yhdistys ry

  14. Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry; lausunto PDF

    22.1.2022 Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry

  15. Tampereen yliopisto; lausunto.pdf PDF

    21.1.2022

  16. Neomeet Oy; lausunto.pdf PDF

    21.1.2022 Neomeet Oy

  17. Suomen Tilintarkastajat ry; lausunto.pdf PDF

    21.1.2022 Suomen Tilintarkastajat ry

  18. Sisäministeriön poliisiosaston lausunto mietinnöstä etäkokoukset ja etäosallistuminen osakeyhtiöissä, asunto-osakeyhtiöi PDF

    21.1.2022 Ministry of the Interior

  19. Tampereen yliopisto prof. Veikko Vahtera; lausunto PDF

    21.1.2022

  20. Elinkeinoelämän keskusliitto EK; lausunto PDF

    21.1.2022 Elinkeinoelämän Keskusliitto EK

  21. Suomen Isännöintiliitto ry; lausunto PDF

    21.1.2022 Suomen Isännöintiliitto ry

  22. Suomen Kuntaliitto ry; lausunto PDF

    21.1.2022 Suomen Kuntaliitto ry

  23. Listayhtiöiden neuvottelukunta; lausunto PDF

    21.1.2022 Listayhtiöiden neuvottelukunta

  24. Suomen Lakimiesliitto - Finlands Juristförbund ry; lausunto PDF

    21.1.2022 Suomen Lakimiesliitto - Finlands Juristförbund ry

  25. Finanssiala ry; lausunto.pdf PDF

    21.1.2022 Finanssiala ry

  26. Suomen Asianajajaliitto; lausunto PDF

    21.1.2022 Suomen Asianajajaliitto

  27. Etelä-Suomen aluehallintovirasto; lausunto PDF

    21.1.2022 Etelä-Suomen aluehallintovirasto

  28. Keskuskauppakamari ry; lausunto PDF

    21.1.2022 Keskuskauppakamari ry

  29. Suomen IR-yhdistys ry; lausunto PDF

    21.1.2022 Suomen IR-yhdistys ry

  30. Suomen Uusyrityskeskukset ry; lausunto PDF

    20.1.2022 Suomen Uusyrityskeskukset ry

  31. Sanoma Oyj; lausunto PDF

    20.1.2022 Sanoma Oyj

  32. Työeläkevakuuttajat TELA ry; lausunto PDF

    20.1.2022 Työeläkevakuuttajat TELA ry

  33. Akava ry; lausunto PDF

    20.1.2022 Akava ry

  34. Valtiovarainministeriön lausunto; Etäkokoukset ja etäosallistuminen osakeyhtiöissä, asunto-osakeyhtiöissä ja osuuskunnis PDF

    20.1.2022 Ministry of Finance

  35. Opetus- ja kulttuuriministeriö; lausunto PDF

    14.1.2022 Ministry of Education and Culture

  36. Pörssisäätiö; lausunto PDF

    13.1.2022 Pörssisäätiö

  37. Suomen Vuokranantajat ry; lausunto PDF

    11.1.2022 Suomen Vuokranantajat ry

  38. Innovatics Oy; lausunto PDF

    7.1.2022 Innovatics Oy

  39. Keravan Kiinteistöpalvelu Oy; lausunto PDF

    27.12.2021 Keravan Kiinteistöpalvelu Oy

  40. Työ- ja elinkeinoministeriö; lausunto PDF

    16.12.2021 Ministry of Employment and the Economy

  41. Inderes oyj; lausunto PDF

    3.12.2021 Inderes Oyj (2)

  42. Korkein hallinto-oikeus; lausunto PDF

    2.12.2021 Korkein hallinto-oikeus

  43. Lausuntopyyntö Etäkokoukset ja etäosallistuminen osakeyhtiöissä, asunto-osakeyhtiöissä ja osuuskunnissa –työryhmän mietinnöstä PDF

    22.11.2021 Ministry of Justice

  44. Begäran om utlåtande om distansstämmor och deltagande på distans i aktiebolag, bostadsaktiebolag och andelslag PDF

    22.11.2021 Ministry of Justice

  45. Työryhmän mietintö 2021 37 Etäkokoukset PDF

    22.11.2021 Ministry of Justice

Ungrouped

Person

Role, Term

Jauhiainen, Jyrki
Lainsäädäntöneuvos
Ministry of Justice

Role: Project contact person
7.5.2021 –

Read more

Jälkiarviointi: Yhteisöjen etäkokouksiin liittyvää sääntelyä pidetään yleisesti toimivana

Ministry of Justice Press release 16.7.2024 14.19

Eduskunnan vastaus hallituksen esitykseen laeiksi osakeyhtiölain, asunto-osakeyhtiölain, osuuskuntalain ja yhdistyslain muuttamisesta (HE 47/2022 vp; EV 79/2022 vp)

Ministry of Justice Decision 8.7.2022 12.13

Eduskunnan vastaus hallituksen esitykseen laeiksi osakeyhtiölain, asunto-osakeyhtiölain, osuuskuntalain ja yhdistyslain muuttamisesta (HE 47/2022 vp; EV 79/2022 vp)

Ministry of Justice Decision 8.7.2022 11.44

Permanent possibility for companies, cooperatives and associations to hold virtual meetings

Ministry of Justice Press release 8.7.2022 10.45

Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi osakeyhtiölain, asunto-osakeyhtiölain, osuuskuntalain ja yhdistyslain muuttamisesta

Ministry of Justice Decision 21.4.2022 13.49

All companies, cooperatives and associations to be given the possibility to organise virtual meetings

Ministry of Justice Press release 21.4.2022 13.39

Working group proposes allowing companies to hold virtual meetings

Ministry of Justice Press release 23.11.2021 15.31

Developing and statute drafting in the Government

The ministries implement the Government Programme, draft acts and other statutes, and promote reforms through different kinds of projects, working groups and bodies. Information on all this is available on the Government website.

All ministries' projects are available on the Government website valtioneuvosto.fi/en/projects

Valtiovarainministeriö frontpage Valtiovarainministeriö

Snellmaninkatu 1 A, Helsinki PO Box 28

FI-00023 Government, Finland

Tel. +358 295 16001

About the site

Data protection

Accessibility statement

Sitemap

Questions and feedback

  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Economic Policy
      • Starting points for economic policy
        • General government finances
        • Economic framework
        • Fiscal policy
        • Structural policy
      • Spending limits in central government finances and the budget
        • Central government spending limits
        • The budget
      • EU and the economy
        • European Semester
        • Fiscal rules
        • Budget
      • Assessment and monitoring of central government finances
        • Credit Ratings
        • International comparison of the Finnish economy
      • International Financial Affairs
        • Coalition for Climate Action
      • Discretionary government grants
    • Economic Prospects
      • Economic forecasts
        • Monthly data on public finances and data on contingent liabilities
        • Revenue Working Group
        • Economic trends in construction
      • Descriptions of methods
      • Economic analyses
    • Taxation
      • Tax system
      • Personal taxation
        • Taxation of earned income
        • Taxation of capital income
        • Taxation at source on interest
        • Taxation of inheritance and gifts
        • Taxation of asset transfers
      • Business taxation
      • International income taxation
        • Co-operation in international taxation
        • Tax agreements
      • Real estate taxation
      • Value Added Tax
        • Tax on Insurance Premiums
      • Excise Duty
      • Road transport taxation
      • Customs
      • Tax expenditures
    • Financial Markets
      • Regulation of financial markets
        • Sanctions in the financial markets
        • New financial technologies
      • Stability and supervision
      • Government financial policy
      • Preventing money laundering and terrorist financing
        • Prevention
        • Legislation
    • Governance Policy
      • Openess, trust and ethics
      • Core principles and future of governance policy
        • Futures work and evaluations of governance policy
        • International activities
        • Proactive governance through anticipatory innovation
      • Public Service Leadership
        • Shared values and principles for public service leadership
        • Joint development and events
        • Position and service relationships of senior management
        • Leaders selection and career management
        • Preconditions for succeeding
        • Evidence-based management
        • Support for the senior management in central government
      • Structures, guidance and direction of administration
        • Central government
        • Municipal administration
        • Systems for guidance and direction
      • Management and steering of central government finances
        • Central government financial administration
      • Internal control and risk management
      • Shared government services
        • State properties
        • Government procurement
        • Financial and HR services
        • Education and training services
      • Public sector innovations
    • Local Government Affairs
      • Legislation on municipalities
        • Municipal structure
        • Local government employees
      • Local government’s duties and activities
        • Cooperation between the state and the municipalities
          • Advisory Committee on Local Government Finances and Administration
          • Evaluation of basic services
        • International cooperation
      • Local government finances
    • Wellbeing Services Counties
      • Duties and other activities
        • Wellbeing services counties
        • Cooperation
        • Decision-making
        • Guidance
        • Opportunities to influence and participate
      • Finances of the wellbeing services counties
        • Funding
        • Additional funding
        • Budget and financial plan
        • Investments
      • Negotiations with wellbeing services counties
    • Public Sector ICT
      • Digitalisation
        • Digital services
        • Artificial intelligence and robotisation
          • Guidelines on using generative artificial intelligence to support and assist work in public administration
        • Digitalising and automating life and business events
          • Programme to promote life event based digitalisation
            • Questions and answers regarding life event based digitalisation
          • Easing the management of the affairs of a deceased relative
            • Frequently asked questions about the programme to ease the management of the affairs of a deceased relative
        • Priority of digital communications by public authorities
      • Information policy and steering
        • Information management map of public administration
        • Information policy report
        • Open data
        • Architectures
        • Project on redesigning the system of personal identity codes
        • Government policy programmes
          • Opening up and using public data
        • Steering of information management in public administration
          • Advisory boards on information management in public administration
        • Ethical Guidelines for AI in Public Administration
        • Interoperable Europe
      • Information security and cybersecurity
      • International cooperation on digitalisation and ICT
      • Information Management Board
    • Government as Employer
      • Collective Bargaining
        • Industrial peace
        • Agency-level collective bargaining 
        • Local union representatives
        • Occupational health and safety 
        • Cooperation
      • General collective agreements for government 
      • Terms and conditions of employment relationship
        • Pay, incentive schemes
          • Pay system in central government
          • Performance-related pay
          • Employees' mutual funds
        • Working hours
        • Annual leave
        • Official journeys
        • Absence
        • Benefits in kind
        • Occupational health care
      • Guidelines and regulations
      • Civil service law
      • Values and civil service ethics
        • Advisory Body on Civil Service Ethics
      • Support for personnel management
        • Central Government Human Resources Strategy
        • Personnel planning
        • Multi-location working in central government
        • Recruitment
        • Competence development
        • Personnel rotation and exchanges of public officials
        • Equality and equity
        • Tools and methods
        • Central government medals of merit for public officials
      • State personnel as statistics
  • Current issues
    • News archive
    • Russian Attack on Ukraine
    • Securing daily payments
    • Sustainable Growth Programme for Finland
      • Finland’s Recovery and Resilience Plan
        • Green transition
        • Digitalisation
        • Employment and skills
        • Health and social services
        • REPowerEU
      • Process
    • Nordic cooperation
      • Nordic Council of Ministers for Digitalisation
      • World’s smoothest cross-border mobility and daily life through digitalisation
    • Sign up for news
  • Projects and legislation
    • Coordinating services and premises
      • Reshaping of regionalisation
      • Renewal of central government’s service and premises network in 2020s
        • Frequently asked questions about the renewal of the services and premises network
        • Regional progress of the reform
    • Project to implement the reformed eIDAS Regulation nationally
      • European Digital Identity Wallet
        • Questions and answers about the European wallet application
        • Piloting European Digital Identity Wallet
    • ProcurFinland – making public procurement more effective
      • National Public Procurement Data Repository
    • Coordination Group for Digitalisation
      • Advisory boards
      • Digital statutes in the EU
    • Development of internal control and risk management
    • Opening up and using public data
    • Project to implement the gambling system reform
    • Reform of regional state administration
  • Publications
    • Web publications
      • Economic Survey, Autumn 2025
      • Economic Survey Winter 2025
  • Ministry
    • Task and objectives
    • Management and organisation
      • Ministers
        • Minister of Finance
        • Minister of Local and Regional Government
        • Minister of Economic Affairs
      • Management
      • Departments
    • Boards
      • Finnish Productivity Board
        • Board members
    • Ministry of Finance's branch of government
      • Agencies
      • State-owned companies and unincorporated State enterprises
      • Funds
    • Whistleblower protection
    • Ministry as a workplace
    • History
  • Contact information
    • Contact information and visiting address
    • Personnel search
    • Media and Communications Unit

Contact