Skip to content
  • Finnish Government
    • Prime Minister's Office
    • Ministry of Defence
    • Ministry of Transport and Communications
    • Ministry for Foreign Affairs
    • Ministry of Finance
    • Ministry of Economic Affairs and Employment
    • Ministry of Justice
    • Ministry of Education and Culture
    • Ministry of Social Affairs and Health
    • Ministry of the Interior
    • Ministry of Agriculture and Forestry
    • Ministry of the Environment

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Valtiovarainministeriö frontpage
Navigation
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Economic Policy Budget, EU, international affairs
    • Economic Prospects Forecasts
    • Taxation Tax system and preparation
    • Financial Markets Stable and well functioning markets
    • Governance Policy Public management and structures
    • Local Government Affairs Finance, structures and cooperation
    • Wellbeing Services Counties Duties, other activieties and finances
    • Public Sector ICT Information policy and steering
    • Government as Employer Personnel and employer activity
  • Current issues
  • Projects and legislation
  • Publications
  • Ministry
  • Contact information
  • Valtiovarainministeriö
  • en
  • Projects and legislation
  • Project

Finanssialan kasvustrategia -työryhmä

VM034:00/2024 Development

Valtiovarainministeriö on asettanut työryhmän laatimaan finanssialan kasvustrategian, jossa selvitetään kuinka finanssiala voisi edistää nykyistä vahvemmin kestävää talouskasvua ja samalla luoda lisää työtä ja verotuloja Suomeen.

Basic information Completed

Project number VM034:00/2024

Case numbers VN/6564/2024

Set by Ministry of Finance

Project stage Regulatory drafting

Term/schedule 1.3.2024 – 31.5.2025

Date of appointment 27.2.2024

  • financial markets
  • financial sector
  • economic growth

Relation to the Government Programme

Orpo

Luku 6 Kasvun kaava

Alaluku 6.1 Nostetaan yrittäjyyden ja omistajuuden arvostusta

Project status

27.2.2024 Työryhmän asettaminen

Working group

1.3.2024 Työryhmä

Working group

Goals and results

Työryhmän tehtävänä on laatia finanssialan kasvustrategia, jossa selvitetään, kuinka finanssiala voisi edistää nykyistä vahvemmin kestävää talouskasvua ja samalla luoda lisää työtä ja verotuloja Suomeen.

Strategian taustaksi työryhmä laatii arvion finanssialan roolista talouskasvuun vaikuttavana tekijänä Suomessa viimeisten 10–15 vuoden aikajänteellä sekä arvion sääntelyn vaikutuksesta rahoitusmarkkinoiden toimintaan. Osana tätä arviota työryhmän tulee laatia kokonaisarvio Suomen rahoitussektorin rakenteellisista ominaisuuksista ja rahoitusmarkkinasääntelyn nykytilasta ja verrattuna keskeisiin verrokkimaihin.

Finanssialan kasvustrategian tueksi työryhmän tulee selvittää mahdollisia toimenpidevaihtoehtoja, joiden myötä rahoituksen kohdentuminen Suomessa tehostuisi talouskasvun näkökulmasta. Lisäksi työryhmän tulee selvittää, miten yritysten kasvun markkinaehtoista rahoitusta voitaisiin edistää alkaen kasvuyrityksistä listautumiseen, ottaen huomioon myös toimet yritysten listautumiskynnyksen alentamiseksi, pörssin elinvoiman lisäämiseksi sekä piensijoittajien aseman parantamiseksi.

Toimenpidevaihtoehtojen osalta työryhmän tulee selvittää missä määrin ne edellyttävät konkreettisia muutoksia i) EU-sääntelyyn, ii) kansalliseen lainsäädäntöön ml. verotukseen tai iii) muihin kuin lainsäädännöllisiin tekijöihin.
Veropolitiikkaan liittyvien toimenpidevaihtoehtojen osalta työryhmän tulee esittää niiden arvioidut vaikutukset julkiseen talouteen. Työryhmän tulee priorisoida toimenpiteitä, joilla on positiivinen vaikutus veropohjan laajuuteen.
Työryhmän tulee laatia kasvustrategian kannalta merkittävimpien politiikkavaihtoehtojen osalta kansainvälinen vertailu Suomen kannalta relevanteista verrokkimaista.

Osana kasvustrategiaa työryhmän tulee laatia konkreettisia ehdotuksia Suomen vaikuttamistoimiksi koskien EU:n pääomamarkkinaunionia.

Starting points

Pääministeri Orpon hallitusohjelmassa linjataan, että ”hallituskauden aikana tavoitellaan merkittävää kasvua Suomen houkuttelevuudessa markkinapaikkana. Toteutetaan selvitys listautumiskynnyksen alentamiseksi ja pörssin elinvoiman lisäämiseksi.” Lisäksi ohjelmassa todetaan, että ”laaditaan finanssialan kasvustrategia, jonka osana toteutetaan rahoitusmarkkinasääntelyn kokonaisarviointi.”

Rahoitusalan ja talouskasvun suhdetta on taloustieteessä tutkittu paljon. Yksinkertaistaen tästä kirjallisuudesta voidaan johtaa seuraavat päätelmät. Ensinnäkin rahoitussektorin kehittyneisyydellä on keskimäärin positiivinen vaikutus taloudelliseen kasvuun ja hyvinvointiin. Toiseksi, tämä positiivinen vaikutus heikkenee rahoitusalan kasvaessa. Kolmanneksi, rahoitussektorin rakenteellisilla ominaisuuksilla voi olla merkittävä vaikutus talouskasvuun. Esimerkiksi pankkikriisien hyvinvointitappiot ovat sitä suurempia mitä merkittävämpi rooli pankeilla on rahoituksen välityksessä. Suora pääomamarkkinoilta hankittava rahoitus voi myös olla pankkien luotonantoa tehokkaampi kanava yritysten kasvun ja innovaatioiden rahoittajana.

Suomessa rahoitusjärjestelmä on muiden eurooppalaisten maiden tavoin rakenteeltaan hyvin pankkikeskeinen. Lisäksi pankkisektori on poikkeuksellisen keskittynyt ja suurimmilla pankeilla on vahvat kytkökset muihin Pohjoismaihin. Pääomamarkkinoilla pankit, vakuutusyhtiöt ja työeläkerahastot ovat keskeisiä institutionaalisia sijoittajia. Yritysten rahoituksen lähteet vaihtelevat eri kokoisten yritysten kesken merkittävästi. Suuryritykset toimivat aktiivisesti suoraan pääomamarkkinoilla, kun taas pk-yritysten pääasiallinen vieraan pääoman lähde on edelleen pankkien luotonanto.

Riskirahoituksen saatavuus on viime vuosina ollut Suomessa Euroopan kärkitasoa. Toisaalta julkisten rahoittajien osuus kasvurahoituksesta on verrattain suurta. Viime vuosina rahoitussektorille on tullut uusia toimijoita, ml. joukkorahoituksen ja kryptovarojen välittäjät. Näiden uusien toimijoiden merkitys on kuitenkin edelleen kokonaisuudessa melko lailla marginaalinen.

Finanssialan sääntelyä on finanssikriisin eli vuoden 2008 jälkeen uudistettu merkittävästi niin maailmalla kuin myös Suomessa. Suurin osa suomalaisiin toimijoihin kohdistuvasta sääntelystä syntyy EU-neuvotteluiden myötä. Tämän ohella on jonkin verran kansallisesti räätälöityä sääntelyä, jonka tarkoituksena on huomioida kunkin maan markkinoiden erityispiirteitä. Sääntelyn valmistelussa tulee aina huolellisesti arvioida muutosten hyötyjä ja haittoja suhteessa eri kohderyhmiin, ml. yrityksiin, kuluttajiin, julkiseen talouteen ja makrotalouteen. Koko uudistusagendan kokonaisarvion laatiminen on kuitenkin haasteellista ilmiön moniulotteisuuden johdosta. Joka tapauksessa on tärkeää, että rahoitusmarkkinasääntelyn muutokset toteutetaan niin, että ne lisäävät rahoitusjärjestelmän vakautta ja pääoman tehokasta allokaatiota reaalitalouden tarpeisiin, jotta rahoitussektori edistäisi kestävää talouskasvua yli suhdannesyklien.

Hankkeen asettaminen

  1. Finanssialan kasvustrategia työryhmä PDF

    26.2.2024 Ministry of Finance

Hankkeen päättäminen

  1. Finanssialan kasvustrategia PDF

    26.5.2025 Ministry of Finance

Ungrouped

Person

Role, Term

Kariniemi, Pauli
Osastopäällikkö, ylijohtaja
Ministry of Finance

Role: Project contact person
1.3.2024 – 31.5.2025

Developing and statute drafting in the Government

The ministries implement the Government Programme, draft acts and other statutes, and promote reforms through different kinds of projects, working groups and bodies. Information on all this is available on the Government website.

All ministries' projects are available on the Government website valtioneuvosto.fi/en/projects

Valtiovarainministeriö frontpage Valtiovarainministeriö

Snellmaninkatu 1 A, Helsinki PO Box 28

FI-00023 Government, Finland

Tel. +358 295 16001

About the site

Data protection

Accessibility statement

Sitemap

Questions and feedback

  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Economic Policy
      • Starting points for economic policy
        • General government finances
        • Economic framework
        • Fiscal policy
        • Structural policy
      • Spending limits in central government finances and the budget
        • Central government spending limits
        • The budget
      • EU and the economy
        • European Semester
        • Fiscal rules
        • Budget
      • Assessment and monitoring of central government finances
        • Credit Ratings
        • International comparison of the Finnish economy
      • International Financial Affairs
        • Coalition for Climate Action
      • Discretionary government grants
    • Economic Prospects
      • Economic forecasts
        • Monthly data on public finances and data on contingent liabilities
        • Revenue Working Group
        • Economic trends in construction
      • Descriptions of methods
      • Economic analyses
    • Taxation
      • Tax system
      • Personal taxation
        • Taxation of earned income
        • Taxation of capital income
        • Taxation at source on interest
        • Taxation of inheritance and gifts
        • Taxation of asset transfers
      • Business taxation
      • International income taxation
        • Co-operation in international taxation
        • Tax agreements
      • Real estate taxation
      • Value Added Tax
        • Tax on Insurance Premiums
      • Excise Duty
      • Road transport taxation
      • Customs
      • Tax expenditures
    • Financial Markets
      • Regulation of financial markets
        • Sanctions in the financial markets
        • New financial technologies
      • Stability and supervision
      • Government financial policy
      • Preventing money laundering and terrorist financing
        • Prevention
        • Legislation
    • Governance Policy
      • Openess, trust and ethics
      • Core principles and future of governance policy
        • Futures work and evaluations of governance policy
        • International activities
        • Proactive governance through anticipatory innovation
      • Public Service Leadership
        • Shared values and principles for public service leadership
        • Joint development and events
        • Position and service relationships of senior management
        • Leaders selection and career management
        • Preconditions for succeeding
        • Evidence-based management
        • Support for the senior management in central government
      • Structures, guidance and direction of administration
        • Central government
        • Municipal administration
        • Systems for guidance and direction
      • Management and steering of central government finances
        • Central government financial administration
      • Internal control and risk management
      • Shared government services
        • State properties
        • Government procurement
        • Financial and HR services
        • Education and training services
      • Public sector innovations
    • Local Government Affairs
      • Legislation on municipalities
        • Municipal structure
        • Local government employees
      • Local government’s duties and activities
        • Cooperation between the state and the municipalities
          • Advisory Committee on Local Government Finances and Administration
          • Evaluation of basic services
        • International cooperation
      • Local government finances
    • Wellbeing Services Counties
      • Duties and other activities
        • Wellbeing services counties
        • Cooperation
        • Decision-making
        • Guidance
        • Opportunities to influence and participate
      • Finances of the wellbeing services counties
        • Funding
        • Additional funding
        • Budget and financial plan
        • Investments
      • Negotiations with wellbeing services counties
    • Public Sector ICT
      • Digitalisation
        • Digital services
        • Artificial intelligence and robotisation
          • Guidelines on using generative artificial intelligence to support and assist work in public administration
        • Digitalising and automating life and business events
          • Programme to promote life event based digitalisation
            • Questions and answers regarding life event based digitalisation
          • Easing the management of the affairs of a deceased relative
            • Frequently asked questions about the programme to ease the management of the affairs of a deceased relative
        • Priority of digital communications by public authorities
      • Information policy and steering
        • Information management map of public administration
        • Information policy report
        • Open data
        • Architectures
        • Project on redesigning the system of personal identity codes
        • Government policy programmes
          • Opening up and using public data
        • Steering of information management in public administration
          • Advisory boards on information management in public administration
        • Ethical Guidelines for AI in Public Administration
        • Interoperable Europe
      • Information security and cybersecurity
      • International cooperation on digitalisation and ICT
      • Information Management Board
    • Government as Employer
      • Collective Bargaining
        • Industrial peace
        • Agency-level collective bargaining 
        • Local union representatives
        • Occupational health and safety 
        • Cooperation
      • General collective agreements for government 
      • Terms and conditions of employment relationship
        • Pay, incentive schemes
          • Pay system in central government
          • Performance-related pay
          • Employees' mutual funds
        • Working hours
        • Annual leave
        • Official journeys
        • Absence
        • Benefits in kind
        • Occupational health care
      • Guidelines and regulations
      • Civil service law
      • Values and civil service ethics
        • Advisory Body on Civil Service Ethics
      • Support for personnel management
        • Central Government Human Resources Strategy
        • Personnel planning
        • Multi-location working in central government
        • Recruitment
        • Competence development
        • Personnel rotation and exchanges of public officials
        • Equality and equity
        • Tools and methods
        • Central government medals of merit for public officials
      • State personnel as statistics
  • Current issues
    • News archive
    • Russian Attack on Ukraine
    • Securing daily payments
    • Sustainable Growth Programme for Finland
      • Finland’s Recovery and Resilience Plan
        • Green transition
        • Digitalisation
        • Employment and skills
        • Health and social services
        • REPowerEU
      • Process
    • Nordic cooperation
      • Nordic Council of Ministers for Digitalisation
      • World’s smoothest cross-border mobility and daily life through digitalisation
    • Sign up for news
  • Projects and legislation
    • Coordinating services and premises
      • Reshaping of regionalisation
      • Renewal of central government’s service and premises network in 2020s
        • Frequently asked questions about the renewal of the services and premises network
        • Regional progress of the reform
    • Project to implement the reformed eIDAS Regulation nationally
      • European Digital Identity Wallet
        • Questions and answers about the European wallet application
        • Piloting European Digital Identity Wallet
    • ProcurFinland – making public procurement more effective
      • National Public Procurement Data Repository
    • Coordination Group for Digitalisation
      • Advisory boards
      • Digital statutes in the EU
    • Development of internal control and risk management
    • Opening up and using public data
    • Project to implement the gambling system reform
    • Reform of regional state administration
  • Publications
    • Web publications
      • Economic Survey, Autumn 2025
  • Ministry
    • Task and objectives
    • Management and organisation
      • Ministers
        • Minister of Finance
        • Minister of Local and Regional Government
        • Minister of Economic Affairs
      • Management
      • Departments
    • Boards
      • Finnish Productivity Board
        • Board members
    • Ministry of Finance's branch of government
      • Agencies
      • State-owned companies and unincorporated State enterprises
      • Funds
    • Whistleblower protection
    • Ministry as a workplace
    • History
    • Contact information and visiting address
  • Contact information
    • Personnel search
    • Media and Communications Unit

Contact