Finanssialan kasvustrategia -työryhmä
VM034:00/2024 Kehittäminen
Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.
Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta
Valtiovarainministeriö on asettanut työryhmän laatimaan finanssialan kasvustrategian, jossa selvitetään kuinka finanssiala voisi edistää nykyistä vahvemmin kestävää talouskasvua ja samalla luoda lisää työtä ja verotuloja Suomeen.
Hankkeen eteneminen
Työryhmän asettaminen
27.2.2024 Työryhmä
Työryhmä
1.3.2024 Työryhmä
Hankkeen perustiedot Käynnissä
Hankenumero VM034:00/2024
Asianumerot VN/6564/2024
Asettaja valtiovarainministeriö
Toimikausi/aikataulu 1.3.2024 – 31.5.2025
Asettamispäivä 27.2.2024
Toteuttaa hallitusohjelman tavoitteita
Orpo
Luku 6 Kasvun kaava
Alaluku 6.1 Nostetaan yrittäjyyden ja omistajuuden arvostusta
Yhteyshenkilö
Pauli Kariniemi, Osastopäällikkö, ylijohtaja
puh. +358 295 530 210
[email protected]
Tavoitteet ja tuotokset
Työryhmän tehtävänä on laatia finanssialan kasvustrategia, jossa selvitetään, kuinka finanssiala voisi edistää nykyistä vahvemmin kestävää talouskasvua ja samalla luoda lisää työtä ja verotuloja Suomeen.
Strategian taustaksi työryhmä laatii arvion finanssialan roolista talouskasvuun vaikuttavana tekijänä Suomessa viimeisten 10–15 vuoden aikajänteellä sekä arvion sääntelyn vaikutuksesta rahoitusmarkkinoiden toimintaan. Osana tätä arviota työryhmän tulee laatia kokonaisarvio Suomen rahoitussektorin rakenteellisista ominaisuuksista ja rahoitusmarkkinasääntelyn nykytilasta ja verrattuna keskeisiin verrokkimaihin.
Finanssialan kasvustrategian tueksi työryhmän tulee selvittää mahdollisia toimenpidevaihtoehtoja, joiden myötä rahoituksen kohdentuminen Suomessa tehostuisi talouskasvun näkökulmasta. Lisäksi työryhmän tulee selvittää, miten yritysten kasvun markkinaehtoista rahoitusta voitaisiin edistää alkaen kasvuyrityksistä listautumiseen, ottaen huomioon myös toimet yritysten listautumiskynnyksen alentamiseksi, pörssin elinvoiman lisäämiseksi sekä piensijoittajien aseman parantamiseksi.
Toimenpidevaihtoehtojen osalta työryhmän tulee selvittää missä määrin ne edellyttävät konkreettisia muutoksia i) EU-sääntelyyn, ii) kansalliseen lainsäädäntöön ml. verotukseen tai iii) muihin kuin lainsäädännöllisiin tekijöihin.
Veropolitiikkaan liittyvien toimenpidevaihtoehtojen osalta työryhmän tulee esittää niiden arvioidut vaikutukset julkiseen talouteen. Työryhmän tulee priorisoida toimenpiteitä, joilla on positiivinen vaikutus veropohjan laajuuteen.
Työryhmän tulee laatia kasvustrategian kannalta merkittävimpien politiikkavaihtoehtojen osalta kansainvälinen vertailu Suomen kannalta relevanteista verrokkimaista.
Osana kasvustrategiaa työryhmän tulee laatia konkreettisia ehdotuksia Suomen vaikuttamistoimiksi koskien EU:n pääomamarkkinaunionia.
Tiivistelmä
Valtiovarainministeriö on asettanut työryhmän laatimaan finanssialan kasvustrategian, jossa selvitetään kuinka finanssiala voisi edistää nykyistä vahvemmin kestävää talouskasvua ja samalla luoda lisää työtä ja verotuloja Suomeen.
Lähtökohdat
Pääministeri Orpon hallitusohjelmassa linjataan, että ”hallituskauden aikana tavoitellaan merkittävää kasvua Suomen houkuttelevuudessa markkinapaikkana. Toteutetaan selvitys listautumiskynnyksen alentamiseksi ja pörssin elinvoiman lisäämiseksi.” Lisäksi ohjelmassa todetaan, että ”laaditaan finanssialan kasvustrategia, jonka osana toteutetaan rahoitusmarkkinasääntelyn kokonaisarviointi.”
Rahoitusalan ja talouskasvun suhdetta on taloustieteessä tutkittu paljon. Yksinkertaistaen tästä kirjallisuudesta voidaan johtaa seuraavat päätelmät. Ensinnäkin rahoitussektorin kehittyneisyydellä on keskimäärin positiivinen vaikutus taloudelliseen kasvuun ja hyvinvointiin. Toiseksi, tämä positiivinen vaikutus heikkenee rahoitusalan kasvaessa. Kolmanneksi, rahoitussektorin rakenteellisilla ominaisuuksilla voi olla merkittävä vaikutus talouskasvuun. Esimerkiksi pankkikriisien hyvinvointitappiot ovat sitä suurempia mitä merkittävämpi rooli pankeilla on rahoituksen välityksessä. Suora pääomamarkkinoilta hankittava rahoitus voi myös olla pankkien luotonantoa tehokkaampi kanava yritysten kasvun ja innovaatioiden rahoittajana.
Suomessa rahoitusjärjestelmä on muiden eurooppalaisten maiden tavoin rakenteeltaan hyvin pankkikeskeinen. Lisäksi pankkisektori on poikkeuksellisen keskittynyt ja suurimmilla pankeilla on vahvat kytkökset muihin Pohjoismaihin. Pääomamarkkinoilla pankit, vakuutusyhtiöt ja työeläkerahastot ovat keskeisiä institutionaalisia sijoittajia. Yritysten rahoituksen lähteet vaihtelevat eri kokoisten yritysten kesken merkittävästi. Suuryritykset toimivat aktiivisesti suoraan pääomamarkkinoilla, kun taas pk-yritysten pääasiallinen vieraan pääoman lähde on edelleen pankkien luotonanto.
Riskirahoituksen saatavuus on viime vuosina ollut Suomessa Euroopan kärkitasoa. Toisaalta julkisten rahoittajien osuus kasvurahoituksesta on verrattain suurta. Viime vuosina rahoitussektorille on tullut uusia toimijoita, ml. joukkorahoituksen ja kryptovarojen välittäjät. Näiden uusien toimijoiden merkitys on kuitenkin edelleen kokonaisuudessa melko lailla marginaalinen.
Finanssialan sääntelyä on finanssikriisin eli vuoden 2008 jälkeen uudistettu merkittävästi niin maailmalla kuin myös Suomessa. Suurin osa suomalaisiin toimijoihin kohdistuvasta sääntelystä syntyy EU-neuvotteluiden myötä. Tämän ohella on jonkin verran kansallisesti räätälöityä sääntelyä, jonka tarkoituksena on huomioida kunkin maan markkinoiden erityispiirteitä. Sääntelyn valmistelussa tulee aina huolellisesti arvioida muutosten hyötyjä ja haittoja suhteessa eri kohderyhmiin, ml. yrityksiin, kuluttajiin, julkiseen talouteen ja makrotalouteen. Koko uudistusagendan kokonaisarvion laatiminen on kuitenkin haasteellista ilmiön moniulotteisuuden johdosta. Joka tapauksessa on tärkeää, että rahoitusmarkkinasääntelyn muutokset toteutetaan niin, että ne lisäävät rahoitusjärjestelmän vakautta ja pääoman tehokasta allokaatiota reaalitalouden tarpeisiin, jotta rahoitussektori edistäisi kestävää talouskasvua yli suhdannesyklien.
Hankkeen asettaminen
-
Finanssialan kasvustrategia työryhmä PDF
26.2.2024 Valtiovarainministeriö
Työryhmä
Henkilö
Rooli, Toimikausi
Kariniemi, Pauli
Osastopäällikkö, ylijohtaja
valtiovarainministeriö
Rooli: Puheenjohtaja
1.3.2024 – 31.5.2025
Helppi, Minna
Senior Vice President for Group Finance
Andritz
Rooli: Jäsen
1.3.2024 – 31.5.2025
Hujanen, Atte
toimitusjohtaja
Singa
Rooli: Jäsen
1.3.2024 – 31.5.2025
Husman, Henrik
toimitusjohtaja
Nasdaq Helsinki
Rooli: Jäsen
1.3.2024 – 31.5.2025
Kurri, Samu
Osastopäällikkö
Finanssivalvonta
Rooli: Jäsen
1.3.2024 – 31.5.2025
Laakkonen, Helinä
toimistopäällikkö
Suomen Pankki
Rooli: Jäsen
1.3.2024 – 31.5.2025
Linnainmaa, Timo
CFO
Eagle Filters Group Oyj
Rooli: Jäsen
1.3.2024 – 31.5.2025
Lounasmeri, Sari
toimitusjohtaja
Pörssisäätiö
Rooli: Jäsen
1.3.2024 – 31.5.2025
Murto, Risto
toimitusjohtaja
Varma
Rooli: Jäsen
1.3.2024 – 31.5.2025
Napari, Sami
Finanssineuvos
valtiovarainministeriö
Rooli: Asiantuntija
1.3.2024 – 31.5.2025
Peltola, Juha
toimitusjohtaja
Vaaka Partners
Rooli: Jäsen
1.3.2024 – 31.5.2025
Ranta, Anu
Lainsäädäntöneuvos, yksikön päällikkö
valtiovarainministeriö
Rooli: Jäsen
1.3.2024 – 31.5.2025
Repo, Eljas
journalisti, yrittäjä
Repo Media Oy
Rooli: Jäsen
1.3.2024 – 31.5.2025
Rouvinen, Petri
tutkimusjohtaja
ETLA/Etlatieto
Rooli: Jäsen
1.3.2024 – 31.5.2025
Sydänlammi, Pasi
toimitusjohtaja
OmaSp
Rooli: Jäsen
1.3.2024 – 31.5.2025
Vauhkonen, Jukka
ekonomisti
Suomen Pankki
Rooli: Asiantuntija
1.3.2024 – 31.5.2025
Seurantaryhmä
Henkilö
Rooli, Toimikausi
Mörttinen, Leena
Alivaltiosihteeri
valtiovarainministeriö
Rooli: Puheenjohtaja
1.3.2024 – 31.5.2025
Napari, Sami
Finanssineuvos
valtiovarainministeriö
Rooli: Sihteeri
1.3.2024 – 31.5.2025
Ahosniemi, Arno
toimitusjohtaja
Finanssiala ry
Rooli: Jäsen
1.3.2024 – 31.5.2025
Lindgren, Jussi
neuvotteleva virkamies
valtioneuvoston kanslia
Rooli: Jäsen
1.3.2024 – 31.5.2025
Marja, Nykänen
johtokunnan varapuheenjohtaja
Suomen Pankki
Rooli: Jäsen
1.3.2024 – 31.5.2025
Noponen, Lassi
Pääjohtaja
Business Finland
Rooli: Jäsen
1.3.2024 – 31.5.2025
Vauhkonen, Jukka
ekonomisti
Suomen Pankki
Rooli: Jäsen
1.3.2024 – 31.5.2025
Ryhmittelemättömät
Henkilö
Rooli, Toimikausi
Kariniemi, Pauli
Osastopäällikkö, ylijohtaja
valtiovarainministeriö
Rooli: Vastuuhenkilö
26.2.2024 –
Kariniemi, Pauli
Osastopäällikkö, ylijohtaja
valtiovarainministeriö
Rooli: Hankkeen yhteyshenkilö
1.3.2024 – 31.5.2025