Korvaus sote- ja pelastustoimen uudistuksen omaisuusjärjestelyistä kunnalle aiheutuvista kustannuksista

Perustuslakivaliokunnan sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen uudistusta koskevissa lausunnossa on edellytetty, että kunnan omaisuuteen liittyviin omaisuusjärjestelyihin kytketään kunnan itsehallinnon turvaava kompensaatiosääntely. 

Uudistuksen voimaanpanolaissa (616/2021) säädetään omaisuusjärjestelyistä aiheutuvien kustannusten korvaamisesta kunnalle. Voimaanpanolain 4 luvussa tarkoitetuista omaisuussiirroista ei suoritettu korvausta kunnille eikä kuntayhtymille. Kuntayhtymäosuuksien ja irtaimiston poistuminen kunnan taseesta kirjattiin ilman tulosvaikutusta kunnan peruspääomaa alentamalla, joten siitä ei syntynyt kunnalle kustannuksia. Voimaanpanolain omaisuuden siirtoja koskevalla sääntelyllä on turvattu palvelujen jatkuvuus. Lisäksi on pyritty vähentämään kunnalle syntyviä kustannuksia, esimerkiksi 22 §:ssä tarkoitettujen hyvinvointialueelle vuokrattujen tilojen siirtymäajan vuokran avulla.

Voimaanpanolain 43 §:ssä säädetään korvauksesta uudistuksen omaisuusjärjestelyistä kunnalle aiheutuvista kustannuksista.  Kunnalla on oikeus saada hakemuksen perusteella valtiolta korvaus voimaanpanolain 4 luvussa säädettyjen, kunnan omaisuuteen kohdistuvien järjestelyjen perusteella kunnalle aiheutuvista välittömistä kustannuksista. 

Kunnalla on oikeus saada korvaus siltä osin, kuin omaisuusjärjestelyistä aiheutuvista välittömistä kustannuksista johtuva kunnallisveroprosentin laskennallinen korotustarve ylittää 0,5 prosenttiyksikköä (korvausraja). Laskennan perusteena ovat viimeisimmät valmistuneet verotus- ja tilinpäätöstiedot. Jos korvausraja ylittyy ja kunnan tuloveroprosentti on korvauksen hakemisvuonna vähintään 2,0 prosenttiyksikköä korkeampi kuin kaikkien kuntien painotettu keskimääräinen tuloveroprosentti, kunnalla on lisäksi oikeus saada korvausta kolme neljäsosaa korvausrajan alittavalta osalta.  Lisäksi säädetään, että kunnalla on kuitenkin oikeus saada korvausta omaisuusjärjestelyihin liittyvistä välittömistä kustannuksista, vaikka korvausraja ei ylity, jos kunnan mahdollisuus päättää omasta taloudestaan ilmeisesti vaarantuu.

Korvauksen perusteena olevat kustannukset

Valtioneuvoston asetuksella tullaan antamaan tarkempia säännöksiä omaisuusjärjestelyistä aiheutuvien välittömien kustannusten määrittämisestä. Asetusta valmistellaan keväällä 2025.

Voimaanpanolain 43 §:n mukaan korvauksen perustana olevat välittömät kustannukset lasketaan omaisuusjärjestelyjen kohteena olevasta omaisuudesta uudistuksen voimaantulon jälkeen syntyvien ja todennettavissa olevien kulujen ja tuottojen erotuksena. Korvauksen perustana olevilla kustannuksilla tarkoitetaan kustannuksia, joiden syntymiseen kunta ei ole voinut omilla toimillaan vaikuttaa tai niitä vähentää. 

Voimaanpanolain perustelujen mukaan korvauksen perustana olevat välittömät kustannukset lasketaan omaisuusjärjestelyjen kohteena olevasta omaisuudesta aiheutuvien kulujen ja niiden tulosvaikutusta vähentävien tuottojen erotuksena. Kustannuksina ei siis hyväksytä kulueriä, jotka on kyetty kattamaan järjestelyjen kohteena olevasta omaisuudesta saaduilla tuotoilla kuten vuokratuotoilla. Kulujen ja tuottojen määrää laskettaessa otetaan huomioon kaikki kulut ja tuotot uudistuksen voimaantulosta alkaen, ja niiden tulee olla kunnan kirjanpidon tai muiden selvitysten perusteella todennettavissa olevia. Kunnalle aiheutuneita välittömiä kustannuksia ovat kustannukset, joiden syntymiseen kunta ei ole voinut omilla toimillaan vaikuttaa tai niitä vähentää, vaan kustannukset ovat suoraan lainsäädännöstä ja sen seurauksena esimerkiksi hyvinvointialueen päätöksenteosta johtuneita. Kunnan päätösvallan ulottumattomissa eivät ole olleet esimerkiksi kuntayhtymän taseeseen kertyneet alijäämät, jotka ovat syntyneet ennen järjestämisvastuun siirtoa. 

Säännösten perustelujen mukaan välittöminä kustannuksina olisi syytä hyväksyä myös tyhjinä tai vuokraamatta olevien tilojen käyttökulut. Omaisuuden arvonalentumiskirjaukset olisi perusteltua hyväksyä kustannuksiin kaikkien kuntien osalta yhdenmukaisilla suunnitelman mukaisten poistojen perusteilla. Kustannuksiin ei olisi tarkoituksenmukaista hyväksyä omaisuuden luovutustappioita, jotka ovat syntyneet omaisuuden luovutuksesta kuntakonserniin kuuluvalle yhteisölle. Perustelujen mukaan tällä estettäisiin mahdollisten alihintaan tapahtuvien luovutusten vaikutus kustannuksiin (HE 241/2020 vp). 

Menettely korvauksen hakemiselle

Kunnan on tehtävä korvausta koskeva hakemus valtiovarainministeriölle viimeistään vuoden 2027 loppuun mennessä. Jos hyvinvointialue on käyttänyt 22 §:n 2 momentin mukaista oikeuttaan vuokrasopimuksen pidentämiseen, kunnan on tehtävä hakemus viimeistään vuoden 2028 loppuun mennessä.

Määräajan asettamisella on varmistettu, että taloudellisten ongelmien suora yhteys kunnan ulkopuolella olevaan uudistukseen voidaan varmuudella osoittaa. Lisäksi on otettava huomioon, että kunnan on joka tapauksessa tehtävä ratkaisuja esimerkiksi käyttämättömäksi jääneen toimitilan suhteen myös kirjanpitosäännösten perusteella (HE 241/2020 s. 915). 

Hakemukseen tulee liittää kunnan tilintarkastajan lausunto korvauksen perustana olevista välittömistä kustannuksista. Valtiovarainministeriö päättää korvauksen myöntämisestä. Ennen päätöksen tekemistä kunnalle aiheutuvien välittömien kustannusten sisältöä ja määrää arvioidaan valtiovarainministeriön ja asianomaisen kunnan välisessä neuvottelussa. 

Korvausta saaneen kunnan on ilmoitettava valtiovarainministeriölle toimenpiteistä, jotka vaikuttavat omaisuusjärjestelyistä aiheutuviin kustannuksiin. Ilmoitus on tehtävä välittömästi, mutta viimeistään kolmen vuoden kuluessa korvauksen myöntämisestä.

Valtiovarainministeriön on päätettävä korvauksen tai sen osan palauttamisesta kuuden kuukauden kuluessa ilmoituksen tekemisestä.

Valtiovarainministeriö järjestää infotilaisuuden aiheesta Teamsissa 10.6. klo 13.00 - 13.45.
Tapahtumakalenteri (liittymislinkki)

Webinaarin 10.6.2025 esitysmateriaali

Usein kysyttyä omaisuusjärjestelyjen kustannuksista ja asetusluonnoksesta (lausunnoilla 10.6.-12.9.2025)

Ohjeita hakemiseen

Yhteystiedot

Pasi Leppänen, Finanssineuvos, yksikön päällikkö 
valtiovarainministeriö, Kunta- ja alueosasto, Talous ja tieto Puhelin:0295530564   Sähköpostiosoite:


Mervi Kuittinen, Hallitusneuvos 
valtiovarainministeriö, Kunta- ja alueosasto, Hallinto ja politiikka Puhelin:0295530445   Sähköpostiosoite:


Teemu Eriksson, Finanssineuvos 
valtiovarainministeriö, Kunta- ja alueosasto, Hallinto ja politiikka Puhelin:0295530177   Sähköpostiosoite:


Ville Salonen, Finanssineuvos 
valtiovarainministeriö, Kunta- ja alueosasto, Talous ja tieto Puhelin:0295530388   Sähköpostiosoite:


Hanna Talka, Neuvotteleva virkamies 
valtiovarainministeriö, Kunta- ja alueosasto, Talous ja tieto Puhelin:0295530143   Sähköpostiosoite:


Minnamaria Korhonen, Neuvotteleva virkamies 
valtiovarainministeriö, Kunta- ja alueosasto, Talous ja tieto Puhelin:0295530586   Sähköpostiosoite: