FI SV EN

Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori ja Valtorin tulosohjaus

Valtion yhteisiä perustietotekniikka- ja tietojärjestelmäpalveluja tuottaa ja kehittää valtiovarainministeriön hallinnonalalla toimiva palvelukeskus, valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori. Palvelutuotannossaan Valtori toimii integraattorina ja yhdistää sekä omaa tuotantoa että markkinoilta hankittuja kumppaneiden palveluja.

Valtorin asiakkaita ovat kaikki valtionhallinnon virastot ja laitokset. Asiakkaina voivat olla myös valtion liikelaitokset, muut julkisen hallinnon viranomaiset, julkisoikeudelliset laitokset, eduskunta ja valtion talousarvion ulkopuoliset rahastot ja julkista hallinto- tai palvelutehtävää hoitavat yritykset tai yhteisöt.

Palvelukeskuksen strategisesta ohjauksesta, tieto- ja viestintäteknisen varautumisen, valmiuden ja turvallisuuden ohjauksesta sekä liiketoiminnallisten periaatteiden ohjauksesta vastaa valtiovarainministeriö.

Valtiovarainministeriö ohjaa valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskusta virastojen tulosohjauksella mm. asettamalla pitkän aikavälin tavoitteita ja sopimalla vuosittaisen tulossopimuksen viraston tuloksellisuustavoitteista.

Valtionhallinnossa tulosohjaus on sopimukseen perustuva ohjausmalli, jonka tavoitteena on löytää tasapaino käytettävissä olevien voimavarojen ja niillä saavutettavissa olevien tulosten välille sekä samalla kehittää palvelujen laatua ja varmistaa niiden kustannustehokas toteuttaminen. Tulosohjausmallille on keskeistä, että se pohjautuu hallitusohjelmassa asetettuihin politiikkatavoitteisiin, hallinnonalojen konsernitavoitteisiin sekä virastokohtaisiin tavoitteisiin. Se on merkittävä osa laajaa resurssi- tai budjettiohjauksen kokonaisuutta.

Lisätietoja:

Sari Hosionaho, erityisasiantuntija, valtiovarainministeriö, Julkisen hallinnon tieto- ja viestintätekninen osasto / Julk ICT, Palveluiden ja turvallisuuden ohjausyksikkö, puh. 0295 530 029, [email protected]

Valtorin Asiakasneuvottelukunta

Valtion yhteisten tieto- ja viestintäteknisten palveluiden järjestämisestä annetun lain mukaisesti valtiovarainministeriön asettama Valtorin asiakasneuvottelukunta tukee asiakasohjausta ja toiminnan kehittämistä.

Valtiovarainministeriö on asettanut Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtorin asiakasneuvottelukunnan toimikaudelle 1.1.2023–31.12.2024. Asiakasneuvottelukunnan puheenjohtajana toimii Jussi Kivinen Oikeusrekisterikeskuksesta.

Asiakasneuvottelukunnan tehtävänä on käsitellä ja seurata Valtorin toiminnan ja palvelujen kehittämistä sekä palvelujen laatua ja asiakastyytyväisyyttä. Asiakasneuvottelukunnan tehtävänä on muun muassa käsitellä ja seurata:

-    palvelukeskuksen toiminnan kehittämissuuntia ja toimintalinjoja 
-    palvelujen kehittämissuunnitelmia ja muita palvelujen kehittämiseen liittyviä asioita
-    palvelujen laatuun ja asiakastyytyväisyyteen liittyviä asioita
-    palveluista perittäviä hintoja ja hinnoittelumalleja koskevia asioita.

Asiakasneuvottelukunnan kokoonpanossa on laaja edustus eri asiakasvirastojen edustajia, minkä tavoitteena on lisätä asiakasohjauksen vaikuttavuutta. Kaikkien hallinnonalojen edustuksen lisäksi asiakasneuvottelukuntaan on nimetty Valtorin kymmenen suurimman asiakkaan edustajat tuomaan suoraa asiakasnäkökulmaa ohjauksen tueksi.

Neuvottelukunnan toimintaa tukee sihteeristö, jonka tehtävänä on tuot-taa konkreettista näkemystä asiakkaiden tarpeista ja palveluiden ajan-kohtaisesta laadusta. Sihteeristön jäsenet ovat asiakasvirastojen edustajia, joilla on käytännön osaamista palveluiden kehittämisestä ja ostamisesta Valtorilta. 

Lisätietoja:

Tommi Kangasaho, tietohallintoneuvos, valtiovarainministeriö, Julkisen hallinnon tieto- ja viestintätekninen osasto / Julk ICT, Palveluiden ja turvallisuuden ohjausyksikkö, puh. 0295 530 264, [email protected]