Kolumnit

Kolumneissa taustoitetaan ministeriön ajankohtaisia aiheita ja nostetaan esille erilaisia näkökulmia. 

Uusimmat kolumnit

Päivi Nerg, Ville-Veikko Ahonen ja Noora Heinonen:
Sote-uudistuksen muutoskustannusten arviot tarkentuvat toimeenpanon edetessä

20.1.2022 14.21
VM
Alivaltiosihteeri Päivi Nerg, muutosjohtaja Ville-Veikko Ahonen ja finanssineuvos Noora Heinonen.
vas. Nerg, Ahonen ja Heinonen
Suuriin uudistuksiin liittyy aina muutoskustannuksia. Muutoskustannukset ovat välttämättömiä turvalliselle siirtymälle ja myös toiminnan uudistamiselle. Valtio vastaa muutoskustannuksiin osoittamalla hyvinvointialueille erillisrahoitusta vuosina 2021–2025. Lisäksi hyvinvointialueiden rahoitusjärjestelmä sisältää rahoituksen määrää korottavia tekijöitä, joita sovelletaan vuosina 2023–2029, kirjoittavat alivaltiosihteeri Päivi Nerg, muutosjohtaja Ville-Veikko Ahonen ja finanssineuvos Noora Heinonen.

Päivi Nerg, Jani Pitkäniemi ja Ville-Veikko Ahonen:
Sote-uudistus muuttaa koko Suomen julkista hallintoa

12.1.2022 11.34
VM
Alivaltiosihteeri Päivi Nerg, ylijohtaja Jani Pitkäniemi ja muutosjohtaja Ville-Veikko Ahonen.
Sote-uudistus on monella tapaa maamme julkisen hallinnon ja demokraattisen järjestelmän kokonaisuudistus. Myös kunnat ja monet valtion virastot valmistelevat muutosta tiukalla aikataululla. Uudistus on merkinnyt niille uusia lakisääteisiä tehtäviä tai jo olemassa olevien prosessien muutoksia, kirjoittavat alivaltiosihteeri Päivi Nerg, ylijohtaja Jani Pitkäniemi ja muutosjohtaja Ville-Veikko Ahonen kolumnissaan.

Ylijohtaja Juha Sarkio:
Kansalaiset arvostavat edelleen henkilökohtaista asiointia ja puhelinpalvelua – myös sähköiset kanavat ja palveluaikojen laajentuminen iltaan on toiveissa

16.12.2021 11.30
VM
"Elämän rytmi on myöhentynyt, ja vuorokauden ympäri avoinna olevat palvelut tarjoavat joustoa kiireisessä arjessa. Kaipaavatko kansalaiset samaa myös julkisen hallinnon palveluihin, ja miten meneillä oleva hallinnon kehitys vastaa kansalaisten toiveita? Teettämämme tutkimuksen perusteella näyttää siltä, että kansalaiset haluavat edelleen asioida henkilökohtaisesti ja puhelimella, vaikka sähköisten kanavien suosio nousee. Myös palveluaikojen laajentamiselle on odotuksia, ja kansalaiset asioisivat mieluiten kello 10–18 välisenä aikana", kirjoittaa ylijohtaja Juha Sarkio.