-
Asetusta sovelletaan Euroopan laajuisiin digitaalisiin julkisiin palveluihin. Euroopan laajuisilla di-gitaalisia palveluilla tarkoitetaan 1) digitaalisia palveluita, joita 2) unionin tai jäsenvaltioiden julki-sen hallinnon elimet tarjoavat joko toisilleen tai luonnollisille tai oikeushenkilöille unionissa ja 3) ja jotka edellyttävät vuorovaikutusta jäsenvaltion rajojen yli, unionin yksiköiden kesken tai unionin yksiköiden ja julkisen sektorin elinten välillä verkko- ja tietojärjestelmien kautta.
Asetus ei itsessään sääntele tiedonvaihtoa tai velvoita tarjoamaan rajat ylittäviä palveluita. Asetus ei myöskään luo edellytyksiä, että julkinen palvelu olisi saatavilla kaikissa EU-maissa. Asetuksella ei ole vaikutusta jäsenvaltioiden toimivaltaan asioissa, jotka liittyvät julkiseen turvallisuuteen, puolustukseen, kansalliseen turvallisuuteen tai kansallisesta kriittiseen infrastruktuuriin.
-
Kun ehdotus uusista sitovista päätöksistä sisältyy EU:n sääntelyyn, yhteentoimivuusarvioinnin tekee Euroopan komissio. Vastaavasti, jos ehdotus uusista sitovista päätöksistä sisältyy kansalliseen säädökseen, yhteentoimivuusarvioinnin toteuttaa hallituksen esityksestä vastaava ministeriö osana lainvalmistelun vaikutustenarviointia.
Yhteentoimivuusarvioinnin tekee viranomainen, jos se omalla päätöksellään asettaa vaatimuksia yhteentoimivuudelle eli tiedonvaihdon toteutumiselle. Tällaisia tilanteita voivat olla esimerkiksi kahdenväliset sopimukset rajat ylittävien palveluiden tarjoamisesta tai hankinta-asiakirjoissa asetetut, sääntelyä täydentävät vaatimukset.
Yhteentoimiva Eurooppa -asetuksen arviointivelvoite on rinnakkainen kansallisesti jo olemassa ole-ville tiedonhallinnan muutosten arviointivelvoitteille. Se ei siten korvaa esimerkiksi laissa julkisen hallinnon tiedonhallinnasta (906/2019, tiedonhallintalaki) tai muissa laissa säädettyjä arviointivel-voitteita.
-
Laaditun yhteentoimivuusarvioinnin tulos eli raportti tulee julkaista avoimesti verkkosivulla sekä jakaa Yhteentoimiva Eurooppa -portaalin kautta Yhteentoimiva Eurooppa -lautakunnan käyttöön. Yhteentoimivuusarvioinnista ei kuitenkaan pyydetä varsinaista lausuntoa miltään kansalliselta viranomaiselta, Euroopan komissiolta tai Yhteentoimiva Eurooppa -lautakunnalta.
-
Julkiset ja yksityiset sidosryhmät sekä kansalaisyhteiskunnan organisaatiot ja tiedeyhteisön toimijat, joiden asuinpaikka tai sääntömääräinen kotipaikka on jossakin jäsenvaltiossa, voivat rekisteröityä Yhteentoimiva Eurooppa -portaalissa Yhteentoimiva Eurooppa -yhteisön jäseniksi. Kun rekisteröity-minen on vahvistettu, asema jäsenenä julkistetaan Yhteentoimiva Eurooppa -portaalissa.
-
Sääntelyn testiympäristöillä syvennetään viranomaisten ymmärrystä innovatiivisten yhteentoimivuusratkaisujen rajat ylittävän yhteentoimivuuden mahdollisuuksista tai esteistä, mukaan lukien oikeudelliset esteet, ja parannetaan siten ratkaisujen oikeusvarmuutta. Jos sääntelyn testiympäristössä olisi tarkoitus käsitellä henkilötietoja, vaatisi testiympäristön perustaminen suurella todennäköisyy-dellä täydentävää kansallista sääntelyä. Siten sääntelyn testiympäristöjen hyödyntämiseen liittyvissä kysymyksissä on syytä olla yhteydessä kansalliseen keskitettyyn yhteyspisteeseen valtionvarainministeriössä.