-
Förordningen tillämpas på transeuropeiska digitala offentliga tjänster. Med transeuropeiska digitala offentliga tjänster avses 1) digitala tjänster som 2) tillhandahålls av offentliga organ i unionen eller medlemsstaterna, antingen till varandra eller till fysiska eller juridiska personer i unionen, och 3) som kräver gränsöverskridande kommunikation mellan medlemsstater, mellan unionsenheter eller mellan unionsenheter och offentliga myndigheter via deras nät- och informationssystem.
Förordningen innehåller inte i sig några bestämmelser om informationsutbyte eller några förpliktelser om att tillhandahålla gränsöverskridande tjänster. Förordningen ställer inte heller några krav på att den offentliga tjänsten ska vara tillgänglig i alla EU-länder. Förordningen påverkar inte medlemsstaternas behörighet i fråga om åtgärder som hänför sig till den offentliga säkerheten, försvaret, den nationella säkerheten eller den nationella kritiska infrastrukturen.
-
När förslaget till nya bindande beslut ingår i EU-lagstiftningen, görs interoperabilitetsbedömningen av Europeiska kommissionen. På motsvarande sätt, om förslaget till nya bindande beslut ingår i en nationell författning, genomförs interoperabilitetsbedömningen av det ministerium som ansvarar för regeringspropositionen som en del av konsekvensbedömningen av lagberedningen.
Interoperabilitetsbedömningen görs av en myndighet, om myndigheten genom sitt eget beslut fastställer krav som påverkar interoperabiliteten, dvs. genomförandet av informationsutbytet. Sådana situationer kan vara till exempel bilaterala avtal om tillhandahållande av gränsöverskridande tjänster eller krav i upphandlingsdokumenten som kompletterar bestämmelser i lagstiftningen.
Bedömningsskyldigheten enligt förordningen om ett interoperabelt Europa är parallell med de nationella skyldigheter att bedöma ändringar i informationshanteringen som redan finns. Den ersätter således inte till exempel de utvärderingsskyldigheter som föreskrivs i lagen om informationshantering inom den offentliga förvaltningen (906/2019, informationshanteringslagen) eller i andra lagar.
-
Resultatet av interoperabilitetsbedömningen, dvs. rapporten, ska publiceras öppet på en webbplats och förmedlas till styrelsen för ett interoperabelt Europa via portalen Ett interoperabelt Europa. Inget egentligt utlåtande om interoperabilitetsbedömningen begärs dock av någon nationell myndighet, Europeiska kommissionen eller styrelsen för ett interoperabelt Europa.
-
Offentliga och privata intressegrupper, civilsamhällesorganisationer och akademiker som är bosatta eller har sitt säte i en medlemsstat kan registrera sig som medlemmar i gemenskapen för ett interoperabelt Europa i portalen för ett interoperabelt Europa. När registreringen har bekräftats kommer status som medlem att offentliggöras i portalen för ett interoperabelt Europa.
-
Testmiljöerna för reglering fördjupar myndigheternas förståelse av möjligheterna med eller hindren för gränsöverskridande interoperabilitet för innovativa interoperabilitetslösningar, inklusive rättsliga hinder, och förbättrar på så sätt rättssäkerheten för lösningarna. Om avsikten är att behandla personuppgifter i testmiljön för regleringen, kräver inrättandet av testmiljön med stor sannolikhet kompletterande nationell reglering. Därför finns det skäl att kontakta den nationella kontaktpunkten på finansministeriet i frågor som gäller utnyttjande av testmiljöer för regleringen.