Värdegrund och etik

Den offentliga förvaltningen är i grund och botten verksamhet som bedrivs med bemyndigande av medborgarna, med deras medel och i deras intresse. När tjänstemannaetik och tjänstemannamoral förs på tal avses oftast allmänna värden och principer som gäller tjänstemän. Som utövare av offentlig makt ansvarar myndigheten och tjänstemannen för att verksamheten bland annat uppfyller kraven på opartiskhet, oberoende och lika behandling. Tjänstemannen står i ett särskilt förhållande till medborgaren, och anställningsförhållandet medför värden och principer som avspeglar detta.

Statsförvaltningens värden

Ett av målen för statens personalpolitik är att stärka och utnyttja statens gemensamma värdegrund och enhetliga verksamhetskultur. Statsförvaltningens gemensamma värdegrund fastställdes 2001 i statsrådets principbeslut om statens personalpolitiska linje. Enligt den ska statsförvaltningens verksamhet vara värdeorienterad och på en hög etisk nivå. Förstärkning av värdegrunden och etiken innebär att hela personalen gör dessa till en del av det dagliga arbetet. 

Statsförvaltningens gemensamma värdegrund består av värden som effektivitet, öppenhet, kvalitet och gedigen sakkunskap, förtroende, serviceprincipen, opartiskhet och oberoende, jämställdhet och ansvar.

Handbok som stöd för värdearbetet

Värde- och etikhandboken (Arvot arjessa – Virkamiehen etiikka, 2005) är ett hjälpmedel för statens enheter och tjänstemän när de omsätter värdena och tjänstemannaetikens principer till förfaringssätt i praktiken. I handboken beskrivs innehållet i statsförvaltningens gemensamma värden samt centrala principer för tjänstemannaställningen och ledningsarbetet när det gäller att upprätthålla en verksamhet på hög etisk nivå. Det rekommenderas att handboken delas ut till chefer och personal samt som introduktions- och utbildnings-material.

Värde- och etikhandbokFilen öppnas i en ny flik pdf 351kB  
(Arvot arjessa – Virkamiehen etiikka, 2005)

Verksamhetsplan för tjänstemannaetik 2018–2022

Finansministeriets avdelning för utveckling av statsförvaltningen har berett en verksamhetsplan för främjande av en hög tjänstemannaetik.

Verksamhetsplan för tjänstemannaetik 2018–2022Filen öppnas i en ny flik pdf 415kB (på finska) 

Utbildning i tjänstemannaetik

Utbildningsmaterial om tjänstemannaetik finns i statens digitala inlärningsmiljö eOppiva där följande två kurser hittas: Introduktion i tjänstemannaetik och Tjänstemannaetik i praktiken. Tjänstemän uppmuntras att avlägga kurserna i eOppiva.

Introduktion i tjänstemannaetik Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik(på finska)

Tjänstemannaetik i praktikenLänk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik (på finska)

Finansministeriet och justitieministeriet publicerade även utbildningsmaterial om tjänstemannaetik den 17 december 2019. Materialet, som det tar en halv dag att gå igenom, är avsett för ämbetsverk. 

PPT-presentation för etikdagFilen öppnas i en ny flik pdf 470kB (på finska) 

Internationellt etikarbete 

Avdelningen för utveckling av statsförvaltningen deltar i det arbete som OECD:s kommitté för offentlig förvaltning bedriver för att stärka god och etiskt högstående förvaltning i medlemsländerna. I det arbetet har man bland annat utvecklat instrument för förebyggande av intressekonflikter och för bedömning av hur medlemsländerna har uppfyllt målen för en rättvis och god förvaltning. OECD har publicerat en rekommendation om den offentliga förvaltningens integritet, OECD Recommendation for Public Integrity, som erbjuder beslutsfattarna en ny utgångspunkt för strategin för den offentliga förvaltningens integritet. I stället för tillfälliga åtgärder ligger tyngdpunkten på ett kontextbundet, beteende- och riskbaserat tillvägagångssätt, vars fokus är att slå vakt om integritetskulturen i hela samhället. 

För organisationerna inom statförvaltningen inrättas en teknisk rapporterningskanal som ingår i verkställandet av EU:s direktiv om skydd för personer som rapporterar om överträdelser av unionsrätten

EU:s direktiv om skydd för personer som rapporterar om överträdelser av unionsrätten trädde i kraft den 16 december 2019. Direktivet ska verkställas nationellt senast den 17 december 2021. Justitieministeriet har tillsatt en arbetsgrupp för verkställandet. Arbetsgruppen ska bland annat bedöma vilka lagstiftningsändringar genomförandet av direktivet kräver och bereda förslag till nödvändiga lagändringar. Syftet med direktivet är att göra genomförandet av unionsrätten effektivare genom att på unionsnivå skapa enhetliga minimikrav på skyddet för personer som rapporterar om överträdelser. Avsikten med direktivet är att säkerställa att personer som i sin arbetsrelaterade verksamhet får information om eller har misstankar om verksamhet som skadar allmänintresset inom specificerade områden av unionsrätten kan rapportera om detta på ett tryggt sätt. På så sätt kan man förebygga hot mot eller allvarlig skada för det allmänna intresset.

Finansministeriet har i uppgift att se till att den rapporteringskanal som avses i direktivet är tekniskt tillgänglig i statsförvaltningens organisationer senast den 17 december 2021 och att de viktigaste ramvillkoren för rapporteringskanalen har planerats gemensamt med kundämbetsverken. Ministeriet har därför tillsatt en arbetsgrupp som ska bereda de viktigaste ramvillkoren för rapporteringskanalen för konkurrensutsättningen av de nödvändiga tekniska lösningarna och beredningen av deras användning inom statsförvaltningen.

Finansministeriet har kommit överens om att Statskontoret ska ansvara för beredningen och upphandlingen i anslutning till  rapporteringskanalen i egenskap av dess ägare och ansvara för rapporteringskanalens operativa verksamhet samt för att utveckla kanalen. Ambitionen är att trygga en centraliserad finansiering av rapporteringskanalen.

TillsättningsbrevLänk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik (på finska)

Mer information om projektet (på finska)

Ansvisningar

Om gästfrihet, förmåner och gåvor 1.11.2023Filen öppnas i en ny flik pdf 169kB

Karensavtal 24.1.2018Filen öppnas i en ny flik pdf 159kB

Anvisning karensavtal, 10.8.2017 

Tjänstemännes bisysslor, 29.3.2017Filen öppnas i en ny flik pdf 59kB

Anvisningar för resor som finansieras av utomstående instanser, 23.5.2001Filen öppnas i en ny flik pdf 87kB

Ytterligare information

Tjänstemannaetiken och -moralen inom statsförvaltningen - resultat av medborgarenkät 2022Filen öppnas i en ny flik pdf 1.1MB

Politiköversikt - Tjänstemannaetikens långa anor och dess framtid (2018)Filen öppnas i en ny flik pdf 260kB

Rapport från statens tjänstemannaetiska kommitté (2014) (på finska)Filen öppnas i en ny flik pdf 600kB

Kommitténs rekommendationer Filen öppnas i en ny flik pdf 24kB

Värdena i tjänstemannens vardag 4/2007, sammanfattningFilen öppnas i en ny flik pdf 26kB

Jämförande studie gällande etik inom den offentliga förvaltningen i EU:s medlemsstater 1/2007 (på engelska)Filen öppnas i en ny flik pdf 428kB

Sammanfattning på svenskaFilen öppnas i en ny flik pdf 27kB

Värden i vardagen - tjänstemannens etik (2005)Filen öppnas i en ny flik pdf 351kB

Förvaltningsetik 8/2000, sammanfattningFilen öppnas i en ny flik pdf 29kB

Jämställdhet och likabehandling

OECD Ethics and Corruption in the Public Sector (mer information om OECD:s etikarbete)Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik

Public Sector Integrity: A framework for assessment (mer information om OECD:s etikarbete)Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik

TI - Transparency International (mer information om internationella korruptionsforskningar)Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik

Kontaktuppgifter

Timo Moilanen
konsultativ tjänsteman
tfn 02955 30455
fornamn.efternamn@gov.fi 

Kati Orkola
regeringssekreterare
tfn 02955 30108
fornamn.efternamn@gov.fi