Utveckling av upphandlingskompetensen
Temagruppen Utveckling av upphandlingskompetensen var till uppgift att planera och vidta konkreta åtgärder för att främja förverkligandet av målen i den nationella strategin för offentlig upphandling. Temagruppen främjade den strategiska avsikten: Vi genomför upphandlingarna på ett professionellt sätt och utvecklar kontinuerligt vår kompetens.
Kontinuerlig utveckling av upphandlingskompetensen är en förutsättning för lyckade upphandlingar. I utvecklingen av kompetensen ska det inte fokuseras endast på det tekniska genomförandet av konkurrensutsättningsprocessen, utan hela processen från planeringen av organisationens behov till hanteringen av upprättade kontrakt och leverantörer ska beaktas. Upphandlingskompetens behövs inom hela organisationen, och upphandlingar ska inte ses som en separat stödfunktion.
Mål
- Vi skapar en helhetsbild av nivån på upphandlingskompetensen både på nationell nivå och hos de upphandlande enheterna
- Vi upprätthåller och utvecklar vår kompetens i fråga om upphandlingar på både strategisk och operativ nivå
- Vi utökar utbudet av utbildning om upphandling
- Vi säkerställer verkningsfull och högklassig forskning om upphandling
Inledande åtgärder
För offentlig upphandling startas ett mentorprogram som erbjuder coachning och sparring för offentlig upphandling. Målet är att mentorprogrammet leder till utbyte av kunskap om upphandling, nationellt nätverkande, överföring av tyst kunskap, ökat samarbetet över organisationsgränser och stöd för professionell utveckling av upphandlingskompetens.
Vad har gjorts hittills?
Mentorprogrammet inleddes i oktober 2022. I mentorprogrammet deltar sammanlagt 114 upphandlingsexperter från kommunsektorn, den privata sektorn, staten och välfärdsområdena. Mentorprogrammet har 34 mentorer och 80 aktörer, dvs. de som mentoreras. Programmet pågår till den 25 april 2023.
Mentorprogrammet för offentlig upphandling är det första i sitt slag i Finland och det har även väckt internationellt intresse. Målet är att det nationella arbetet för att utveckla upphandlingsfärdigheterna ska vara kontinuerligt, och mentorprogrammets kontinuitet bedöms efter de första erfarenheterna.
Kompetensen inom offentlig upphandling stärks - över hundra experter deltar i ett mentorprogram -finansministeriets nyhet 8.11.2022
Kompetensen inom offentlig upphandling stärks genom ett nytt mentorprogram - finansministeriets nyhet 23.8.2022
Arbetet med att utveckla det för upphandlingsenheterna avsedda verktyget för självutvärdering av upphandlingskompetens fortsätter utifrån användarnas feedback. Upphandlingsenheter ges stöd i införandet av verktyget. En plan utarbetas för användningen av de resultat som verktyget ger.
Upphandling Finlands inlärningskliniker konceptualiseras och startas. Klinikerna ska erbjuda dem som arbetar med upphandlingar praktisk hjälp och kollegialt stöd när de tar i bruk och använder de verktyg och guider som tagits fram i Upphandling Finland-programmet. Till en början ordnas inlärningskliniker exempelvis om tillämpning av Code of Conduct-mallarna och om guiden Varautuminen julkisissa hallinnoissa.
Vad har gjorts hittills?
Den första inlärningskliniken i Code of Conduct -mallarna ordnares 12.12.2022.
Området offentliga upphandlingar och framgångsrika upphandlingar görs mer kända genom kommunikation. Åtgärden planeras senare i temagruppen.
Statens upphandlingshandbok (Valtion hankintakäsikirja) från 2017 uppdateras och omarbetas så att den omfattar hela den offentliga sektorn. Den nya upphandlingshandboken publiceras som en digital tjänst.
Vad har gjorts hittills?
Arbetet med att revidera upphandlingshandboken inleddes i oktober 2022. Kommunernas och välfärdsområdenas perspektiv inkluderas också. Handboken för offentlig upphandling 2023 publiceras i april 2023 som en nätpublikation.
Handboken är en modell som förenhetligar och stöder innehållet i offentliga organisationers upphandlingsanvisningar och upphandlingspraxis. Den kan utnyttjas vid utarbetandet av en offentlig organisations upphandlingsanvisningar och vid utvecklandet av upphandlingsverksamheten, det är alltså inte fråga om en organisations direkta upphandlingsanvisningar.
Det viktigaste målet med handboken är att på ett åskådligt sätt beskriva de viktigaste skeden i genomförandet av en konkurrensutsättning som upphandlingslagstiftningen kräver samt att ge praktisk vägledning i fråga om upphandlingar och avtal om upphandlingar.
Handboken är avsedd för alla upphandlande enheter inom den offentliga förvaltningen
- statliga ämbetsverk och inrättningar, kommuner och kommunala affärsverk, välfärdsområden, församlingar och andra upphandlande enheter och anbudsgivare som omfattas av upphandlingslagen.
Målgrupper är
- personer som ansvarar för ledningen och utvecklingen av upphandlingsverksamheten samt planeringen av upphandlingar, upphandlingsexperter och substansexperter som svarar för konkurrensutsättningen och beredningen av upphandlingar
- beställare, personer som deltar i behandlingen av fakturor och personer som deltar i avtalsförvaltningen.
Öppna möten ordnas för alla upphandlingsforskare. Syftet med mötena är att stödja utnyttjandet av forskningsinformation i den offentliga sektorn, att främja uppkomsten av nya forskningsidéer i samarbete med upphandlingsenheter och att möjliggöra samarbete mellan upphandlingsforskare på nationell nivå.
Vad har gjorts hittills?
Det första mötet med upphandlingsforskare ordnades den 8 november 2022. Då diskuterades bl.a. huruvida den offentliga sektorn utnyttjar forskningsdata i tillräcklig utsträckning. Under mötet diskuterades också hur utnyttjandet av forskningsdata kan främjas inom den offentliga sektorn och hur uppnåendet av forskningsdata kan utvecklas. Dessutom funderade man hurdant samarbete som behövs och hur programmet för verkningsfull offentlig upphandling kan stöda det samarbete som behövs. Följande distansmöte hålls den 6 februari 2023 kl. 13–15.
Det utarbetas ett elektroniskt bedömningsverktyg baserat på bedömningskriterier uppgjorda i samarbete med EU-kommissionen, eller eventuellt utvecklas något redan befintligt elektroniskt verktyg.
Detta verktyg börjar användas kontinuerligt för att kartlägga upphandlingskompetensen i hela landet. Med hjälp av verktyget identifieras behov av kompetensutveckling och främjas professionell upphandlingsverksamhet. Genom det har de upphandlande enheterna möjlighet att utreda sina egna styrkor och utvecklingsbehov, men verktyget ger också information som är ett hjälpmedel för styrningen av åtgärder på nationell nivå.
Vad har gjorts hittills?
Självutvärderingsverktyget för upphandlingskompetens publicerades i juni 2022. Verktyget kan användas av upphandlingsenheterna. Självutvärderingen innehåller sammanlagt 30 frågor som gäller bland annat färdigheterna i fråga om beredning och genomförande av upphandlingar samt till exempel social kompetens och ledarförmåga.
Självutvärderingen är avsedd för dem som arbetar med offentlig upphandling vid upphandlingsenheter (Till exempel upphandlingsexperter/-planerare, bransch-/substansexperter, personer som beslutar om upphandling). Genom att använda verktyget får man värdefull information om sitt eget kunnande, och man kan dessutom stödja utvecklingen av organisationens kunnande samt delta i insamlingen av nationell information om upphandlingskompetens.
Bekanta dig med handboken nedan för att lära dig verktyget, nyttan med det och hur verktyget kan tas i bruk. Nästa höst ska självskattningsverktyget översättas till svenska.
Finansministeriet låter göra en utredning om olika aktörers roll med tanke på uppnåendet av målen för upphandlingsstrategin samt främjandet av produktiviteten och digitaliseringen. För när-varande ger flera olika instanser (bl.a. Hansel, Statskontoret, Statsrådets kansli, Rådgivningsen-heten för offentlig upphandling, Företagarna i Finland, KEINO, HAUS kehittämiskeskus, SOSTE Finlands social och hälsa rf) rådgivning och stöd för att utveckla den offentliga upp-handlingen. Aktörsfältet är i nuläget splittrat och en helhetsbild av funktionaliteten och eventuella luckor saknas.
Avsikten är att bedöma om den nuvarande rådgivningen och stödet är tillräckliga ur både upphandlande enheters och anbudsgivares synvinkel. Eventuella luckor och nödvändiga utvecklingslösningar analyseras. I bedömningen beaktas förutsättningarna för ett effektivt genomförande av den nationella strategi för offentlig upphandling som är under beredning och för bestående resultat.
Vad har gjorts hittills?
Slutrapport bara på finska.
Det görs en utredning om vilka utbildningar och utbildningsprogram som sannolikt leder till uppgifter inom offentlig upphandling. I utredningen beaktas också utbildning och utbildningsprogram på svenska.
Det utreds också vid vilka läroanstalter det är möjligt att studera offentlig upphandling som huvud- eller biämne och var det finns hela utbildningsprogram som är inriktade på offentlig upphandling.
Dessutom säkerställs och utökas sådana delar som handlar om offentlig upphandling i utbildningar och utbildningsprogram som sannolikt leder till uppgifter inom offentlig upphandling. Det är viktigt att inte endast upphandlingslagstiftningen behandlas i utbildningen, utan att det även ges bredare kunskaper och färdigheter som behövs i praktiken vid upphandlingar samt att anbudsgivarnas perspektiv tas upp. Det säkerställs att det finns tillgång till kompetenta personer genom att erbjuda tillräcklig utbildning inte bara i form av examensprogram som fokuserar på upphandling utan även t.ex. i form av fortbildning och kurser om upphandling.
Vad har gjorts hittills?
En utredning om utbildning i offentlig upphandling i Finland 2021 har publicerats 22.2.2022. I utredningen har man kartlagt utbildningsbakgrunden hos de yrkesmänniskor som gör offentliga upphandlingar samt samlat information om läroanstalter som erbjuder utbildning i upphandling. Enligt utredningen behövs det mer utbildning i upphandling, i synnerhet fördjupad utbildning i offentlig upphandling.
Målet är att kartlägga upphandlingskompetensen
Inom programmet Upphandling Finland bereds just nu ett verktyg för självutvärdering av kunnandet för de upphandlande enheterna. Målet med verktyget är att ge de upphandlande enheterna möjlighet att på ett mer detaljerat sätt utreda styrkor och utvecklingsbehov i upphandlingskompetensen. I och med att verktyget används kan den information som samlas in på nationell nivå och den nu publicerade utredningen av utbildning i fortsättningen utnyttjas bättre än tidigare i utvecklingen av utbildningen i upphandling och den offentliga upphandlingskompetensen.
Utredningen om utbildning i offentlig upphandling i Finland 2021 (på finska)
Finansministeriet pressmeddelande 22.2.2022
Temagruppernas ansvariga
- programchef Maria Röykkä, finansministeriet, tel. 050 598 4441, maria.roykka (at) gov.fi
- sakkunnig i upphandlingsfrågor Juridiska enheten, Niina Ruuskanen, Finlands Kommunförbundet, tel. 046 920 0234, niina.ruuskanen (at) kuntaliitto.fi
- universitetsadjunkt (ekon.mag.) Marika Tuomela-Pyykkönen, Lapplands Högskola, marika.tuomela-pyykkonen (at) lapinamk.fi