Informationshanteringsnämdens sammansättning

 

Informationshanteringsnämnden består av en ordförande, en vice ordförande samt sju medlemmar med varsin personliga suppleant. I informationshanteringsnämnden ingår sakkunniga inom datasäkerhet, interoperabilitet, informationshantering och statistikföring.

 

Informationshanteringsnämnden under mandatperioden 2020 –2024:

  • Ordförande: kandidat i samhällsvetenskaper, informationsdirektör Irja Peltonen, finansministeriet
  • Vice ordförande: filosofie magister, konsultative tjänsteman Päivi Tommila, arbets- och näringsministeriet

Medlemmar (personliga suppleanter inom parentes)

  • filosofie magister, ledande sakkunnig Minna Romppanen, Lantmäteriverket (diplomingenjör, ledande sakkunnig Tomi Kelo, Transport- och kommunikationsverket)
  • ekonomie magister, utvecklingschef Leena Storgårds, Statistikcentralen (politices magister, utvecklingschef Outi Ahti-Miettinen, Statistikcentralen)
  • filosofie magister, ärendehanteringsdirektör Janne Mykrä, Huvudstaben (filosofie magister, gruppchef Antti Lehto, Polisstyrelsen)
  • tradenom (högre YH), IKT-arkitekt Markus Virolainen, Skatteförvaltningen (filosofie magister, utvecklingschef Anu Ylä-Pietilä, Transport - och kommunikationsverket)
  • filosofie magister, ärendehanteringschef Sanna-Leena Eskola, Uleåborgs stad (Jaana Immonen, specialsakkunnig i förvaltning som avlagt yrkesexamen inom dokumentförvaltning och arkivverksamhet, Träskända stad)
  • IT-ingenjör, utvecklingschef Jaakko Ståhlberg, Åbo stad (diplomingenjör, IKT-expert Ari Andersin, Helsingfors stad)
  • magister i militärvetenskaper, informationssäkerhetschef Matti Parviainen, Esbo stad (diplomingenjör, informationsförvaltningsdirektör Heikki Heikkilä, NTM-centralernas samt arbets- och näringsbyråernas utvecklings- och förvaltningscenter)

Finansministeriet har förordnat ett sekretariat för informationshanteringsnämnden:

Tomi Voutilainen, generalsekreterare
Riitta Autere, sekreterare
Tuija Kuusisto, sekreterare
Mika Tuikkanen, sekreterare
Suvi Metsärinta-Lehmusvaara, sekreterare
Heidi Torro, sekreterare
Markus Rahkola, sekreterare

Sekretariatet har till uppgift att

  1. bereda ärenden som ska behandlas vid nämndens sammanträden och föredra dem för nämnden i enlighet med beredningsansvaren,
  2. bereda nämndens årliga verksamhetsplan samt att bereda den bedömningsplan som avses i 11 § 1 mom. i informationshanteringslagen och genomföra de bedömningar som avses i planen,
  3. bereda den berättelse över bedömningsresultaten som avses i 11 § 4 mom. i informationshanteringslagen,
  4. styra genomförandet av de i 10 § 5 mom. i informationshanteringslagen avsedda uppgifter som nämnden gett i uppdrag till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata,
  5. protokollföra informationshanteringsnämndens sammanträden,
  6. sörja för kommunikationen i anknytning till informationshanteringsnämndens verksamhet.

Sekreterarna är också ordförande för de sektioner som nämnden tillsatt.