Informationshanteringsnämdens sammansättning

Informationshanteringsnämden i gruppfoto.

 

Informationshanteringsnämnden består av en ordförande, en vice ordförande samt sju medlemmar med varsin personliga suppleant. I informationshanteringsnämnden ingår sakkunniga inom datasäkerhet, interoperabilitet, informationshantering och statistikföring.

 

Informationshanteringsnämnden under mandatperioden 2020 –2024:

  • Ordförande: kandidat i samhällsvetenskaper, informationsdirektör Irja Peltonen, finansministeriet
  • Vice ordförande: filosofie magister, konsultative tjänsteman Päivi Tommila, arbets- och näringsministeriet

Medlemmar (personliga suppleanter inom parentes)

  • Minna Romppanen, ledande sakkunnig, Lantmäteriverket, expertis: informationssäkerhet samt interoperabilitet mellan informationssystem och datalager (Tomi Kelo, ledande sakkunnig, Transport- och kommunikationsverket, expertis: informationssäkerhet)
  • Leena Storgårds, utvecklingschef, Statistikcentralen, expertis: statistikföring (Outi Ahti-Miettinen, utvecklingschef, Statistikcentralen, expertis: statistikföring)
  • Janne Mykrä, ärendehanteringsdirektör, Huvudstaben, expertis: informationshantering i fråga om informationsmaterial (Antti Lehto, gruppchef, Polisstyrelsen, expertis: informationshantering i fråga om informationsmaterial)
  • Markus Virolainen, IKT-arkitekt, Skatteförvaltningen, expertis: interoperabilitet mellan informationssystem och datalager (Päivi Pietarila, huvudarkitekt, NTM-centralernas och arbets- och näringsbyråernas utvecklings- och förvaltningscenter, expertis: interoperabilitet mellan informationssystem och datalager)
  • Sanna-Leena Eskola, ärendehanteringschef, Uleåborgs stad, expertis: informationshantering i fråga om informationsmaterial (Jaana Immonen, specialsakkunnig i förvaltning, Träskända stad, expertis: informationshantering i fråga om informationsmaterial)
  • Jaakko Ståhlberg, utvecklingschef,  Åbo stad, expertis: interoperabilitet mellan informationssystem och datalager (Ari Anders, servicechef, Helsingfors stad, expertis: interoperabilitet mellan informationssystem och datalager samt informationssäkerhet)
  • Juha Koivisto, informationssäkerhetschef, Tammerfors stad, expertis: informationssäkerhet (Heikki Heikkilä, informationsförvaltningsdirektör, NTM-centralernas och arbets- och näringsbyråernas utvecklings - och förvaltningscenter, expertis: informationssystemens och datalagrens interoperabilitet)
     

Finansministeriet har förordnat ett sekretariat för informationshanteringsnämnden:

  • Tomi Voutilainen, generalsekreterare
  • Eelis Laine, sekreterare
  • Eeva Lantto, sekreterare
  • Riitta Autere, sekreterare
  • Tuija Kuusisto, sekreterare
  • Mika Tuikkanen, sekreterare
  • Suvi Metsärinta-Lehmusvaara, sekreterare
  • Heidi Torro, sekreterare
  • Markus Rahkola, sekreterare

Sekretariatet har till uppgift att

  1. bereda ärenden som ska behandlas vid nämndens sammanträden och föredra dem för nämnden i enlighet med beredningsansvaren,
  2. bereda nämndens årliga verksamhetsplan samt att bereda den bedömningsplan som avses i 11 § 1 mom. i informationshanteringslagen och genomföra de bedömningar som avses i planen,
  3. bereda den berättelse över bedömningsresultaten som avses i 11 § 4 mom. i informationshanteringslagen,
  4. styra genomförandet av de i 10 § 5 mom. i informationshanteringslagen avsedda uppgifter som nämnden gett i uppdrag till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata,
  5. protokollföra informationshanteringsnämndens sammanträden,
  6. sörja för kommunikationen i anknytning till informationshanteringsnämndens verksamhet.

Sekreterarna är också ordförande för de sektioner som nämnden tillsatt.