Statens regionala närvaro
Lagstiftning och sektorsövergripande planering av statens tjänster
Lagen om grunderna för tillgången till statliga tjänster och placeringen av funktioner (s.k. lagen om statliga tjänster) trädde i kraft den 1 januari 2022. Lagen innehåller bestämmelser om de allmänna målen för den riksomfattande planeringen och samordningen av samt beslutsfattandet i fråga om ordnandet av tillgången till statliga tjänster och placeringen av statliga enheter och funktioner. Lagen om statliga tjänster ersatte den tidigare regionaliseringslagstiftningen.
Tillgången till statliga tjänster ska enligt lagen ordnas så att statens uppgifter sköts på ett resultatrikt sätt och så att tillgången till service för olika kundgruppers servicebehov tryggas på ett sätt som tryggar de grundläggande fri- och rättigheterna. Beslut och planer som gäller tillgången till tjänster och placeringen av enheter och funktioner ska dessutom främja livskraften, säkerheten och statens konkurrenskraft som arbetsgivare i olika delar av landet.
Enligt lagen om statliga tjänster ska statsrådet utarbeta en riksomfattande plan för sin mandatperiod för uppnåendet av de mål som avses ovan. Planen ska också samordnas med planen för de offentliga finanserna, och statsrådet ska följa upp hur planen genomförs samt vid behov utvärdera och se över planen.
Planen ska enligt lagen om statliga tjänster grunda sig på en förvaltningsövergripande helhetsbild av behovet av och tillgången till statliga tjänster samt på hur enheterna och funktionerna är placerade.
Finansministeriet samordnar utarbetandet av planen och av en övergripande bild, och planen ska beredas av en förvaltningsövergripande samarbetsgrupp som tillsätts för regeringsperioden.
Lagen om statliga tjänster förutsätter dessutom att myndigheterna på förhand bedömer konsekvenserna av beslut som gäller placeringen av enheter och funktioner och tillgången till tjänster vid enheterna i förhållande till de mål som ställts upp i lagen och den riksomfattande planen.
Ministerierna har enligt lagen om statliga tjänster rätt att förbehålla sig beslutanderätten i fråga om placeringen av de enheter och funktioner som hör till deras ansvarsområden. Ministerierna kan i undantagsfall även utöva sin förbehållningsrätt i ärenden som gäller omfattningen av, öppettiderna för eller annan tillgång till service vid ämbetsverkets enheter.
Lagen om statliga tjänster är en allmän lag. Det är möjligt att göra avvikelser från bestämmelserna i den genom en speciallag.
Plan om tillgången till statliga tjänster och placeringen av funktioner 2024–2027
Planen för statsminister Petteri Orpos regeringsperiod godkändes som statsrådets beslut den 27 mars 2024. Planen för innevarande regeringsperiod är i ordningen den andra plan som avses i lagen om statliga tjänster. Under den regeringsperiod som föregick den nuvarande godkändes den första planen enligt lagen om statliga tjänster för den senare hälften av regeringsperioden.
Planen för innevarande regeringsperiod tryggar jämlikheten när det gäller tillgången till tjänster. Även om digitala tjänster prioriteras, även av de som uträttar ärenden hos förvaltningen, är det också i fortsättningen möjligt att uträtta ärenden till exempel med pappershandlingar och genom traditionella kanaler, såsom besök och per telefon. Det är också möjligt att ge bemyndigande till e-kommunikation och att utnyttja distansservice.
Tillgången till statliga tjänster ska enligt planen tryggas genom heltäckande och lättanvända e-tjänster som kompletteras av kundbesök och telefonservice. Statsförvaltningen skickar myndighetsmeddelanden och delgivning i första hand digitalt till de människor som har möjlighet att använda digitala kanaler. Allmänhetens möjligheter att uträtta ärenden oberoende av tid och plats ökar, förvaltningens produktivitet förbättras och koldioxidavtrycket minskar. Samtidigt måste det säkerställas att det finns alternativa service- och kommunikationskanaler för dem som inte kan använda digitala tjänster.
Statens, välfärdsområdenas och kommunernas digitala säkerhet förbättras och hindren för digitalisering inom den offentliga förvaltningen elimineras.
När det gäller placeringen av statliga enheter och funktioner kommer de statliga ämbetsverken att se över sina nätverk av verksamhetsställen i samband med genomförandet av produktivitetsprogrammet och vidta åtgärder som främjar produktiviteten. I samband med översynen beaktas kundbehoven, antalet anställda på verksamhetsstället och möjligheterna att samarbeta med de övriga statliga myndigheterna, kommunerna och välfärdsområdena när det gäller att organisera verksamheten.
Statens besökstjänster koncentreras fram till 2030 till gemensamma serviceställen så att invånarnas avstånd till de gemensamma serviceställena är högst en timme längs vägnätet. På de gemensamma serviceställena tillhandahålls i så bred utsträckning som möjligt tjänster även av FPA, kommunerna och i tillämpliga delar av välfärdsområdena.
Statens kontorslokaler koncentreras i gemensamma arbetsmiljöer i enlighet med lokalstrategin.
Regleringen av placeringen av statliga verksamhetsställen avvecklas i syfte att öka kundservicens flexibilitet och lokalnätets smidighet.
De strategiska mål som ingår i planen är förknippade med nyckelresultat och mätare med hjälp av vilka man följer upp genomförandet av planen på tjänstemannanivå i samarbetsgruppen för tillgången till statliga tjänster och placeringen av funktioner. På statsrådsnivå sker uppföljningen i ministerarbetsgruppen för samhällsförnyelse. Planen kan ses över till exempel i samband med regeringens halvtidsöverläggning.
Statsrådets principbeslut om statens lokalstrategi 16 december 2021