FI SV EN

Styrningen av tjänster och säkerhet

Styrningen av tjänster

Lagen om anordnande av statens gemensamma informations- och kommunikationstekniska tjänster gör det möjligt att producera och an-vända statens gemensamma informations- och kommunikationstekniska tjänster på ett samstämmigt sätt.  

Produktionen av tjänster baserar sig på lagen och förordningen om anordnande av statens gemensamma informations- och kommunikations-tekniska tjänster samt på lagen och förordningen om verksamheten i den offentliga förvaltningens säkerhetsnät.

Styrning av gemensamma tjänster

Enligt lagen om anordnande av statens gemensamma informations- och kommunikationstekniska tjänster (den s.k. Tori-lagen) har finansministeriet till uppgift att styra anordnandet av statens gemensamma informations- och kommunikationstekniska tjänster och tjänsternas kvalitet samt tjänsternas interoperabilitet och förenlighet med den övergripande arkitekturen. 

Finansministeriet svarar för den allmänna administrativa och strategiska styrningen av produktionen av de gemensamma tjänsterna samt för styrningen av den informations- och kommunikationstekniska aktions-beredskapen, övrig beredskap och säkerheten. 

Kundstyrningen inom de gemensamma tjänsterna stöds av Valtoris kunddelegation, som tillsätts av finansministeriet.

Närmare information om styrningen av de gemensamma tjänsterna finns på webbplatsen Statens gemensamma informations- och kommu-nikationstekniska tjänster.

Styrningen av TUVE-tjänsterna

Finansministeriet svarar i enlighet med lagen om verksamheten i den offentliga förvaltningens säkerhetsnät i fråga om säkerhetsnätets verksamhet för den allmänna administrativa, strategiska och ekonomiska styrningen och tillsynen, för styrningen och tillsynen av den informations- och kommunikationstekniska aktionsberedskapen, övrig beredskap och för säkerheten. 

Till stöd för finansministeriet vid styrningen finns delegationen för säkerhetsnätets verksamhet, som tillsätts av statsrådet. 

Närmare information om verksamheten i säkerhetsnätet finns på webbplatsen Verksamheten i den offentliga förvaltningens säkerhetsnät (Tuve-verksamhet).

Styrningen av säkerheten

Den digitala säkerheten och cybersäkerheten inom den offentliga förvaltningen främjas i enlighet med Finlands digitala kompass och dess mål för att tillhandahålla offentliga tjänster med övergripande säkerhet. Målbilden, de strategiska målen och utvecklingsförslagen i strategin för cybersäkerhet i Finland 2024–2035 innehåller de centrala riktlinjerna för att styra digitaliserings- och cybersäkerheten inom den offentliga förvaltningen Den digitala säkerheten och cybersäkerheten inom den offentliga förvaltningen främjas i enlighet med Finlands digitala kompass och dess mål för att tillhandahålla offentliga tjänster med övergripande säkerhet. 
Enligt lagen om tillhandahållande av digitala tjänster ska myndigheterna planera och underhålla sina digitala tjänster på ett sådant sätt att tjänsternas informationssäkerhet och dataskydd säkerställs och så att det säkerställs att tjänsterna är lätta att hitta och använda. Lagen om in-formationshantering inom den offentliga förvaltningen beskriver de minimikrav på informationssäkerhet som ska iakttas inom den offentliga förvaltningen.

Närmare information om styrningen av säkerheten finns på sidan Styrning av den digitala säkerheten.
 

Ytterligare information:

Tomi Hytönen, budgetråd, enhetschef, 02955 30279, tomi.hytonen(at)vm.fi

Mer information:

Tomi Hytönen, budjettineuvos, yksikön päällikkö 
finansministeriet, Den offentliga förvaltningens informations- och kommunikationstekniska avdelning, Enheten för styrning av tjänster och säkerhet Telefon:0295530279   E-postadress: