Underlättandet av smidig skötsel av en avliden anhörigs angelägenheter

Finansministeriet har tillsatt ett utvecklingsprogram för att digitalisera tjänster i anslutning till en närståendes död. Som exempel kan nämnas skötsel av dödsbon och upprättande av bouppteckningsinstrument. Målet är att göra det smidigare för anhöriga att sköta ärenden i en svår livssituation.

Det nya program baserar sig på statsminister Petteri Orpos regeringsprogram och målen i Finlands digitala kompass om främjande av livshändelsebaserad digitalisering. Under regeringsperioden genomförs projekt för att digitalisera tjänster som har ett samband med olika livshändelser. Underlättandet av smidig skötsel av en avliden anhörigs angelägenheter är ett exempel på en sådan helhet.

Avsikten är att man säkerställer smidig skötsel av ärenden som gäller en närstående persons död genom att digitalisera nödvändiga handlingar och göra dem mer användbara, förbättra anvisningarna och främja automatisering. Detta minskar den administrativa bördan för anhöriga som uträttar ärenden och effektiviserar de prestationer som hänför sig till myndigheternas processer och handläggningar. Minskningen av papperskommunikation och manuella förfaranden har samtidigt produktivitetskonsekvenser för myndigheternas verksamhet. 

I samband med programmet produceras som nya tjänster till exempel en e-tjänst för allmänheten, ett elektroniskt bouppteckningsinstrument och ett delägarregister för dödsbon. Dödsboet får i fortsättningen en unik kod som kan användas vid e-kommunikation. Papperskommunikation kommer att vara möjligt även i framtiden, och den underlättas också av de nya e-tjänsterna. Enligt den preliminära tidsplanen ska de nya tjänsterna tas i bruk och den behövliga lagstiftningen träda i kraft under 2026 och 2027

Finansministeriet ansvarar för genomförandet av programmet. Utvecklingsarbetet genomförs av myndigheten för digitalisering och befolkningsdata och Skatteförvaltningen i respektive utvecklingsprojekt. Finansministeriet och justitieministeriet bereder nödvändiga lagstiftningsändringar tillsammans.

Mer information

 

Nico Käräjäoja, projektchef 
finansministeriet, Julkisen hallinnon tieto- ja viestintätekninen osasto / Julk ICT, Digitalisaatio Telefon:0295530516   E-postadress:


Johannes Mielo, ohjelmakoordinaattori 
finansministeriet, Julkisen hallinnon tieto- ja viestintätekninen osasto / Julk ICT, Digitalisaatio Telefon:0295530346   E-postadress: