Statens center för informations- och kommunikationsteknik (Valtori) och resultatstyrningen av Valtori

Statens gemensamma grundläggande informationstekniktjänster och in-formationssystemtjänster produceras och utvecklas av servicecentret Valtori, som är verksamt inom finansministeriets förvaltningsområde. I sin tjänsteproduktion agerar Valtori som integrator och kombinerar både den egna produktionen och de tjänster som upphandlats på marknaden.

Valtoris kunder inkluderar alla ämbetsverk och inrättningar inom statsförvaltningen. Även statliga affärsverk, andra myndigheter inom den offentliga förvaltningen, offentligrättsliga inrättningar, riksdagen, fonder utanför statsbudgeten samt företag eller organisationer som sköter offentliga förvaltnings- eller serviceuppgifter kan vara kunder.
 

Finansministeriet svarar för den strategiska styrningen av servicecentret, för styrningen av servicecentrets informations- och kommunikationstekniska aktionsberedskap, övriga beredskap och säkerhet samt för styrningen av servicecentret i enlighet med företagsekonomiska principer.

Finansministeriet styr statens center för informations- och kommunikationsteknik genom resultatstyrning av ämbetsverken bl.a. genom att fastställa långsiktiga mål och genom att ingå ett årligt resultatavtal om ämbetsverkets resultatmål.

Inom statsförvaltningen är resultatstyrningen en avtalsbaserad styrmodell vars syfte är att hitta en balans mellan tillgängliga resurser och de resultat som kan uppnås med hjälp av dem samt att samtidigt utveckla tjänsternas kvalitet och säkerställa ett kostnadseffektivt genomförande av dem. Det viktiga med resultatstyrningsmodellen är att den grundar sig på policymål som fastställts i regeringsprogrammet, förvaltningsområdenas koncernmål och ämbetsverksspecifika mål. Den utgör en betydande del av den omfattande och övergripande resurs- eller budgetstyrningen

Ytterligare information: Sari Hosionaho, specialsakkunnig, finansministeriet, avdelningen för den offentliga förvaltningens informations- och kommunikationsteknik/OffICT, enheten för styrning av tjänster och säkerhet, tfn 0295 530 029, [email protected] 

Valtoris kunddelegation

I enlighet med lagen om ordnande av statens gemensamma informations- och kommunikationstekniska tjänster stöder den av finansministeriet tillsatta kunddelegationen vid Valtori kundstyrningen och utvecklandet av verksamheten.

Finansministeriet har tillsatt Statens center för informations- och kommunikationsteknik Valtoris kunddelegation för mandatperioden 1.1.2023-31.12.2024.  Ordförande för kunddelegationen är Jussi Kivinen från Rättsregistercentralen.

Valtoris kunddelegation ska behandla och följa utvecklingen av Valtoris verksamhet och tjänster samt kvaliteten på tjänsterna och kundbelåtenheten. Kunddelegationen ska bland annat behandla och följa upp 
-    utvecklingstrenderna och riktlinjerna för verksamheten vid servicecentret, 
-    utvecklingsplanerna för tjänsterna och andra ärenden som har ett samband med utvecklingen av tjänsterna,
-    frågor som rör tjänsternas kvalitet och kundtillfredsställelsen
-    priser som tas ut för tjänsterna och frågor som rör modellerna för prissättning

Kunddelegationen har en bred sammansättning och består av företrädare för olika kundämbetsverk och syftet är att öka kundhandledningens genomslag. Utöver representanter för alla förvaltningsområden har kunddelegationen dessutom representanter för Valtoris tio största kunder, så att man ska kunna förmedla ett direkt kundperspektiv till stöd för styrningen.

Till stöd för kunddelegationen finns det ett sekretariat, som har till uppgift att förmedla en konkret bild av kundernas behov och tjänsternas aktuella kvalitet. Sekretariatets medlemmar representerar kundämbetsverken och de har praktisk kompetens i utveckling och upphandling av tjänster hos Valtori.