Ekologisk hållbarhet
Temagruppen Ekologisk hållbarhet var till uppgift att planera och vidta konkreta åtgärder för att främja förverkligandet av målen i den nationella strategin för offentlig upphandling. Temagruppen främjade den strategiska avsikten: Finland är en vägvisare inom ekologiska offentliga upphandlingar.
Den offentliga sektorn kan vara en betydande marknadspåverkare som inköpare av miljövänliga lösningar, såsom nya energi- och resurseffektiva, koldioxidsnåla och rena lösningar. Staten och kommunerna ska agera på ett sådant sätt att man med hjälp av offentliga upphandlingar främjar genomförandet av klimatmålen och målen för hållbar utveckling. På det sättet blir Finland en vägvisare också på europeisk nivå.
Mål
- Med de offentliga upphandlingarna stöder vi Finlands mål om klimatneutralitet 2035 och införandet av cirkulär ekonomi
- Vi stöder bevarandet av den biologiska mångfalden med hjälp av upphandlingarna
- Vi främjar ett hållbart livsmedelssystem vid upphandlingar av livsmedel och måltidstjänster och använder livsmedel som producerats på ett hållbart och ansvarsfullt sätt
Inledande åtgärder
Den digitala databanken ska fungera som datalager för upphandlingskriterier, som feedback- och utvecklingskanal för upphandlingskriterier och som källa för upphandlingskriterier för andra informationssystem. Databanken är avsedd för upphandlare, företag som erbjuder produkter och tjänster, intresseorganisationer och andra intressentgrupper som är intresserade av hållbar offentlig upphandling. Dataplattformen skapas i ett pilotförsök 2023.
Åtgärden genomförs i samarbete med temagruppen för Innovationer.
I ett forskningsprojekt vid Jyväskylä universitet undersöks på basis av data om inköpsfakturor vilket koldioxidavtryck och naturavtryck Tammerfors stads upphandlingar har, både i Finland och utomlands. Forskningsprojektets resultat ska publiceras under 2023. Baserat på forskningsprojektet utarbetas rekommendationer för kontroll av biodiversiteten i offentliga upphandlingar.
I utredningen bedöms hur man med hjälp av de offentliga livsmedelsupphandlingarna kan förhindra försämring och förlust av biologisk mångfald. I arbetet undersöker man de viktigaste livsmedlen som konsumeras i Finland och granskar den befintliga kunskapsbasen i Finland och internationellt samt internationella upphandlingsexempel.
Vad har gjorts hittills?
Miljöministeriet har inom ramen för statsrådets gemensamma utrednings- och forskningsverksamhet inlett ett projekt om klimat- och miljöavtryck vid upphandling (Hiili- ja ympäristöjalanjälki hankinnoissa – lainsäädäntö ja mittaaminen). Syftet med det är att ta fram stöd för beslutsfattare i form av information och rekommendationer om hur man kan utveckla befintliga författningar och de handlingsmodeller och styrmedel som används vid offentliga upphandlingar.
I projektet tas det fram kunskap om vilka upphandlingar som är de mest väsentliga med tanke på miljöpåverkan och som lagändringar och andra styrmedel därför bör inriktas på. Ett konkret resultat är också en rekommendation om uppföljning av hur målen och kriterierna för upphandlingen uppfylls som en del av de befintliga systemen och informationsproduktionen.
Vad har gjorts hittills?
Statsrådet publicerade den 21 januari 2021 utredningen Koldioxid- och miljöavtryck i upphandling – lagstiftning och mätning (HILMI) (bara på finska). Utredningens rekommendationer utnyttjas bland annat vid uppdateringen av klimatstrategin på medellång sikt (KAISU).
Miljöministeriet bereder i samarbete med Motiva Oy ett pilotförsök med en frivillig Green deal-modell i samarbete med övriga ministerier och intresserade kommuner i syfte att främja målen för hållbar utveckling vid offentlig upphandling. För närvarande bereds bland annat ett Green deal-avtal om utsläppsfria byggarbetsplatser och ett Green deal-avtal om ofarliga kemikalier på daghem.
Målet med Green deal-avtalen är att sätta gemensamma mål för hållbar utveckling inom offentlig upphandling, öka marknadsdialogen, skapa gemensamma upphandlingskriterier och utbyta bästa praxis mellan kommunerna. Ett Green deal-avtal inom offentlig upphandling är ett frivilligt åtagande som gäller upphandlingar och som den upphandlande enheten ingår med en statlig part. Som part i Green deal-avtalet främjar den upphandlande enheten sina egna mål i fråga om energi, klimat, bioekonomi och cirkulär ekonomi och får stöd för utvecklingsarbetet inom dessa områden.
Kompetenscentrumet KEINO ansvarar för att söka och samordna temana kring Green Deal, för eventuella bakgrundsutredningar och för utvecklingsprocessen för den gemensamma verksamhets-modellen samt för faciliteringen. Miljöministeriet och KEINO följer upp hur avtalen genomförs och bedömer effekterna i samarbete med de upphandlande enheterna. KEINO erbjuder de upphandlande enheter som deltar i Green deal-avtalen sina experttjänster och stöder vid behov till exempel utredningar och marknadskartläggningar samt ordnande av dialog.
Vad har gjorts hittills?
Green deal-avtalet om utsläppsfria byggarbetsplatser:
Miljöministeriet, Senatfastigheter och städerna Esbo, Helsingfors, Åbo och Vanda undertecknade i september 2020 ett frivilligt green deal-avtal om minskning av utsläppen från byggarbetsplatser. Målet med avtalet är att de deltagande städernas och Senatfastigheters byggarbetsplatser ska vara fossilfria före utgången av 2025, dvs. att man på dessa byggen inte längre ska använda fossila bränslen. Före 2030 ska dessutom minst 50 procent av de arbetsmaskiner som används på byggar-betsplatserna drivas med el, biogas eller väte, och det samma gäller transporterna där.
Green deal-avtalet om minskning av skadliga ämnen vid upphandlingar inom småbarnspedagogiken:
Social- och hälsovårdsministeriet, miljöministeriet, städerna Helsingfors, Tammerfors och Vanda samt upphandlingsorganisationerna Monetra Oulu Oy och Tuomi Logistiikka Oy undertecknade i november 2020 ett frivilligt green deal-avtal om minskning av skadliga ämnen i miljöer för småbarnspedagogik. Målet med avtalet är att minska skadliga kemikalier (ämnen) i miljöer för småbarnspedagogik samt att öka upphandlingen av produkter och tjänster med nordisk miljömärkning och därmed minska barnens totala exponering för kemikalier. Avtalet gäller till utgången av 2025.
Handboken om ansvarsfull livsmedelsupphandling ger handledning i användningen av upphandlingskriterierna för olika kategorier av livsmedel. Den har utarbetats som en del av en större helhet som gäller hållbar utveckling och med beaktande av befintliga anvisningar, inklusive näringsrekommendationer. Under ledning av jord- och skogsbruksministeriet utarbetas en upphandlingsanvisning för ansvarsfull upphandling av måltidstjänster som ska komplettera handboken. Detta görs i samarbete med de upphandlande enheterna och företagen i branschen.
För att förbättra planmässigheten i upphandlingen av livsmedel och måltidstjänster stöder jord- och skogsbruksministeriet kommunerna och de upphandlande enheterna i utvecklandet av upphandlingen. Med utgångspunkt i det arbete som gjordes under förra regeringsperioden fortsätter jord- och skogsbruksministeriets upphandlingsambassadör sitt arbete genom besök i kommunerna samt seminarier och andra utbildningsevenemang. Detta sker i samarbete med de program för klimatvänlig mat och främjande av inhemsk fisk som nämns i regeringsprogrammet samt de pågående programmen för ekologisk mat och närproducerad mat.
I riktlinjerna om ansvarsfull upphandling av livsmedel och måltidstjänster har man beaktat strategin ”Från jord till bord”, som EU-kommissionen lade fram våren 2020, och de för hela EU gemensamma mål för hållbar upphandling av livsmedel och måltidstjänster som anges i strategin.
Vad har gjorts hittills?
Motiva uppdaterade år 2020 på uppdrag av jord- och skogsbruksministeriet guiden om ansvarsfull livsmedelsupphandling i samarbete med Naturresursinstitutet. Guiden tar i större utsträckning än tidigare hänsyn till kraven på hållbar utveckling och ansvar och handleder de offentliga aktörerna i användningen av upphandlingskriterier för olika livsmedelsgrupper. Kvalitetskraven ger kon-kreta metoder för att välja ansvarsfullt och hållbart producerade livsmedel och bidrar också till att välja närproducerat.
En ny handbok för upphandling av ansvarsfulla mattjänster har publicerats 1.12.2021. Den nya webbhandboken ger råd om hur man utvecklar ansvarsfulla, högkvalitativa och kravenliga mattjänster. Handboken lyfter också fram hur mattjänsterna och maten hjälper att uppnå kommunstrategi- samt hållbarhets- och näringsmålen. Handboken riktar sig till beslutsfattare, anordnare av offentliga mattjänster, upphandlingsansvariga och -utvecklare.
Handboken innehåller praktiska exempel, dokumentmallar och checklistor som aktörerna kan använda till exempel för att beskriva nuläget, utarbeta en anbudsförfrågan och kontrollera kvaliteten på tjänsterna. Mattjänsterna kan vara egen verksamhet, in house-verksamhet eller konkurrensutsatta köpta tjänster i olika verksamhetsmiljöer.
Handboken för upphandling av ansvarsfulla mattjänster är den första i sitt slag. Den uppfyller det mål i den nationella strategin för offentlig upphandling som gäller upphandling av hållbart och ansvarsfullt producerade livsmedel och mattjänster. Att ordna den offentliga upphandlingen på ett ansvarsfullt sätt förbättrar Finlands försörjningsberedskap och hjälper att nå målet om självförsörjning.
Publikationen är resultat av ett samarbete mellan jord- och skogsbruksministeriet, EkoCentria och den expertgrupp som utarbetat handboken. Ett stort antal experter från branschen deltog i workshopparna och diskussionerna.
Hösten 2020 planeras ett utvecklingsprogram för koldioxidsnål upphandling för 6 –10 pionjärorganisationer som har ett mål om klimatneutralitet. Syftet med utvecklingsprogrammet är att stödja de upphandlande enheterna att med hjälp av upphandlingar nå sina utsläppsmål. Lärdomar och erfaren-heter delas och skalas.
De upphandlingskategorier som är viktigast med tanke på klimatmålen för varje deltagande organisation identifieras, och genomförandeplanerna utarbetas för dem. Vid genomförandet av målen för de olika kategorierna främjas genom expertstöd genomförandet av aktuella upphandlingar och möj-liggörandet av nya lösningar. Målet är att påskynda genomförandet av upphandlingar också som en stimulansåtgärd.
Utvecklingsprogrammets resultat och erfarenheter stöder uppställandet av konkreta nationella mål för låga koldioxidutsläpp i de upphandlingskategorier som har störst inverkan. Resultaten av den medskapande processen och det ömsesidiga lärandet sammanställs till ett dokument med råd och riktlinjer för koldioxidsnåla upphandlingar
Vad har gjorts hittills?
Programmet för utveckling av koldioxidsnåla upphandlingar inleddes i februari 2021 och avslutades i december 2021. Sex organisationer valdes ut för utvecklingsprogrammet: Kouvola stad (upphandling av entreprenad för träskola), Forststyrelsen (skogsentreprenad), Suomen Erillisverkot Oy (upphandling av server), Tammerfors stad (upphandling av gatuentreprenad), Torneå stad (upphandling av skoltransporter) och Vasa stad (upphandling av vinterunderhåll för lättrafikleder).
I utvecklingsprogrammet utarbetades en spelbok för offentlig upphandling med låga koldioxidutsläpp, och boken publicerades den 9 december 2021. Guiden är avsedd för alla som arbetar med offentlig upphandling. Den bidrar till att finslipa strategin, taktik och praktiska åtgärder för att uppnå koldioxidmålen. Den visar vilka faktorer och steg i ledningen och genomförandet som är mest kritiska för att uppnå de fastställda målen.
Spelboken kan laddas på finska ner fritt i webbtjänsten för kompetenscentret KEINO.
- Vähähiilisten hankintojen pelikirja (på finska)