Välfärdsområdesdelegationen

Välfärdsområdesdelegationen är verksam i anslutning till finansministeriet. I delegationen ingår representanter för välfärdsområdena, HUS-sammanslutningen, Helsingfors stad och finansministeriet och övriga ministerier som ansvarar för styrningen av välfärdsområdena i deras uppgifter.

Delegationen främjar genomförandet av de strategiska riktlinjerna för välfärdsområdenas verksamhet och ekonomi samt välfärdsområdenas självstyrelse. Delegationen främjar också samarbetet mellan riksomfattande och regionala aktörer.

Delegationen har till uppgift att

1) förutse, följa och bedöma hur välfärdsområdenas verksamhet och ekonomi har utvecklats och kommer att utvecklas,
2) behandla lagstiftning, lagstiftningsprojekt och andra statliga åtgärder som är principiellt viktiga och vittsyftande med avseende på välfärdsområdenas verksamhet, ekonomi och självstyrelse,
3) främja uppnåendet av de riksomfattande målen för välfärdsområdenas uppgifter och lägga fram förslag som gäller målen samt behandla i 12 a § 4 mom. avsedda initiativ från ministerierna och förslag från välfärdsområdena om att ändra målen,
4) behandla behoven att utveckla lagstiftningen om välfärdsområdenas uppgifter,
5) främja samarbetet mellan riksomfattande och regionala aktörer samt behandla den inre arbetsfördelningen och samarbetet inom samarbetsområdena för social- och hälsovården.

Delegationen tillsätts i regel för fyra år i sänder.

För skötseln av sina lagstadgade uppgifter ska delegationen vid behov också höra ministerier, kommuner, andra myndigheter samt organisationer, sammanslutningar och sakkunniga inom social- och hälsovården och räddningsväsendet.

Mandattiden för den nuvarande delegationen är 13.3.2025–30.4.2029. Juha Majanen, statssekreterare som kanslichef vid finansministeriet, är ordförande för delegationen. Lagstiftningsråd Merja Salmi från finansministeriet är delegationens generalsekreterare.