Programmet för att prioritera digitala myndighetstjänster
Enligt programmet för statsminister Petteri Orpos regering ska Finland stegvis övergå till att prioritera e-tjänster som kanal för kommunikation med myndigheter. Under regeringsperioden inleds utvecklingsarbetet i första hand i fråga om digital myndighetskommunikation, med vilken i detta sammanhang avses myndigheternas delgivningar med medborgare. Målet är att medborgare som utnyttjar e-tjänster i första hand ska få de delgivningar som myndigheterna skickar elektroniskt. Samtidigt måste det säkerställas att det finns alternativa service- och kommunikationskanaler för dem som inte kan använda e-tjänster.
I nuläget skickar myndigheterna i regel sina delgivningar per post till kunden på papper, om kunden inte gett något separat samtycke till elektronisk delgivning, dvs. i allmänhet till användning av Suomi.fi-meddelanden. Syftet med reformen är att myndigheterna i fortsättningen i första hand ska sända handlingar och delgivningar digitalt till de kunder som använder myndigheternas e-tjänster. Personer som inte kan eller vill sköta sina ärenden digitalt får även i fortsättningen myndigheternas delgivningar per papperspost. Personer som uträttar ärenden elektroniskt kan, om de så önskar, också sluta ta emot elektroniska meddelanden genom en egen anmälan.
Övergången till att i första hand använda elektroniska delgivningssätt gör informationsgången mellan myndigheter och medborgare snabbare, gör det möjligt för allt fler medborgare att uträtta ärenden oberoende av tid och plats samt medför besparingar för den offentliga förvaltningen och effektiviserar myndighetsprocesserna.
För att uppnå detta mål har finansministeriet tillsatt Programmet för att prioritera digitala myndighetstjänster för mandatperioden 27.3.2024–31.12.2027. Reformen genomförs som två parallella utvecklingsprojekt. I det första projektet genomförs de ändringar i lagstiftningen och informationssystemen som behövs för att göra det möjligt att i första hand sända elektroniska myndighetsmeddelanden till de som är kunder hos förvaltningen och som redan för närvarande uträttar ärenden elektroniskt. Lösningen baserar sig på att man använder Suomi.fi-meddelanden. Allmänheten får samtidigt också information om den kommande förändringen, det digitala stödet utvecklas och myndigheterna får stöd för att uppnå produktivitetsmålen i anslutning till det elektroniska delgivningsförfarandet. Målet är att de lagstiftningsändringar som gör denna prioritering möjlig ska träda i kraft vid ingången av 2026.
I det andra utvecklingsprojektet genomförs ändringar i lagstiftningen och informationssystemen för att införa privata digitala posttjänster vid sidan av Suomi.fi-meddelandena i myndigheternas myndighetens elektroniska delgivningsförfarande. I de privata digitala posttjänsterna kan en användare, om personen så önskar, välja att ta emot elektroniska delgivningar från myndigheter utöver den övriga elektroniska kommunikationen. Syftet är att erbjuda medborgarna en möjlighet att välja vilken tjänst de vill använda och att i regel ta emot all elektronisk post i en och samma tjänst. En lösning där man använder privata digitala posttjänster planeras tillsammans med centrala intressegrupper. Målet är att göra det möjligt att använda privata digitala posttjänster i myndigheternas delgivningsförfarande så snabbt som möjligt under 2026.
Målen för programmet:
- Genom lagstiftning sköts myndigheternas kommunikation och delgivningar i första hand digitalt för dem som har möjlighet till elektronisk kommunikation. Förvaltningens kunder stöds i övergången genom informationsstyrning och rådgivning.
- Den offentliga förvaltningen sparar genom att sända myndighetsmeddelanden och delgivningar i första hand digitalt i stället för pappersbrev till förvaltningens kunder.
- Det blir möjligt att sända myndigheternas delgivningar också i privata digitala posttjänster utöver förvaltningens gemensamma meddelandeförmedlingstjänst.
- Antalet organisationer som tagit i bruk förvaltningens gemensamma meddelandeförmedlingstjänst utökas såväl inom den offentliga förvaltningen som i fråga om organisationer som sköter offentliga uppdrag. Detta görs genom lagstiftningsåtgärder, informationsstyrning och rådgivning samt genom att stöda myndigheterna i ibruktagandet av tjänsten i samband med statsunderstödsomgången.
- En mer omfattande och smidig användning av Suomi.fi-meddelanden och övriga digitala posttjänster möjliggörs genom att tjänsten utvecklas på ett kundorienterat sätt. Detta stöder även förvaltningens produktivitetsmål.
- Man utarbetar alternativ och lösningar för en stegvis övergång mot en mer omfattande prioritering av e-tjänster som en kanal för myndighetskommunikation inom den offentliga förvaltningen.
Programmet för att prioritera digitala myndighetstjänster i projektportalen.
Mer information:
- Niko Ruostetsaari, specialsakkunnig (projektchef)
- Sami Aalto, konsultativ tjänsteman (lagstiftning)