Fungerande upphandlingar
Temagruppen Fungerande upphandlingar var till uppgift att planera och vidta konkreta åtgärder för att främja förverkligandet av målen i den nationella strategin för offentlig upphandling. Temagruppen främjade den strategiska avsikten: Vi utför fungerande och högklassiga upphandlingar på ett sätt som är inkluderande och främjar en livskraftig marknad.
Ett centralt mål med upphandlingar är att de upphandlande enheterna och deras kunder ska få ändamålsenliga och fungerande tjänster av hög kvalitet. Upphandlingarna lyckas endast med hjälp av en livskraftig marknad. En förutsättning för fungerande tjänster ur slutkundens perspektiv är utveckling av olika sätt att göra kunden delaktig.
Mål
- De upphandlande enheterna har förutsättningar för att utnyttja marknaden
- Offentliga upphandlingar är attraktiva för olika anbudsgivare
- Vi planerar upphandlingarna utifrån behoven och genom att inkludera och lyssna på slutanvändaren
Inledande åtgärder
Användningen av öppenhetsannonser främjas. I Hilma ges information om användning av öppenhetsannonser i en situation där intressentenheter kunde svara på en marknadsbrist genom att öka försäljningen till utomstående.
I HILMA är det möjligt att annonsera om upphandlingar som underskrider de nationella tröskelvärdena (s.k. små upphandlingar). Konkurrensutsättningen kan genomföras genom enklare förfaranden, när upphandlingslagen inte tillämpas på upphandlingen.
Det informeras om olika portaler för små upphandlingar. I samband med information från HILMA och programmet för verkningsfull offentlig upphandling uppmuntras öppen publicering av upphandlingsannonser om små upphandlingar. Detta ökar öppenheten inom den offentliga förvaltningen, främjar förtroendet samt ökar konkurrensen, vilket bidrar till ekonomiskt fördelaktigare produkter och tjänster.
Ansvarstagande vid gemensam upphandling främjas i samarbete med inköpscentralerna och Big Buyers-gruppen.
De upphandlande enheterna ska kunna lita på att ansvarsfullhet har beaktats på ett ändamålsenligt sätt vid alla gemensamma upphandlingar. Vid gemensam upphandling beaktas små och medelstora företags deltagande på ett ändamålsenligt sätt.
En utredning genomförs om hur flaskhalsar i de offentliga upphandlingarna kan undanröjas. Vid genomförandet av åtgärden används en köptjänst, men innehållet planeras i ett omfattande samarbete. I utredningsarbetet tas det fram en färdplan för systematiskt undanröjande av flaskhalsar.
Det ordnas workshopar om ICT riktade till experter i upphandlingsenheter och anbudsgivande företag. Under hösten ordnas flera workshopar där information som deltagarna gett i enkäter och diskussioner utnyttjas för att lösa utmaningarna i ICT-upphandlingar. De erhållna resultaten analyseras för att man ska få ett underlag för projektets avslutande workshoparbete. Det gemensamt godkända slutresultatet publiceras i ett enda dokument.
Vad har gjorts hittills?
Man ordnade en gemensam workshop den 7 oktober 2022. Cirka 120 experter inom branschen deltog i workshopen. Det fortsatta arbetet utfördes vid fördjupande workshoppar under november månad. Ett avslutande seminarium om resultat och förslag till lösningar inom gemensam utveckling hölls den 4 december. Handboken ges ut vid ingången av 2023.
Finansministeriet tillsätter en utredare som utreder orsakerna till de långa handläggningstiderna för upphandlingsärenden vid marknadsdomstolen och vad som kan göras för att åtgärda dem. Utredaren intervjuar berörda grupper och granskar processerna samt bedömer eventuellt faktorer som ökar antalet besvär. Utgående från utredningen föreslår utredaren alternativa lösningar för att förkorta handläggningstiderna för besvär som gäller offentliga upphandlingar.
Syftet med åtgärden är att identifiera faktorer som inverkar på antalet besvär och faktorer som kan förkorta handläggningstiderna samt att finna alternativa lösningar för att göra upphandlingsärendena smidigare och förbättra rättssäkerheten.
Vad har gjorts hittills?
Professor emerita Leena Halila överlämnade den 22 september sin utredning om de långa behandlingstiderna för besvär som gäller offentlig upphandling till kommunminister Sirpa Paatero. I utredningen föreslås att en del av upphandlingsbesvären skulle vara brådskande i marknadsdomstolen. Dessutom föreslås det att marknadsdomstolen och högsta förvaltningsdomstolen i sin verksamhet fäster särskild uppmärksamhet vid processledningen och utvecklingen av den.
- Finansministeriets pressmeddelande 22.9.2021
-
Utredning om de långa behandlingstiderna för besvär som gäller offentlig upphandling (på finska)
Arbetsgrupp föreslår åtgärder för att effektivisera rättegångsprocesser som gäller offentlig upphandling
En arbetsgrupp som tillsatts av finansministeriet, justitieministeriet och arbets- och näringsministeriet utvärderade utredaren professor emerita Leena Halilas utredning från 2021. Utredningen gällde de långa behandlingstiderna för klagomål som gäller offentlig upphandling och en effektivisering av dem. Arbetsgruppen bedömde för varje förslags del om det är nödvändigt med fortsatta åtgärder. Arbetsgruppen bedömde dessutom vilken instans som ska ansvara för åtgärderna och inom vilken tidsram åtgärderna ska vidtas.
Rådgivningsenheten för offentlig upphandling tillsammans med Företagarna i Finland planerar med sparring av temagruppen konkreta anvisningar och modeller för hur upphandlingar på ett ändamålsenligt sätt kan delas upp i flera delar.
Information sprids om vilka effekter uppdelning av upphandlingar har på marknaden och på små och medelstora företag. Dessutom sammanställs och sprids god praxis vid uppdelning av upphandlingar i flera delar.
Vad har gjorts hittills?
Rådgivningsenheten för offentlig upphandling, Företagarna i Finland och Hansel Ab publicerade tillsammans den 9 mars 2022 en guide om uppdelningen av upphandlingar i delar och om god praxis. Syftet med guiden är att konkretisera de olika aspekterna av uppdelningen av upphandlingar. Uppdelning av upphandlingar i delar kan till exempel bidra till att anbudsgivare av alla storlekar, också mindre anbudsgivare, kan lämna anbud vid anbudstävlingar.
I guiden behandlas uppdelningen av upphandlingar ur upphandlingslagens perspektiv. Guiden presenterar också fördelar och nackdelar med uppdelningen och behandlar olika användningssituationer. Dessutom går guiden igenom olika uppdelningsmöjligheter med hjälp av konkreta exempel på upphandling.
Vissa faktorer, såsom säkerhetsaspekter, kan begränsa uppdelningen. Dessutom bör det noteras att det är förbjudet att dela upp upphandlingen i delar i syfte att undvika ett anbudsförfarande i enlighet med upphandlingslagen.
Guiden är fritt tillgänglig för alla.
Tillsammans med Företagarna i Finland och SOSTE Finlands social och hälsa rf och med sparring av temagruppen producerar Rådgivningsenheten för offentlig upphandling och Kompetenscentret för investeringar i samhällsutveckling (ANM) information om god mo-dellpraxis för beaktande av kundens behov vid offentlig upphandling. Befintlig god praxis sprids, och diskussioner förs om nya möjliga sätt (bl.a. modellkontraktsklausuler om hur kundernas behov tillgodoses eller om hur det säkerställs att kundernas behov tillgodoses under kontraktsperioden).
Inom social- och hälsovårdstjänster är det särskilt viktigt att beakta kundens behov, inklusive språkliga aspekter.
Vad har gjorts hittills?
I mars 2022 publicerade man en guide om beaktande av kunddelaktighet vid offentlig upphandling.
Guiden innehåller exempel på hur delaktighet ska beaktas i de olika faserna av upphandlingsprocessen. De viktigaste möjligheter som upphandlingslagstiftningen tillåter för beaktandet av kunddelaktigheten, liksom även begränsningarna, har lyfts fram.